Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Css + ie = problemer, problemer, problemer.....

Jazz

Medlem
Hei..

Jeg har igjen problemer med IE+CSS og som jeg ikke forstår hvorfor.

jeg har denne css-koden:
Kode:
#indexBox {margin: 0; padding: 0;}
#indexBox li {list-style: none; display: block; float: left;}
#indexBox li a {
	display: block; float: left; margin: 0 5px;
	width: 170px; height: 190px; padding: 5px;
	background: #eeeeee;
}

og her er html-kode:
HTML:
<ul id="indexBox">
		<li><a href="#">Hei</a></li>
		<li><a href="#">Hei</a></li>
		<li><a href="#">Hei</a></li>
	</ul>

ideen er at jeg skal ha bokser på første siden, som skal lenkes til andre sider. Jeg vil gjøre det slik at det skal være mulig å trykke hvor som helst på boksen, derfor bruker jeg ul.

EDIT: Har glemt å si problemet :p, denne funker helt greit på Chrome, men på IE kommer boksene ikke side-til-side men under hverandre.

Er det noen som kan hjelpe meg?

Takk, mvh Jazz!
 

adeneo

Medlem
Hvilken versjon av IE snakker du om, jeg har IE8 og 9, og det funker fint for meg?

Det er <a> elementet som er linken, og der er float:left med, så er det nok i orden hvis man ser bort i fra at IE6 og 7 roter til floats støtt og stadig, ikke noe å bry seg om etter min mening, men dersom du vil at det skal virke i eldre nettlesere må du teste litt til du finner noe som virker, med mindre noen andre her eller Google har en løsning på floats i eldre IE versjoner.
 

agrimsrud

Medlem
Koden funker fint i IE7, 6 og 5.5 også... Er vel heller selve konteksten som kan ha noe å si?!

En ting du kan se på: Siden du har kombinert float og margin, vil gamle IE-versjoner doble marginen du har satt (ikke spør hvorfor, google "IE double margin bug" eller noe sånt). Hvis boksene står inni et element med en viss bredde, blir det da ikke plass til alle på samme linje, og ett eller flere vil dyttes under de andre.
 

Jazz

Medlem
Hei

Jeg brukte IE7, og ikke bare en, men alle boksene falt ned etter hverandre.....

men men, har fått ny maskin, skal installere ie9 nå :D
 

Jazz

Medlem
Jeg forstår...... det er irriterende at selve ie versjonene er så forskjellige, da må jeg laste ned alle
 

TorsteinO

Art Director & grunder
IE7 og 8 er det mange som bruker fremdeles, de må du definitivt ta med i beregningen. IE6 ville jeg ikke ha brydd meg om med mindre kunden har veldig spesielle behov/grunner.

IE NetRenderer - Browser Compatibility Check - denne her funker også mye bedre enn browsershots syns jeg... men det som er et problem med begge er at de bare tar skjermskuddene uten at man har mulighet til noe scrolling, og det kan være litt kluss hvis f.ex. bildene kommer inn "mykt", eller hvis det er mange bilder og de derfor laster sakte.
 
Sist redigert:

agrimsrud

Medlem
jøss, det høres jo nesten for godt ut til å være sant? men må si jeg er litt skeptisk... når de ikke klarer å få det til å se likt ut fra den ene versjonen til den andre... klarer de å få til en korrekt gjengivelse av flere versjoner i samme program?
Mange bugs med Browser Mode testing i IE9, så jeg sverger fortsatt til IETester her.
 
Topp