Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Diskusjonsforum: phpBB eller SMF? Andre?

Hepp. Vurderer å lage et diskusjonsforum. Har enkel tilgang til phpBB og SMF gjennom Fantastico. Noen som har erfaring eller synspunkter? Andre muligheter?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
phpBB er jo et forum som har vært populært lenge og brukes blandt annet på norskwebforum. SMF har jeg ikke sett så mye brukt utenom at de brukte det på gamle storedyret.com.

Det er jo alt etter om hvor mye du skal tilpasse forumet, om du bare skal ha det helt clean, eller om du skal modifisere ditt eget design.

Evt så har du jo vBulletin som brukes på forumet her (og som jeg har blitt forelsket i), men det koster litt penger ;)
 
Jeg likte designet til elbil-forumet bra. Rent og enkelt design, enkelt å lese og få oversikt. Men synes at selve brukeren fremheves bedre i Norsk Webforum og dette forumet. (Mer info og bilde om hver bruker for hver post.)

Finnes det forresten noe forum eller modifiseringer til disse slik at brukerne kan rangeres? At man for eksempel kan gi ryktepoeng til folk? Rangere de med flest innlegg er vel greit?
 

picxx

Well-Known Member
Personlig likte jeg faktisk phpbb2.X veldig bra og synes de fleste forum i dag har altfor mye bjeller og fløyter som et vedheng.

Når det gjelder "poeng" eller "karma" har vel de aller fleste forum et alternativ til dette.
BloggForum - Hovedside bruker SMF og jeg syntes det var ganske greit, men fremdeles altfor mye "tingtang" i standard versjon.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Beklager å hijacke tråden, men er ikke noen som vet hvor jeg kan få tak i den norske språkpakken til phpBB2.0 ? *liker ikke 3.0*
 

Bjørnar

Gründer
Helge: phpbb.no tror jeg har den liggende der.

ellers så er det å skyte seg i begge beina å installere phpbb 2 pga sikkerhet. gå for 3.
 

Gaasehud

Medlem
Til trådstarter: Du kan jo også se på PunBB og IPB. Disse to er vel de siste i rekken av alle de kjente forumene. Jeg har et SMF-forum og er veldig fornøyd. Man kan justere på alt, og modifisere det til ens eget bruk. Men neste gang jeg starter et forum tror jeg det blir phpBB3, det virker bra. :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
gikk faktisk nettopp over fra phpBB2.0 til phpBB3 på forumet mitt, eneste problemet var at det ikke gikk ann å oppgradere (etter det jeg fant ut), så måtte til med ny installasjon.

Hadde også et design til phpBB2.0 som selvfølgelig ikke virker på 3.0, men det ser egentlig ganske enkelt ut å designe til 3.0 også ;)

Det er et forum som er mye brukt rundt omkring, så folk kan med det og folk ser ut til å like det, så det er absolutt å annbefale ;)
 
Takker for alle tips. Nei, det er ikke helt lett å få bestemt seg gitt. Finner alt en liten ting fra et diskusjonsforum som jeg vil ha med på et annet. :)

Etter mye frem og tilbake tror jeg prøver ut SMF først. Her er det jo en hel haug med Themes og flere som er ferdig med 3 kolonner da jeg ønsker en mer "nettsamfunn" vri på forumet. Litt likt slik de har løst det på dykkesiden.com.
 
Topp