Drive aksjeselskap alene?

alex1500

Medlem
Hei.

Det er en del tråder på dette forumet om hvordan starte AS og fordeler og ulemper med den typen firma, men ingen (så vidt jeg kan se iallefall) som tar for seg dette med å drive AS med en eier.

Er det like komplisert som det høres ut til, å drive AS? Når man driver ett AS med bare en person som har alle aksjene og er daglig leder osv. Må man da ha flere styremøter og general forsamling med seg selv? Hva skjer hvis man ikke har disse møtene? Hvis man ikke har hatt generalforsamlinger og firma går konkurs, blir man da straffet?

Har også ett spørsmål som går på dette med å putte inn penger i AS. Er det bare å overføre penger til en konto i firma (f.eks. fra sin egen privatkonto til firma konto) eller er det en prosedyre som må følges for å tilføre penger AS'et?

Jeg vurderer under sterk tvil å starte AS, men synest det virker altfor komplisert å drive det utenom fast jobb.. Enkeltperson foretak er ikke aktuellt siden jeg allerede har ett enkeltperson foretak, og skal starte firma nr to. Jeg tjener over 500 000 i den faste jobben, så da har kanskje AS'et en skattefordel hvis jeg ikke tar det ut som lønn, men bare lar det være igjen som egenkapital i firma?

Steve Cash

Medlem
1. Du må faktisk holde de møtene som loven krever, bl.a. styremøter og generalforsamling, selv om du er eneste aktør, det høres rart ut , for ikke å si latterlig, men slik er det faktisk.

2. Konsekvensen av ikke å holde generalforsamling er først og fremst at du ikke får godkjent årsregnskapet og årsberetningen, og dermed kan du (i prinsippet) ikke sende det inn til regnskapsregistret. Og gjør du ikke det, vil du bli ilagt gebyr, jeg tror maksimalbeløpet er ca. 44 000 kroner nå. Og hvis regnskap ikke kommer inn i det hele tatt, vil selskapet bli tvangsoppløst av tingretten. Om du blir straffet er ikke godt å si, men å ikke avholde generalforsamling er brudd på aksjeloven, så du kan bli det.

3. Hvis aksjeinnskudd skal settes inn bare som penger, og ikke som tinginnskudd, kan innskuddet etter siste endring i aksjeloven bekreftes av en finansinstitusjon. Men det må bekreftes at det er nettopp aksjekapital, og ikke et hvilket som helst innskudd.

4. Du sier du skal starte firma nummer 2, og det kan jo hende du har gode grunner til det, men enkeltpersonforetaket du har kan godt drive flere virksomheter.

5. Hvis selskapet tjener mer enn du trenger til livsopphold kan det være fordel med nettopp aksjeselskap, ettersom selskapet betaler 28 % skatt, mens din marginalskatt fort vil være ca. 50 %. Tar du pengene ut, som lønn eller utbytte, blir det ekstrabeskatning. Og en kan vel kanskje si at en ikke har så mye glede av pengene hvis en ikke kan bruke dem, så du vil vel ta dem ut før eller senere uansett, hvis de ikke skal brukes til investering i firmaet. Det har vært litt fram og tilbake med dette om tilordning av lønn i AS, dvs. om en kan la være å ta ut lønn for egen arbeidsinnsats i AS, jeg er litt usikker på hva status er akkurat nå.

Jeg noterer ikke kilde for hvert av punktene over, men jeg anbefaler å ta en kikk på informasjon om å starte og drive bedrift fra Altinn, dette er stoffet som lå på bedin.no før https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/

paal_erik

Medlem
Jeg er i ferd med å starte eget AS. Her blir det bare meg som skal holde på.
Hvis du leser: Starte AS så står det følgende:
Dette kreves for å starte aksjeselskap:

Verdier for minst 30 000 kroner i penger og/eller gjenstander til aksjekapital*.
Minst en eier, kan være en person eller et firma.
Minst en styreleder og et varamedlem i styret, begge over 18 år. Samme person kan være både eier og styreleder.

Steve Cash

Medlem
Det stemmer, dette er noen av kravene. Et varamedlem er, som navnet sier, en som innkalles/overtar bare hvis den eneste som driver firmaet blir forhindret p.g.a. sykdom eller andre forhold. Så med bare én eier, ett styremedlem, og eventuelt dagliger, der alle rollene fylles av samme person, så driver en det helt på egenhånd. Styret kan vedta at AS ikke skal ha daglig leder hvis aksjekapitalen er mindre enn 3 millioner kroner (aksjeloven § 6-2 (1).

janerik

Medlem
Hei

Å drive AS med en eier er helt uproblematisk - hittill i 2012 er det faktisk den vanligste varianten av de AS vi har opprettet, altså at de har valgt en eier. Dette garanatert på grunn av lovendringen som gjelder revisorfritak og kravet til aksjekapital ble satt ned.

Styremøte må man ha - men i tilfeller med en eier og to i styret (styreleder+varamedlem) gjøres jo dette svært enkelt, dette finner du ferdige maler på og fyller det ut på 5 minutter. Vanligvis gjøres dette i forbindelse med årsregnskapet skal innleveres, som nevnt over. For å si det slik tror jeg du brukte mer tid på å skrive innlegget her enn du vil bruke på generalforsamlingen din.

Firmaet må forøvrig ha en egen firmakonto ved stiftelse. Det gjøres ved at du lager stiftelsesdokumentet for AS'et , tar dette med/sender banken, som da vil opprette kontoen for deg. Her setter du inn aksjekapitalen - dette kan du overføre fra privatkonto som du sier. Banken lager en skriftlig erklæring på at dette er gjort, og denne erklæringen vedlegges samordnet registermelding i forbindelse med registreringen.

Du kan skyte inn annet en kapital også, dokumentasjon blir da noe mer omfattende men langt fra umulig.

Jeg har drevet enkeltpersonsforetak og AS - ser ikke det å drive AS som noe mer komplisert enn et ENK - litt mer dokumentasjon ved oppstart, men når man er igang er det omtrent det samme.

Lykke til !

Johan

Medlem
Jeg er i ferd med å starte eget AS. Her blir det bare meg som skal holde på.
Hvis du leser: Starte AS så står det følgende:
Dette kreves for å starte aksjeselskap:

Verdier for minst 30 000 kroner i penger og/eller gjenstander til aksjekapital*.
Minst en eier, kan være en person eller et firma.
Minst en styreleder og et varamedlem i styret, begge over 18 år. Samme person kan være både eier og styreleder.

Kr 30.000,- er ikke hele sannhetne. Legg til det det koster å opprette selskapet dersom du øsnker å kostnadsføre dette. Hvis du ikke legger dette til de 30.000 må du ta disse ut av egen lomme, dvs penger som du allerede har betalt skatt for og som du ikke får kostnadsført i et AS

Steve Cash

Medlem
Nei, det stemmer ikke nå lenger, etter siste endring i aksjeloven kan en betale oppstartkostnader, dvs. gebyr til Brønnøysund, og eventult honorar til advokat eller revisor/regnskapfører for jobben, av aksjekapitalen. Tidligere måtte en betale overkurs for å ha lov til det.

Edit: Sitat fra aksjeloven:
§ 2-5. Stiftelsesutgifter som dekkes av selskapet

(1) Selskapet kan dekke utgifter ved stiftelsen i den utstrekning utgiftene ikke overstiger aksjeinnskuddet. I stiftelsesdokumentet skal det angis hvilke utgifter det gjelder, hvordan de er beregnet, og navn og adresse på den som er tilgodesett.

Topp