Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dobbeltrolle?

Er det betenkelig at leverandører eller produsenter har egne fysiske "flaggskipbutikker" og nettbutikker? Det som skjer er jo at de effektivt kutter ut et mellomledd og blir en konkurrent med de butikkene som kjøper inn varer hos de.

Eksempel:

GETINSPIRED.NO
Kjøper varer fra Rönisch -->2. Selger de til vanlige folk

www.ronisch.no
1. Rönisch selger til vanlige folk

Sportsbransjen er bare et eksempel. Dette er en generell problemstilling angående rollefordeling mellom ulike ledd.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
hehe, enda en som plusselig gikk fra forbruker til noe annet.....

Ja, det er tilfellet... nei, det er ikke betenkelig såhvidt man følger norske lover, og nei, det er absolutt ikke noe problem!
 

n0stra

Medlem
De fleste firma tjener langt mer på å være distributør og selge engros enn å selge direkte til kunde. Endel etablerer likevel egne butikker men selger ofte med priser som er høyere enn hva de strengt talt kunne og burde ha gjort om de hadde tenkt rent taktisk for denne butikkens del. Ofte er dette for å fange opp kunder som ellers kunne ha glippet til en konkurrent.

Sony har egne butikker men er ofte dyrere der enn hva de selger for gjennom elektronikkjedene for å nevne ett eksempel. Om de begynner å konkurrere med "seg selv" vil de ganske snart erfare at de da bør være berett på å drive alene og stå for alt salg selv.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Produsenter måtte bruke lokale forhandlere i titalls år fordi det var ingen annen (fornuftig) mulighet å selge direkte til forbrukere - ihvertfall før digital distribusjon av informasjon var mulig. Vi opplever nå at det brukes forhandlere på nettet (affiliate deals?). Jeg tror at de også kommer til å forsvinne om noen år.
Men foreløpig finnes det et levebrød for disse mellomleddene.

Verden holder fremdeles på å omstille seg til den digitale hverdagen og vi har ikke sett slutten på konsekvensene enda. Det er fremdeles mange arbeidstakere som vokste opp med manuell skrivemaskin, så det er ikke rart at det tar tid.
Hvor mange butikklokaler stor tomme i byen der du bor? Det blir det nok flere av, ville jeg tro.
 
hehe, enda en som plusselig gikk fra forbruker til noe annet.....

picxx: I denne saken er belyser jeg en problemstilling for mellomleddet mellom produsent og forbruker. Mellomleddet har jo en annen rolle enn forbrukeren.

--

Det problematiske er at produsentenes nettbutikker tar markedsandeler fra vanlige butikker, både fysiske og på nett.

Det er jo mindre praktisk for forbrukerne å måtte navigere seg gjennom et utall av ulike nettbutikker i stedet for å ha flere produkter samlet hos en til to butikker.

--

Men ser man på dette fra produsentenes side er det mange fordeler med nettbutikk. Man får showcaset hele sortimentet sitt i stedet for bare noen få produkter per butikk.

For de mer ukjente produsentene er det kanskje lurest å først arbeide seg gjennom vanlige butikker slik at man "skaper seg et navn".
 
Sist redigert:
Produsenter måtte bruke lokale forhandlere i titalls år fordi det var ingen annen (fornuftig) mulighet å selge direkte til forbrukere - ihvertfall før digital distribusjon av informasjon var mulig. Vi opplever nå at det brukes forhandlere på nettet (affiliate deals?). Jeg tror at de også kommer til å forsvinne om noen år.
Men foreløpig finnes det et levebrød for disse mellomleddene.

Verden holder fremdeles på å omstille seg til den digitale hverdagen og vi har ikke sett slutten på konsekvensene enda. Det er fremdeles mange arbeidstakere som vokste opp med manuell skrivemaskin, så det er ikke rart at det tar tid.
Hvor mange butikklokaler stor tomme i byen der du bor? Det blir det nok flere av, ville jeg tro.
I byen min brukte det å være mer liv i gatene før, så der har du rett. Sentrum har krympet og de fleste butikkene holder til i et klyster av kjøpesentre 10 minutter utenfor byen hvor det er større arealer, enklere parkering (og gratis) og så videre.

Mener du at butikker som xxl.no/komplett.no/expert.no - altså mellomleddsbutikker vil fade ut?
 
De fleste firma tjener langt mer på å være distributør og selge engros enn å selge direkte til kunde. Endel etablerer likevel egne butikker men selger ofte med priser som er høyere enn hva de strengt talt kunne og burde ha gjort om de hadde tenkt rent taktisk for denne butikkens del. Ofte er dette for å fange opp kunder som ellers kunne ha glippet til en konkurrent.

Sony har egne butikker men er ofte dyrere der enn hva de selger for gjennom elektronikkjedene for å nevne ett eksempel. Om de begynner å konkurrere med "seg selv" vil de ganske snart erfare at de da bør være berett på å drive alene og stå for alt salg selv.

Angående pris er vel normen at produsentenes egne butikker selger til veiledende priser - noe som førøvrig også gjelder for "vanlige" butikker i mellomleddet (utenom de store kjedene i bransjer med priskrig- de selger med enda mindre profitt)

Sier jo seg selv at fortjenesten er høyere hos produsentene.
 
Topp