Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Cloud1 - Kommer snart

Host1

Medlem

Host1

Medlem
Det stemmer.

Det blir en todeling av priser/produkter her.

1: "Vanlig" VPS slik som nå. Med fast månedlig pris for ressurser. Her får man da ikke tilgang til kontrollpanelet du ser på bildet, og kan ikke spawne VM'er osv for noen få timer av gangen. Men får langt bedre kontroll enn med eksisterende system. (Screenshots kommer litt senere). Console, strømstyring osv er selvsagt tilgjengelig her.

2: Elastic Cloud Server - Dette blir da et produkt lignende Amazon sin cloud hvor man fritt kan opprette/slette VM'er som man selv vil, og betaler for ressurser pr time. Vi fakturerer her for forrige mnds bruk den første i hver mnd. Her vil man da også ha mulighet til å sette opp loadbalancer, backup, generere egne templates fra backups, sette opp autoscaling (automatisk økning av ressurser ved høy ressursbruk) og mange andre fine features.

I tillegg kommer vi også snart med et CDN med ca 100 PoP's i over 34 land.
 

Host1

Medlem
Tok en kjapp titt på prisene til rackspacecloud nå, såvidt jeg kan se kan vi konkurrere med prisene til rackspacecloud ja. Prisliste kommer om noen dager, kan gi deg et 100% sikkert svar da. :)
 

Host1

Medlem
Skulle jo poste her, priser finner dere her: Cloud1 Priser - Host1.no

clinton4: Sammenlignet litt med Rackspacecloud, nå kan jeg ikke sammenligne 100% da de har litt annen prismodell, men såvidt jeg kan se er prisene våre litt lavere. :)
 

clinton4

Medlem
Hei på deg!

Har litt problemer med å forstå denne pristabellen.

1. Må man betale "Pris per måned" + "Pris per time"? Eller er "Pris per måned" bare en kalkulering av "Pris per time"?

2. Nettverksoverføring. Er det 333GB inkludert, eller betaler man 0,50 kr per GB, altså 166,50 kr for disse 333GB?
 

Host1

Medlem
Hei Clinton.

Skal ta selvkritikk der, kan absolutt være langt bedre forklart. Og det skal vi selvsagt få ordnet iløpet av dagen. :)

Se forøvrig Cloud1 Pricing - Host1 Documentation for et eksempeloppsett.

Pris pr mnd er regnet ut fra pris pr time * 720 (30 dagers-mnd * 24 timer), og vil dermed variere litt etter månedens lengde.

2: 333GB er inkludert uten kostnad ja. Du betaler kun for det over den grensen. Merk at det er mulig denne grensen vil bli økt litt iløpet av uken. (Den blir 100% sikkert ikke senket, så det er kun snakk om ekstra gratis båndbredde isåfall. :) )
 

clinton4

Medlem
Ok, var det jeg trodde :)

Jeg har nå registrert meg og må si det ser meget bra ut så langt.
 
Sist redigert:

clinton4

Medlem
Et lite tips bare. Det hadde vært flott med litt informasjon rundt alle de forskjellige innstillingene som er tilgjengelige når man oppretter en ny virtuell maskin.

Feks:
- Hva menes med CPU Priority?
- Hva er Data Store Zone?
- Hva er en Swap Disk og hvilken nytte har den?
- Hva er Network Zone?
- "Build virtual machine automatically", hva menes med det? Bygges ikke den virtuelle maskinen automatisk uansett?
 

adeneo

Medlem
Ehm, nå er jeg ikke Host1, men prøver likevel, og slik jeg har forstått det så er vel CPU priority at du har "rett til" 25% dersom du skulle trenge det, men det er ikke slik at prossessoren deles i fire.
Dersom Host1 for eksempel skulle finne på å bruke Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2650 0 @ 2.00GHz prossessorer i sine servere, så kan du bruke 2GHz (temmelig nøyaktig 1995.192GHz for å være pirkete) dersom ingen andre trenger sine 25% osv. og det er vel den typen virtualisering som er litt av fordelen med cloud.

Normalt i en cloud så tildeles også plass virtuelt, akkurat som alt annet, slik at plassen du har fått er kanskje 20gb, men fysisk kan den plassen befinne seg på en harddisk, flere harddisker, flere servere osv. Slik at dersom en harddisk går ned, så finnes fortsatt din "sone" ettersom den er virtuell.

En swap disk er normalt en del av disken som brukes til midlertidig lagring i Unix baserte operativsystem, slik som i Windows, Linux osv. og er ofte benyttet som et tillegg til minnet dersom mange programmer kjører samtidig eller lignende, og trenger mer minne enn det som er tilgjengelig, selv om disken selvfølgelig er tregere enn minnet så går man ikke like lett tom for minne da det "swappes" til disken.

Nettverkssone er en del av nettverket, altså en sone, satt opp for å dele ressurser eller for å avgrense deler av nettverket fra andre deler osv. slik at ikke alle som har tilgang, lovlig eller ikke, kan komme inn på hele nettverket, helt hvordan det gjøres i en cloud. er jeg heller ikke sikker på, og det kunne være interessant å vite ?

"Build virtual machine automatically" vet ikke jeg hva betyr, men jeg har forstått at "rebuild virtual machine" knappen temmelig sikkert like gjerne kunne hete "tilbake til start" knappen ?

Jeg lurte veldig på om backups skjer automatisk, eller om man kjøre dette på noe vis selv, men fant ut av det ?
 

Host1

Medlem
Hei Clinton.

Dokumentasjonen vil være helt komplett innen ukeslutt. I mellomtiden har vi offentliggjort priser og lar folk som ønsker registrere seg da systemet i seg selv er klart til bruk.

Hvis du ønsker refusjon for forbruk i tiden frem til dokumentasjonen er komplett kan du bare maile oss så får du 100% refusjon for denne tiden. Ingen spørsmål. :)

CPU priority: "Garantert CPU". 50% gir deg da 1GHZ garantert CPU som du alltid vil ha tilgang til, denne er egentlig ikke så veldig relevant da du normalt alltid skal kunne bruke alle kjernene du har tilgang til uten begrensninger. Dette er dog en option vi vurderer å fjerne da den ser ut til å skape litt forvirring.

Data store zone: Hvilken sone dataen din lagres på. Her vil det etter hvert bli mulighet for flere soner med forskjellig pris. (Tregere SATA-disker som kan brukes til lagring osv til en billigere pris vil komme etterhvert.)

Swap disk: Hvis du bruker mer enn minnet som er tilgjengelig vil noe av dette "swappes" til disk for at maskinen din ikke skal krasje. Dette har vi på en egen disk da det gjør det enklere å ikke ta backup av denne, og dermed redusere mengden plass og penger du bruker på backup.

Network zone: Nettverkssone, for tiden er det to soner. Den "vanlige" med IPv4-adresser. Samt "IPv6" hvor du kan få din egen IPv6-adresse uten ekstra kostnad.

Build virtual machine automatically: Det betyr rett og slett at den skal bygges automatisk når du trykker Create. I visse tilfeller ønsker man kun å forberede en VM, og det er da greit å ha muligheten til å ikke bygge den med en gang.

Hvis du har spørsmål du vil ha raske svar på kan du komme på #host1 på IRC (EFnet). Evt bare bruke webirc her: IRC - Host1.no
 

Host1

Medlem
Ehm, nå er jeg ikke Host1, men prøver likevel, og slik jeg har forstått det så er vel CPU priority at du har "rett til" 25% dersom du skulle trenge det, men det er ikke slik at prossessoren deles i fire.
Dersom Host1 for eksempel skulle finne på å bruke Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2650 0 @ 2.00GHz prossessorer i sine servere, så kan du bruke 2GHz (temmelig nøyaktig 1995.192GHz for å være pirkete) dersom ingen andre trenger sine 25% osv. og det er vel den typen virtualisering som er litt av fordelen med cloud.

Normalt i en cloud så tildeles også plass virtuelt, akkurat som alt annet, slik at plassen du har fått er kanskje 20gb, men fysisk kan den plassen befinne seg på en harddisk, flere harddisker, flere servere osv. Slik at dersom en harddisk går ned, så finnes fortsatt din "sone" ettersom den er virtuell.

En swap disk er normalt en del av disken som brukes til midlertidig lagring i Unix baserte operativsystem, slik som i Windows, Linux osv. og er ofte benyttet som et tillegg til minnet dersom mange programmer kjører samtidig eller lignende, og trenger mer minne enn det som er tilgjengelig, selv om disken selvfølgelig er tregere enn minnet så går man ikke like lett tom for minne da det "swappes" til disken.

Nettverkssone er en del av nettverket, altså en sone, satt opp for å dele ressurser eller for å avgrense deler av nettverket fra andre deler osv. slik at ikke alle som har tilgang, lovlig eller ikke, kan komme inn på hele nettverket, helt hvordan det gjøres i en cloud. er jeg heller ikke sikker på, og det kunne være interessant å vite ?

"Build virtual machine automatically" vet ikke jeg hva betyr, men jeg har forstått at "rebuild virtual machine" knappen temmelig sikkert like gjerne kunne hete "tilbake til start" knappen ?

Jeg lurte veldig på om backups skjer automatisk, eller om man kjøre dette på noe vis selv, men fant ut av det ?

Takk for at du bidrar med litt hjelp her. :) Send meg en PM hvis du vil ha litt gratis credits som du kan bruke til å teste clouden med som takk for hjelpen.

Når det gjelder lagringsplass vil jeg bare opplyse om at vi IKKE bruker thin provisioning, så når du får tildelt X GB lagringplass er den reservert til deg, og bare deg, det samme gjelder minne, får du tildelt 2GB minne er de reservert til kun deg.

Edit:

Backup på CloudVPS (Vanlig type VPS med faste ressurser og mndspris, men fremdeles i Cloud1-systemet) er automatisk med følgende arkivering: Dag, Uke, Mnd (1 kopi av hver.).

Backup via Cloud1 (Elastic Cloud) enabler man selv på diskene. Man kan da enable daglig, ukentlig, månedlig og årlige kopier. Og i tillegg kan man selv lage ekstra backups ved behov ved å trykke på en knapp.
 
Sist redigert:
Topp