Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Død over ENK - Aksjeselskap til 1 krone

Bjørnar

Gründer
Det var en tåpelig, generaliserende, kommentar. Det finnes selvsagt "seriøse" NUF, som brukes nøyaktig slik de skal; en norsk avdeling av et utelandsk selskap.

Det har skapt sinnsyke problemer for oss, at vi er et "legit" NUF, som eies av et utenlandsk selskap, pga en oppfatning at "alle NUF er useriøse".
 

AndreasBr

Member
Men da har dere vel også et solid regnskap å vise til..
Her snakker jeg om nyoppstartede NUF uten ei krone i banken.. hadde ikke fått fem flate øre i kreditt av meg, kun forhåndsbetaling...

Hvrfor ikke et AS ? "GoSonar Norge AS"
 

Bjørnar

Gründer
Selvsagt har vi det.

Fordi eierne ikke er norske (og det gjelder selvsagt ikke GoSonar), og det var en anbefalt selskapsform i sin tid. Arbeidet med å endre selskapsform nå, når selskapet har en viss størrelse, er ikke bare noen knips med fingrene. At regnskapet viser gode tall, trumfes oftere enn jeg liker av selskapsformen NUF.

Jeg har også vært ute for type kommentarer som: "Hæ? NUF med regnskap og gode tall? Vi tror her må være noe muffens."
 

AndreasBr

Member
Nuf er jo på en måte AS uten noe egenkapital, så at man må tåle litt pepper ser jeg kun som en selvfølge.
Jeg mener fortsatt AS med 1,- i EK hadde vært total idioti.

Da er det bedre å tillate AS med 30k EK, men at verdien EK kan tilbakebetales til aksjonær. På en måte at firmaet har lånt pengene av stifter og at de kan betales tilbake. (Likt som med stiftelseskostnadene..

Gjør man dette uten å ha 30k på bok har man mistet mer enn XX prosent av aksjekapital og bør få dårlig kredittrating. eller noe sånt...

Hvis man ikke har 30k til å starte firma bør man kanskje la være.
 

AndreasBr

Member
Ta ut en oversikt over selskap med røde tall...
Det er en del som har brukt opp egenkapitalen på .. vel, leasebil kanskje?
Selvfølgelig, men jeg tror det hadde blitt startet MANGE fler selskaper om AS var tilnærmet gratis. (1,-)

At man trenger 30 000 er en sikkerhet, og selv om det er bra at det ble senket fra 100 000 har det gjort at AS er enda litt mindre ... Finner ikke helt ordet jeg leter etter..

Poenget er at hvis man må ut med 100 000 for å starte et firma, da tenker man seg om flere ganger før man starter..
En selskapsform der eiere ikke har (noe særlig)ansvar bør ha krav..

Hvis man virkelig mener forretningsideen sin er bra, da kan man jo bare starte med ENK da..
 
Topp