Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dato i domenene

NilsF

Medlem
Les det jeg skrev en gang til så ser du hva jeg ga utrykk for.

Jeg har lest hva du skrev. Du har laget deg en teori om at et tallord i et domenenavn, som kan være en dato (eller et årstall i eksemplet ovenfor), behandles annerledes enn andre ord i domenenavnet, som kommer i tillegg til det ordet man ønsker å optimalisere for. Hvor finner du støtte for den teorien?
 

Erlend

Medlem
Jeg har lest hva du skrev. Du har laget deg en teori om at et tallord i et domenenavn, som kan være en dato (eller et årstall i eksemplet ovenfor), behandles annerledes enn andre ord i domenenavnet, som kommer i tillegg til det ordet man ønsker å optimalisere for. Hvor finner du støtte for den teorien?

Det er ikke hva han skriver. Han skriver at Norge2001 ikke vil rangere dårligere enn Norge.no bare på grunn av domenenavnet.
 

NilsF

Medlem
Det er ikke hva han skriver. Han skriver at Norge2001 ikke vil rangere dårligere enn Norge.no bare på grunn av domenenavnet.

Det er nettopp det jeg kommenterer. Les hva som er utgangspunktet for denne tråden, nemlig hva trådstarter er interessert i å vite. Spørsmålet er om domenet norge2004.no vil være mindre egnet for optimaliserig for søkeordet "norge", enn domenet norge.no.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har lest hva du skrev. Du har laget deg en teori om at et tallord i et domenenavn, som kan være en dato (eller et årstall i eksemplet ovenfor), behandles annerledes enn andre ord i domenenavnet, som kommer i tillegg til det ordet man ønsker å optimalisere for. Hvor finner du støtte for den teorien?

Jeg kjenner ikke til at jeg har laget meg en slik teori så det spørsmålet kan jeg ikke svare på desverre.
 

NilsF

Medlem
Jeg kjenner ikke til at jeg har laget meg en slik teori så det spørsmålet kan jeg ikke svare på desverre.

Neivel..? La oss ta dette i riktig rekkefølge:

Er det mulig at Google betrakter domenene med dato, for eksempel "norge2004.no", ov, gamle innholder?

Hva mener du med "dårlig rankering"? Mener du at nettsiden kommer langt ned i søkeresultatene hos Google, og da med søk på hva?

Jeg mener at hvis jeg søker, for eksempel, "Norge" og andre relativert sider, for eksempel "Oslo", ov, finner jeg ikke nettsiden min.

Men, hvis jeg søker "Norge 2004", er nettsiden min i det første resultatet.

Jeg er ingen ekspert på dette, men min erfaring er at domenets relevans i forhold til det ordet en ønsker å optimalisere for, kan ha mye å si. Det samsvarer vel også med det meste jeg har lest om SEO.

Alle andre forhold uendret, så fremstår det for meg som både urimelig og usannsynlig at norge2004.no skal rangere like høyt på "Norge" som domenet norge.no. For med "norge2004" forteller du at nettsiden ikke fullt og helt handler om Norge, og at tallet 2004 er like viktig. Samtidig vil du med norge2004.no rangere dårligere på "2004" enn 2004.no.

@NilsF: ja, enig at "norge.no" rangerer bedre på "Norge" enn "norge2004.no".

Jeg tenker til å endre nettaddressen: for eksempel kan jeg bruke "lofotenøyene.no" i stedet for "lofoten2009.no", og lager en redirect 301. Er det en god ide, etter deres mening?

Hvis du ikke finner noen som støtter teorien om at domener med dato i navnet ranker dårligere enn andre ville jeg blåst en lang marsj i hele teorien.


Etter dette må det etter mitt skjønn være lov å spørre hva som er din teori Tonny, men opplys meg gjerne om det er en teori du har hentet fra andre, og gjerne også om hvor den teorien finner støtte. Eller hva er det du egentlig diskuterer og mener?
 

Tonny Kluften

Administrator
OMG. Her får du den siste meninga som du quotet, med skje:

"Hvis du ikke finner noen som støtter teorien om at domener med dato i navnet ranker dårligere enn andre ville jeg blåst en lang marsj i hele teorien om at domener med dato i navnet ranker dårligere enn andre."

Det betyr at han kan slutte å bekymre seg om at dato i URL betyr noe. Hvis han mot formodning skulle finne mye støtte for at dato i URL betyr noe for ranking så kan han begynne å bekymre seg igjen.
 
Topp