Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenebyttespørsmål knyttet til SEO

Heisann.

Driver nettstedet Juvenorge.com. Vi er en velkjent supporterside for fotballklubben Juventus, og de fleste norske supporterne har nok hørt om oss nå. Har noen spørsmål knyttet til rangering i google, brukervaner o.l.

Vi er altså kjent gjennom vårt .com-domene som har vært brukt i over to år. Har også fått tak i Juvenorge.no som jeg vurderer å bytte til. Dette domenet videresender foreløpig bare til .com, uten at jeg tror det er spesielt mye brukt.

Vi ser også på muligheten til å bli en offisiell supporterklubb for tiden, noe som muligens betyr at vi må bytte til et tredje domenenavn.

Spørsmål: Hvor mye påvirket domeneskifter googlerangering o.l? Vi er ikke egentlig avhengig av spesielt god rangering, men ettersom sidene er kodet i semantisk Xhtml og jeg har brukt tid på å rangere oss høyt, hadde det vært litt kjedelig om all jobben var bortkastet.

Noen som kan gjøre meg litt klokere?



Postet her siden domenebyttespørsmålet er knyttet til markedsføring.
 

Tonny Kluften

Administrator
Google ønsker at slike domeneskifter skal gå knirkefritt og jeg tror at de gjør sitt beste for at det skal skje.
Det som er viktig når du skifter domene er å passe på at du redirecter 301 fra gamle sider til de nye tilsvarende sidene. Det gjøres enkelt i .htaccess-fila.
At du sørger for at flest mulig av linkene som går til nettsted.com skiftes slik at de går til nettsted.no istedenfor er også meget viktig.
Og jeg husker ikke helt, men mener det er mulig å melde fra til Google på et eller annet vis, kanskje i Google webmaster tools, at det skiftes domene.
 

Trancton

Medlem
Som Tonny nevnte, få på plass 301 redirects, og meld flytting hos Google via Google Webmaster Tools. Du finner detaljer på GWT --> Konfigurasjon av nettsted --> Adresseendring.
 
Topp