Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dine erfaringer med å kjøre affiliatekampanjer hos sosiale nettverk

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er jo en kar som har vært her på Webforumet.no en stund, og den tiden jeg har vært her har jeg fått med meg mye bra greier fra mange flotte medlemmer.

Tidligere har jeg lest fra medlemmene her på Webforumet.no at det er gull verdt å kjøre affiliatekampanker hos f.eks Facebook. Nå kunne jeg faktisk tenke meg å høre dere som har markedsført affiliatekampanjer gjennom sosiale nettverk hvordan det har fungert for dere. I utgangspunktet er jeg mest nysjerrig på hvordan det har gått for dere gjennom Facebook og Nettby som er de to største sosiale nettverk for oss nordmenn.

Så. Hvordan har det å markedsføre en affiliatekampanje fra et affiliatenettverk fungert for deg? Har du brukt bare Facebook,? eller har du brukt Nettby også? Fortell gjerne også litt om hvilken kampane / kampanjetype du har kjørt og litt prosent-tall om hvor mye du faktisk har klart og dra inn på dette om du ikke syns dette er litt for "konfidensiell" informasjon da. :)
 

zapotek

Medlem
Mener du å kjøpe annonseplass hos Facebook og Nettby og kjøre affilatekampanjer, eller mener du ved hjelp av gratismetoder som f.eks. å lage nyheter på Nettby?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg mener å kjøpe annonser hos de forkjellige sosiale nettverk. Gratis annonsering som å skrive nyheter hos Nettby og å lage grupper hos Facebook tenkte jeg å holde utenfor denne tråden. At noen syns det er ok med "gratis annonsering" er en ting, en altså ikke det jeg tenker på nå.
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
Nettby har jeg ikke forsøkt, der er prisene for stive for min del. På Facebook har jeg forøkt litt forskjellig og hvis du kan spisse anonseringen bra nok så funker det bra, men blir det for generelt var det for lite å hentte for min del.
 

Dre_C

Medlem
Jeg har kjørt noen testkampanjer med affliatekampanjer på facebook. På de kampanjene jeg har prøvd så var det ikke lønnsomt. Det er helt sikkert forskjell på enkelte kampanjer, men jeg rett og slett tapte penger på de kampanjene jeg kjørte. Min konklusjon etter at jeg testet facebook var at jeg heller brukte pengene i adwords.
 

testdriver

Ha det bra..
En stund siden jeg har brukt Facebook, men sist betalte jeg vel $0.40 pr klikk med CTR på 0.10. Jo høyere CTR, jo bedre. Jeg har vært nede i $0.15 også. Husker ikke CTR.

Jeg har kjørt èn lønnsom affiliatekampanje. Da var det mulig å være ekstremt målrettet. Bruker Facebook på en helt annen måte nå. Det gjelder å bruke fantasien og tenke kreativt og nytt. Å bare slenge opp en affiliatekampanje til alle kvinner og menn fungerer neppe.
 

Chris M

Medlem
Mitt inntrykk er at facebook-trafikk konverterer mye dårligere enn annen trafikk. Selv om man spisser målgruppen er det vanskelig å gå med overskudd på kampanjer der. Så å skulle kjøre tredjepartsannonser der når man da har mye dårligere marginer tror jeg blir et rent tapsprosjekt. Men post gjerne resultatet ditt her. Er spennende å vite hva du får til.
 

bodil

Medlem
Svarer ikke helt på spørsmålet ditt, og kanskje du kun er interessert i en betalt annonse kampanje. Men kan nå nevne det:
Er produktet ditt kun for Norge? Hvis ikke kan du prøve Squdoo eller andre typer artikkel markedsføring. Pek artiklene dine til en webside hvor du har produktene dine. Tar litt lenger forberedelse og tid kanskje, men kan fungere bra hvis du målretter mot noen gode keywords.
Bare et forslag :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tråden var mer ment sånn generelt om hvor bra det faktisk funker og kjøre kampanjer fra et affiliatenettverk hos nettsteder som Facebook. Gjerne også Adwords, men holdt den litt mer utenfor fordi tittelen på tråden er dårlig. Uansett greit tips Bodil, riktignok ikke for meg atm, men sikkert for mange andre.

Slik jeg har forstått det etter og ha lest disse innleggene i tråden, blandet sammen med masse underlige tanker oppe i et underlig hode som tilhører en underlig mann som heter Atle (er det bare meg som syns at underlig er et underlig ord?), så har jeg forstått det slik at man burde kunne tjene noen kroner dersom man bare følger med på hva som er "hot" akkurat nå. Jeg skal teste litt på det her utpå nyåret, så kan jeg jeg ta meg en tur tilbake til denne tråden og svare på mine egne spørsmål.
 
Topp