Kjapp og trygg hosting for Wordpress

DHL og fortolling

lemaso

New Member
Hei, fikk 2 pakker fra Kina som DHL tollklarerte. Pakke 1 kostet med frakt USD 65,00 ( står på pakken/følgebrev ) til kurs kr. 5,98 noe som blir kr. 388,70. Så har de en justering på kr. 1959.- slik at totalsummen blir kr. 2348.- ??????? Moms av den pakken blir da kr. 587.- istedet for 25% av kr. 388,70 som blir kr. 77,70. Likeså med den andre pakken så jeg ender opp med å betale ca. 1000.- mer i moms enn jeg skal. Er det noen som vet hva den justeringen er ? Kan jo ikke ta et tall fra løse luften og beregne moms av. Noen som har vært borti dette ? Har sendt mail til DHL og spurt hva dette er. Har også sendt mail til leverandøren i Kina om at jeg slutter å handle med han hvis han ikke kutter ut dette drittselskapet DHL. De har gjort dette før men ikke på langt nær sånne justeringer i summen. Noen som har peiling på dette ?
 

Beergear.no

Medlem
Har tatt en del sendinger fra Kina med DHL og aldri opplevd sånne problemer.
Har tollkreditt og får regning fra tollvesenet 1 gang pr mnd.
Med posten derimot har jeg opplevd at de har tatt totalsummen og x den med antall sendinger.
Men det har løst seg etter en Mail og innsending av scannet faktura.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kan tenke meg at det finnes slike regler, men da må man opplyse om det, synes nå jeg. Det kommer mye inn i landet som gaver for å slippe moms - uten CE merking, ROHS sertifikat, grønt punkt og returordnings-avgift, så denne regelen synes jeg er bra (hvis det nå finnes mulighet til å utøve skjønn).

Ellers er §27 her interessant for sending av varer fra privatperson til privatperson (f.eks. brukt-kjøp på ebay?) - grensen går ved 4000 kr, visstnok:
1 Gjengivelse av paragrafer... - regjeringen.no
 
Sist redigert:
Jeg fikk sendt et par kolli oppover fra sør-amerika med EMS/posten/serpost eller hva de kaller det nedi der. Som følgepapirer brukte vi bare en vareliste og en norsk internfaktura fra oss selv til oss selv.

Postgangen gikk treegt, men fortollingen gikk lynkjapt og kolliene kom frem uten spor av internfakturaen og det sto "tollfritak" stemplet utenpå kolliet..

Så sendte vi et liknende kolli oppover med TNT ekspress, også med internfaktura og vareliste. Da gikk frakta kjapt, fortollingen kjapt, men nå dukket det opp et toll/avgiftskrav på kr 750,- uten at jeg helt vet hvordan de kom fram til det beløpet. Atskillig lavere enn det kunne vært ut fra verdien angitt i følgepapirene var det hvertfall.

Er endel år siden jeg har brukt DHL, men da husker jeg at avgiftskravet stemte med verdien som sto på følgedok.
 

lemaso

New Member
Hei, takk for svar. DHL kan jo ikke bare stipulere en verdi , de må jo ta kontakt med meg og få PayPal kvittering på kjøpet. Har tatt kontakt med leverandør og han skulle sende med Posten fra nå av . Ville ikke miste meg som kunde. Har aldri hatt problemer med Posten :)
 

picxx

Well-Known Member
Ellers er §27 her interessant for sending av varer fra privatperson til privatperson (f.eks. brukt-kjøp på ebay?) - grensen går ved 4000 kr, visstnok:
1 Gjengivelse av paragrafer... - regjeringen.no

Denne gjelder vel kun for import fra GSP-land?
Ellers er det vel denne paragrafen som benyttes mest ved import/forsendelse av småsendinger vil jeg tro.

Forskrift 12. desember 1975 nr. 1 om toll- og avgiftsfritak for visse gavesendinger som føres inn til bruk for vedkommende selv eller dennes familie

Varer i gavesending av verdi under kr 1 000,- kan leveres avgiftsfritt når varene innføres til bruk for vedkommende selv eller dennes familie. Fritaket gjelder ikke brennevin, vin og tobakksvarer (herunder sigarettpapir) og heller ikke masseforsendelser av varer fra utlandet til en eller flere adresser her i landet.
 

lemaso

New Member
Har sendt mail, men ikke fått svar. Hvordan kan DHL drive skjønn og sette en pris på en vare. Må være god skal du vite prisen på alt som kommer inn i landet.
 
Topp