Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Chart

kongen

kongemedlem
Hvordan kan man lage sånn kakechart?

Hvis 20% av besøkende bruker Firefox, 30 % bruker Chrome og 50% bruker IE, hvordan kan man lage en kake med 3 kakestykker med forskjellige farger?
 

xdex

Medlem
Finnes løsninger, men javascript er veien og gå, det er bare tull å tro at folk har slått av javascript. Alle som besøker nettsider i dag, som bruker populære rammeverk og funksjoner, vet at det kommer problemer når javascript er slått av. Det vil også se mye verre ut, og du kan glemme alt som faktisk gjør det oversiktlig.

Her ser du ett eksempel, http://codepen.io/AtomicNoggin/pen/fEish

langt større utfordringer her, med tanke på nettleser funksjoner, og css support fra eldre nettlesere.
 

xdex

Medlem
La oss nå forholde oss til javascript og ikke java, regner med du vet dette er to helt forskjellige ting. Men ja, om du virkelig har ett behov, og nettstedet er så stort (eksempel facebook) så må man nesten støtte begge deler, men da begge deler, og ikke bare html, da js ofte gir langt bedre resultat.
 

mra

Active Member
Norske Highcharts er jo også et alternativ !

Veldig OT nå, men uansett; Er jeg den eneste som ikke har hørt om Highcharts og Highsoft AS som står bak? Kanskje jeg bare er ekstremt ignorant eller også har disse holdt seg ganske anonyme? Men se på kundelisten deres, for ikke å snakke om regnskapet; 30 millioner i omsetning og 23 millioner i overskudd i 2013. Jammen ikke mange bedrifter som kan vise til en tilsvarende driftsmargin.
 

xdex

Medlem
Veldig OT nå, men uansett; Er jeg den eneste som ikke har hørt om Highcharts og Highsoft AS som står bak? Kanskje jeg bare er ekstremt ignorant eller også har disse holdt seg ganske anonyme? Men se på kundelisten deres, for ikke å snakke om regnskapet; 30 millioner i omsetning og 23 millioner i overskudd i 2013. Jammen ikke mange bedrifter som kan vise til en tilsvarende driftsmargin.

Vet ikke hva du mener med skjult? men det finnes flere norske selskaper som gjør det godt. Eksempelvis Time and date eller w3schools som i hvert fall var eid av refsnes data, begge disse er mye brukt.
 
  • Like
Reaksjoner: Moo

adeneo

Medlem
Highcharts er veldig mye brukt, og har vært godt kjent blant utviklere over hele verden i en årrekke.
Jeg ble forsåvidt også overrasket første gangen jeg forsto at selskapet og utviklerne bak er Norske, fra et lite et sted i Sogn, og de har som det står på nettsidene deres blant annet 61 av verdens 100 største selskaper som sine kunder.

Dette er jo noe så sært som en slags plugin for grafer og den slags skrevet i javascript, og det er vel mest aktuelt for utviklere, slik at det er vel ikke det at selskapet har vært anonyme, det har de på ingen måte, men de har rettet seg særdeles godt inn mot det riktige markedet.
 

mra

Active Member
Vet ikke hva du mener med skjult? men det finnes flere norske selskaper som gjør det godt. Eksempelvis Time and date eller w3schools som i hvert fall var eid av refsnes data, begge disse er mye brukt.

Selvsagt mange norske selskaper som gjør det bra, det bare undrer meg at ikke Highsoft AS er mer kjent. Vi snakker et teknologiselskap med hovedkontor i distriktsnorge, med noen av verdens største selskaper på kundelisten og en fantastisk driftsmargin. Jeg finner det rart at ingen rikspolitikere har forsøkt å slå politisk mynt på et selskap som dette, det må jo være en suksesshistorie uten veldig mange sidestykker.
 
Topp