Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Drive egen hosting

Camillafr

Medlem
Skriver meg på innlegget til @LuckyLobo10 her.

Er inne i en vurderingsfase nå, og ProISP står høyt oppe på listen. Hadde dere tillatt flere WP-installasjoner på det samme webhotellet, så hadde jeg nok blitt kunde hos dere :)

Istedenfor å benyttet ProISP eller noen andre som tilbyr webhotell med/uten WP, hva med å heller leie en VPS?
Det koster ikke mer enn rundt 150 kr for en VPS med 20GB SSD disk, 1TB overføring, 1GB ram.
Da får du installere akkurat den teknologien du vil ha + du kan ha så mange WP-installasjoner du selv vil (Så klart ikke så mye at det går tregt, men på en sånn VPS burde du kunne ha en del).
 

Erlend

Medlem
Istedenfor å benyttet ProISP eller noen andre som tilbyr webhotell med/uten WP, hva med å heller leie en VPS?
Det koster ikke mer enn rundt 150 kr for en VPS med 20GB SSD disk, 1TB overføring, 1GB ram.
Da får du installere akkurat den teknologien du vil ha + du kan ha så mange WP-installasjoner du selv vil (Så klart ikke så mye at det går tregt, men på en sånn VPS burde du kunne ha en del).
Det ville nok vært det beste, men må man ha mye kunnskap for å administrere en VPS?

Kanskje @Tonny Kluften eller @Ole Petter Holthe Berg kan flytte dette over til en ny tråd.
 

Camillafr

Medlem
Du trenger ikke så veldig mye kunnskap nei. Har selv satt opp mange VPS'er og jeg kunne ikke så mye når jeg begynte, men det er artig og lærerikt.
Du får som regel root-tilgang til f.eks Ubuntu, og da er det bare å installere nginx (eller apache), sql-server og det du måtte trenge. Det finnes mange guider på å sette opp f.eks lamp (da har du alt du trenger) eller du kan få noen til å hjelpe deg.

Videre administrasjon med oppdateringer og lignende er ganske lett, du må bare tenke litt på hva du oppdaterer sånn at nettsidene ikke krasjer.

Det er også muligheter til å begynne på en tom server og så innstallere noe sånt som Zpanel (God og gratis versjon av Cpanel). Da får du på en måte drive ditt eget webhotell og da er det svært lett å opprette nye sider og lignende.
 

Erlend

Medlem
Jeg har en del nettsider som har installert Wordpress som ligger på webhotell. Hvordan vil man i praksis gjøre det for å "føre over" disse sidene til en VPS? Og tror du dette er noe en host kunne ha hjulpet meg med?

Zpanel høres interessant ut!
 

Camillafr

Medlem
Det er nok ikke så veldig vanskelig.

1) Kjøre en sql-dump på eksisterende server og så importere på ny.
2) Laste ned wp-installasjonene og så laste opp på ny
3) Migrere det du trenger i databasen (MTP paths og lignende, http://codex.wordpress.org/Moving_WordPress)

(Godt mulig det finnes mer effektive måter å gjøre dette på med blant annet r-sync eller noe sånt).
Det er nok mange hoster som kan hjelpe med dette ja. Blant annet jeg ;)

Zpanel er ganske greit, har benyttet det tidligere en del ganger.
 

Tonny Kluften

Administrator
Å drive egen server hvis du ikke er spesielt interessert i serverdrift eller har kunnskaper om serverdrift er bare bortkastet tid. Glem det og bruk tida på noe mer produktivt.
F.eks. så trenger du plutselig noe ekstra til Apache, så må du lære det. Du må lære å oppdatere ting, når det skal oppdateres osv. Du må kunne alt om sikkerhet. Det tar masse tid hvis du ikke kan det fra før.
Ja, VPS er veldig bra, jeg har fire kraftige, men jeg betaler også ekstra for at de driftes, oppdateres og feilsøkes hvis det skjer noe, og det er verdt mye, de timene/dagene jeg måtte ha brukt på å lære meg ting fortløpende tjener jeg fort inn igjen.
 

Erlend

Medlem
Det er kanskje vanskelig å si noe konkret, men hvilken pris må man regne med for en VPS? Si for en person som meg som er helt blå på dette, og er nødt til å leie inn noen for drift og oppdatering.
 

Tonny Kluften

Administrator
Sist redigert:
Topp