Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Drive med server?

Jeg går med planer om å drive med server, men har lite kunnskaper om dette. Har forstått det sånn at Google Webmasters kan bruke til å fjerne virus o.l. Finnes mange serverhaller som inkluderer overvåking i leien. Betyr det at de overvåker serveren for meg og varsler meg hvis det kommer noe virus eller hackere slår til? Backup er viktig å få på plass. Ikke minst er det viktig å få dannet en kundekrets for å finansiere dette prosjektet, for uten kunder blir det ingenting annet enn kostnader og arbeid. Og da er hensikten borte, for vil jo etterhvert få tjent litt penger på dette.
 

Zmarty

Medlem
Hva er du egentlig ute etter? "Drive med server"?
En server er ikke noe du bare driver med. Det krever kunnskap å "drive med" en server. Selv har jeg jobbet 20 år med drift, oppsett og klargjøring av servere. Det er stadig noe nytt, så man må følge med i utviklingen :)

Google Webmasters fjerner ikke virus for deg. Den varsler deg om skadelige/mistenkelige filer. Det er opp til deg som server-eier/driver å fjerne viruset..

Webhoteller inkluderer gjerne backup for sine kunder, men det er opp til deg å sikre dette 100%...jeg stoler i alle fall ikke på at host tar backup til enhver tid for å sikre mitt innhold..

Webhoteller har også sine sikkerhetsrutiner for å hindre hacking og virus, men din side (om du har noen) kan fortsatt bli hacket. Det er din jobb å sikre siden din på best mulig måte. Wordpress som mange her inne bruker, er ofte utsatt for forsøk på hacking. Kan du sakene dine, så vet du hvordan du skal unngå/sperre for dette..

Du har altså mye å lære :) Begynn å les deg opp på generell IT om du skal "drive med server"...
 
Greit å vite, er en del ting man må ha peiling på før man setter i gang. Jeg kjenner en som har kjøpt en server, men vet ikke hva han skal bruke den til. Er for det meste bare sikkerheten og kundekretsen som er problemene vi ikke klarer å løse, så foreløpig er det ikke aktuelt å sette i gang, men vi har lyst til å bruke serveren før den blir for gammel. Som jeg har forstått er ønsket hans å bruke den framfor å selge den. Å få den til å gå virker det som han klarer, men sikkerheten er ikke på plass og den tror jeg er viktigste delen av alt.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Forstår jeg deg rett er det hardware du snakker om. For å "drive" med det så trenger du ha en god backup-løsning slik at når strømmen går / linjen går ned / bygningen brenner ned / serveren eksploderer så går ikke alle nettsidene på den ned. Bare den delen krever en del kompetanse og rutiner.
Redhat sertifisering ville vært en god ide å se på, og det er nok noen andre type sertifiseringer som er interessante.

Kundekretsen får du vel ikke på plass før du kan tilby stabilitet og sikkerhet.
 
Topp