Kjapp og trygg hosting for Wordpress

De største utfordringene ved Webdesign

peterandrej

pensjonert moderator
Siden jeg ikke har noen blogg på norsk om emnet, så skriver jeg det heller her: de største utfordringene ved Webdesign, slik jeg ser det. Underforstått: Dette sliter jeg mest med.

Kommentarfelt: Helt umulig å få bra. Har ennå ikke sett et eneste kommentarfelt som ser fett ut, og det sier litt når man tenker på hvor mange ulike blogger jeg tross alt leser. Jeg vet ikke hvorfor kommentarfeltene er så vanskelige heller, men jeg sliter altså med dem.

Header:
Jeg er dårlig på grafikk, og sliter derfor selvsagt med å lage fete headere og logoer og slikt. Headere er kanskje det området jeg bruker mest tid på når jeg lager sider, selv om det ofte ikke ser helt sånn ut.

Annonser: Det er få ting som er så stygge som bannere fra annonsører. De ser rett og slett ikke ut. Og det handler jo selvsagt om at de skal synes, så da brukes det grelle sterke og stygge farger med rare kombinasjoner. Ofte passer ingenting sammen. Utfordringen her ligger i å smelte de stygge annonsene inn i et pent og oversiktlig design. Som oftest går det dårlig. Sett at man velger gråtoner og slikt alt er pent og flott, og så plutselig skal man ha noen gule og grønne blinkende greier i sidebar? Det går ikke.

Jeg mener at en av de viktigste årsakene til at VGNett ser ut som den gjør, altså et totalt rot av farger og generelt elendig grafikk, hovedsaklig skyldes at siten ikke skal krasje med annonsene. Siden annonsene er så stygge må siten følge etter i samme designspråk. Og det er jo egentlig ganske synd egentlig. Se på andre nettaviser. Se på den nye førstesiden til BBC. Støvsugd for stygge bannere. Og da ser jo alt så mye bedre.

Dessverre må annonsene være der, sånn for å liksom ha en site som går rundt. Bare de kunne laget dem litt penere, så hadde alt vært mye lettere for oss webdesignere.

Artikkelsider:
Vanskelig hovedsaklig fordi artikler er i så mange formater. Noen har bilder, noen er lange, noen er korte, osv. Dette gjør at man ikke har kontroll på noe som helst, og det skal veldig lite til før ting ser dumt ut. Min løsning er som oftest å tilrettelegge for worst-case, altså en artikkel som er svææært kort. Det betyr at sidebars må være små på artikkelsider, mens de kan være lengre på eksempelvis forsider der man har bedre kontroll.

Ja. Det var bare noen få av de områdene jeg sliter med når jeg designer. Hvilke områder sliter DU med når du lager sider?
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg sliter med grafikk. Det er så mye lekkert og fint man kan lage hvis man kan photoshop til fingerspissene. Sånn blir det når man gjør alt selv, alt må på en måte vike for alt annet. Det er nesten umulig å være ekspert på php, html, SEO, ad-plassering, design, css og grafikk samtidig. Ihvertfall når man ikke kan fulltidsstudere dette i to år, men også må ha til salt i maten.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Peterandrej: angående annonser, kan du ikke legge ut annonsene der du faktisk endrer bildet til svart/hvitt, og når leseren tar musen over, så vises annonsen i sine rette farger?
er jo en måte å ordne det på, spørs bare hvor glad annonsøren blir for det.

On-Topic:

Sliter med grafikk, du ser alltid for deg i hodet hvordan du vil ha en webside, og da er den UBERNICE!! Helt til du får den ut i live, da er den ikke fullt så nice lenger, pga du ikke har fått det til akkuratt slik som du vil ha det. (takk gud for freelancere) ;)
 

Maja

Medlem
Jeg sliter med kunder som sitter igjen på 90-tallet om hvordan webdesign burde være og hvordan det umulig er å få med et ord i laget for å poengtere det at "Nei, nå er vi 2008, ikke 1998". For folk tror jo de vet bedre siden de selv vet hvordan man åpner Frontpage *sukk*

Ellers pleier jeg å få god plass til alt vist på en grei måte bare jeg vrir hjernen godt nok.
 
Topp