Kjapp og trygg hosting for Wordpress

DLD innføres

antillum

Medlem
okei....? Det spørs vel heller på hvem øye som ser, skjønner jeg... Den der var faktisk ganske passe kongen, selv om det er en viss sannhet i det
 

TorsteinO

Art Director & grunder
OT dette da, men husker jeg ikke helt feil leste jeg i en artikkel at det var rundt 600.000 offentlige ansatte i norge. Denne artikkelen var vel fra 2007 eller 2008.

Lurer på hva disse skal gjøre den dagen plattformene blir tauet til lands jeg? :confused:

Tja, hva politiet, forsvaret, leger og sykepleiere, brannvesen, lærere, barnehagetanter/onkler, osv osv skal gjøre da? Tja... si det... Kanskje fortsette å gjøre nødvendige jobber? Vil det skape mer verdier om disse er i privat sektor i stedet?

Selv om det er mange som er offentlig ansatte, så vil ikke det si at alle bare flytter papir.
 

picxx

Well-Known Member
Tja, hva politiet, forsvaret, leger og sykepleiere, brannvesen, lærere, barnehagetanter/onkler, osv osv skal gjøre da? Tja... si det... Kanskje fortsette å gjøre nødvendige jobber? Vil det skape mer verdier om disse er i privat sektor i stedet?

Selv om det er mange som er offentlig ansatte, så vil ikke det si at alle bare flytter papir.

Nei, jeg skjønner jo såpass da vettu. Men, at det er offentlig sektor betyr jo at det er det offentlige som betaler. I dag benyttes i stor grad oljepenger for å få dette regnestykket til å gå opp. Uten oljepenger blir det vel sånn ca. 150% inntektsskatt da for å få det til å gå opp? Nei, får forsøke å komme seg inn i de trygdedes rekker så kjapt som mulig. Stay trygda!
 

kongen

kongemedlem
okei....? Det spørs vel heller på hvem øye som ser, skjønner jeg... Den der var faktisk ganske passe kongen, selv om det er en viss sannhet i det

Håper du skjønner at innlegget var satt på spissen, men man blir jo også i dag overvåket hvor som helst. Det er masse kamera i Oslo sentrum og andre større byer, kameraer inne på butikker (til og med skjulte kameraer inne i prøverom på klesbutikker), bomringer logger dine passeringer, basestasjoner til mobil sporer enhver tid hvor du befinner deg, hver gang du benytter et betalingskort når du betaler så legger du igjen spor, hver gang du bruker mobilen til å ringe eller sende melding så legger du igjen spor med hvem du kommuniserer med, samme med epost, og du legger igjen ufattelig mange spor når du surfer internett.

Du blir overvåket den dag i dag, DLD handler om hvor lenge informasjonen skal kunne lagres.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, jeg skjønner jo såpass da vettu. Men, at det er offentlig sektor betyr jo at det er det offentlige som betaler. I dag benyttes i stor grad oljepenger for å få dette regnestykket til å gå opp. Uten oljepenger blir det vel sånn ca. 150% inntektsskatt da for å få det til å gå opp? Nei, får forsøke å komme seg inn i de trygdedes rekker så kjapt som mulig. Stay trygda!

Egentlig ikke i stor grad hvis man tar en titt på de reelle tallene i statsbudsjettet i stedet for å bare lese dagbladet og vgs krigsoverskrifter, men en del ja, det er jo derfor det er lurt å legge til side av disse oljepengene, i stedet for å blåse dem på alt mellom himmel og jord (som FrP foreslår med jevne mellomrom... Tidligere har de jo tilogmed foreslått at hele oljefondet skulle fordeles slik at alle fikk et kredittkort med "sin" del av kaka, som kun skulle kunne brukes i utlandet for å unngå inflasjon...). Men det meste går egentlig bare jevnt og trutt via skatt i stedet for at hver og en betaler masse når vi trenger det, og når vi ser at f.ex. USA, som har en privatisert helsevesenvariant, har enda høyere utgifter pr hode, selv om de på sett og vis burde ha lavere utgifter pr hode på grunn av "stordriftsfordeler" så ser vi jo ihvertfall at den modellen ikke er tingen for oss.

Men helt reelt - om disse tjenestene står som private, og at folk må betale for dem "fra egen lomme", eller om de står som offentlige, og vi betaler for dem via skatten, så er forskjellen kun på papiret, ved at det i den ene varianten blir kalt for "offentlig utgift", og den andre varianten blir kalt for "verdiskaping".

For i bunn og grunn er det som er viktig at pengene brukes og sirkuleres. Om de går fra private til det offentlige og tilbake til private igjen, osv, eller om de går privat->privat, er mest av alt et spørsmål om man er tilhenger av offentlig styring eller ikke.
 

picxx

Well-Known Member
Det er jo ingenting som tilsier at det ikke kan ytes støtte fordi om helsevesenet er privatisert. Behovsprøvd støtte, slik at de som trenger det får hjelp og de som kan betale selv betaler selv, så slipper "alle" å betale inn for "noen".
Kapitalistsosialisme ser kun bra ut på papiret.

Men, nå handlet vel denne tråden om DLD, ikke det norske helsevesen.
 

kongen

kongemedlem
Jeg tror mange ser fordeler med å ha statlige goder slik som helsevesen, barnehager, skoler etc, men mye av problemet med det statlige er at det tar lang tid å forandre på noe hvis det ikke fungerer som man ønsket.

Hvis ting ikke fungerer som det skal i et private foretak så må det forandre seg øyeblikkelig for å hevde seg i konkurransen, mens hvis ting ikke fungerer som det skal i et statlig foretak så fortsetter det likevel i det samme sporet fordi det får støtte. Mye penger kastes bort pga ueffektivitet. Derfor blir skatten unødvendig høy for de som må finansiere dette.

Motstanden med at "alt" skal være statlig har ikke så mye å gjøre om foretaket er privat eller statlig, men hvor effektivt foretaket er.

Det er jo også kjent at luftforsvaret brenner opp flyfuel som blir til overs ved årsslutt for å opprettholde samme mengde penger til fuel året etter. Er dette en god forvaltning av skattepenger? Og det er mange slike statlige og kommunale "triks" som benyttes for å få minimum samme støtte året etter. Du skulle ha visst hva som egentlig skjer "på gulvet".

Og oljefondet, sist jeg hørte så kunne ikke oljefondet stå på egne ben, det ble mindre og mindre. "Veksten" består i at nye penger skytes inn fra olje som pumpes opp...
 
Topp