Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Drive nettbutikk med lager - hvordan?

0

0kriz

Guest
Hei. Jeg lurer på hva man bør tenke på om man vil drive et lager. har lest litt om drop shipping og synes dette er interessant. men jeg vil heller drive lager istede for og selge rett til forbruker. mota ordre og sende ut varer høres lettere ut. jeg har sett litt rundt og funnet små lager/boder som leies ut av bedrifter og privatpersoner. hvis man ser bort i fra og registrere enkeltmannsforetak og skaffe start kapital. hva må man tenke på for og drive et lager? jeg tenker på lagring av stereo forsterkere og lignende elektronikk hvis dette har noe og si.

takker for svar.
 
0

0kriz

Guest
lite med svar :( er det mangel av informasjon? er jeg for abstrakt?
 

Nerden

Medlem
Å lagre produktene er vel den enkleste biten, om du ikke satser stort så kan du ta ibruk en bod/loft eller kjeller som er fuktfri. Eller du kan leie deg ett lagerrom, men pass på overprisede avlukker som det finnes nok av.

Den vanskelige biten er å få kapital til å kjøpe lagervarer og vite hvilke produkter du skal kjøpe inn, spesiellt bilstereo/forsterkere/høytalere. Om du skal kjøpe inn ett ukjent merke innen dette segmentet vil jeg anbefale deg å være forsiktig med å kjøpe inn stort til å begynne med. Jeg lærte på den harde måten hvor merkebevisste denne kjøpegruppen er.

Men tilbake til lagring.
-Sorter produktene slik at det er lett å finne dem.
Har du mange produkter så kan du lage deg en lagerliste i vanlig excel, slik at når du får bestilling kan du søke i excel og enkelt finne frem til art.nr og hvilken hylle/reol varen ligger i samt kanskje hvor mange du har igjen på lager.
-Stable produktene fint og i hyller så du ikke ødelegger de nederste pakkene.
-Fuktfritt og stabil temperatur.
-Ha gode låser.
-Mus/rotte fritt!
-Finnes det ett sprinkler system eller alarm system koblet til brannvesenet/vekter er jo det ett pluss.
-Forsikring er jeg usikker på når det gjelder lagerboder.
 
0

0kriz

Guest
Å lagre produktene er vel den enkleste biten, om du ikke satser stort så kan du ta ibruk en bod/loft eller kjeller som er fuktfri. Eller du kan leie deg ett lagerrom, men pass på overprisede avlukker som det finnes nok av.

Den vanskelige biten er å få kapital til å kjøpe lagervarer og vite hvilke produkter du skal kjøpe inn, spesiellt bilstereo/forsterkere/høytalere. Om du skal kjøpe inn ett ukjent merke innen dette segmentet vil jeg anbefale deg å være forsiktig med å kjøpe inn stort til å begynne med. Jeg lærte på den harde måten hvor merkebevisste denne kjøpegruppen er.

Men tilbake til lagring.
-Sorter produktene slik at det er lett å finne dem.
Har du mange produkter så kan du lage deg en lagerliste i vanlig excel, slik at når du får bestilling kan du søke i excel og enkelt finne frem til art.nr og hvilken hylle/reol varen ligger i samt kanskje hvor mange du har igjen på lager.
-Stable produktene fint og i hyller så du ikke ødelegger de nederste pakkene.
-Fuktfritt og stabil temperatur.
-Ha gode låser.
-Mus/rotte fritt!
-Finnes det ett sprinkler system eller alarm system koblet til brannvesenet/vekter er jo det ett pluss.
-Forsikring er jeg usikker på når det gjelder lagerboder.


jeg takker for svar. jeg har bestillt en vare fra kina som jeg skal teste først for og se om det står opp til mine forventninger. jeg tenker ikke på og drive så stort. kanskje 10-15 produkter. prøve og skaffe noen nettsider til og selge dem for meg og la meg ta meg av sendingen av varen. og om jeg hadde vært heldig så kanskje noen kjøper kvanta for og selge vidre?

jeg er veldig grønn innen alt dette men er veldig ivrig og har interesse.

noen tips for og få kunder innen bedrifts markedet ?
 
Sist redigert av en moderator:

neXon

Medlem
Har flere nettbutikker. Har prøvd både drop-shipping og eget lager.

- Drop-shipping = treg levering, ikke så god oversikt på lagerstatus = Mye mas og klager fra kunder. Not Good

- Eget lager = Full oversikt og rask levering. Du kan gjøre pakkene mer personlig (Reklame utvendig, julepapir i julen, drops i pakken osv). Goood

Gjør som "Hellstrøm Rydder Opp". Kutt ned menyen til det minimale og spesialiser deg på de få produktene. Har du under 5 varer skal du ikke ha nettbutikk, men bestillingskjema.

Forsterker til 299 kr = Crap
Forsterker til 4597 kr = Bra

Når en person på internett ikke kan bedømme kvalitet går de ofte etter pris. Dyrt = Bra.

Et siste tips: Les psykologi markedsføring :)
 
Sist redigert:
0

0kriz

Guest
Har flere nettbutikker. Har prøvd både drop-shipping og eget lager.

- Drop-shipping = treg levering, ikke så god oversikt på lagerstatus = Mye mas og klager fra kunder. Not Good

- Eget lager = Full oversikt og rask levering. Du kan gjøre pakkene mer personlig (Reklame utvendig, julepapir i julen, drops i pakken osv). Goood

Gjør som "Hellstrøm Rydder Opp". Kutt ned menyen til det minimale og spesialiser deg på de få produktene. Har du under 5 varer skal du ikke ha nettbutikk, men bestillingskjema.

Forsterker til 299 kr = Crap
Forsterker til 4597 kr = Bra

Når en person på internett ikke kan bedømme kvalitet går de ofte etter pris. Dyrt = Bra.


Et siste tips: Les psykologi markedsføring :)

så du mener jeg bør drive import, ha lager og selge varene selv i stede?
verdien på produktene her i norge er godt over 10 000kr.

med bestillingsjema så tenker du at jeg satser bedriftmarkedet ? tviler på at forbrukere bruker dette. selv har jeg ikke hørt om det en gang.
takker for svar :)
 
Sist redigert av en moderator:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Betyr vel lite for deg siden du nevnte at du skal selge videre?
Men for import til eget bruk finnes det regler (f.eks. bilimport); jeg vet ikke hvorvidt det gjelder for el-produkter egentlig. Foruten mva.
Når det gjelder el-artikler har du også å gjøre med returordningen. Tror de har et spes. beløp for mindre bedrifter slik at du slipper å administrere.
 
0

0kriz

Guest
Betyr vel lite for deg siden du nevnte at du skal selge videre?
Men for import til eget bruk finnes det regler (f.eks. bilimport); jeg vet ikke hvorvidt det gjelder for el-produkter egentlig. Foruten mva.
Når det gjelder el-artikler har du også å gjøre med returordningen. Tror de har et spes. beløp for mindre bedrifter slik at du slipper å administrere.

jeg vil ha selv til eget bruk og. eneste jeg vet et at det ikke er toll utgifter og at jeg må betale moms. no regler har jeg ikke sett (har ikke letet heller)
 

Britta

stoffdronning
Forsikring: Har du lager hjemme kan du sjekke med din villa-forsikring om de er inkludert.

F.eks. LO/sparebank1: varer innen 100.000 nok er inkl i vanlig villaforsikring.

Hilsen, Britta - som skal handle varer for første gang neste uke på messe. Må bare setter opp budsjett før jeg reiser....:-D
 
0

0kriz

Guest
Forsikring: Har du lager hjemme kan du sjekke med din villa-forsikring om de er inkludert.

F.eks. LO/sparebank1: varer innen 100.000 nok er inkl i vanlig villaforsikring.

Hilsen, Britta - som skal handle varer for første gang neste uke på messe. Må bare setter opp budsjett før jeg reiser....:-D


er sikkert mange sånne små ting man kan utnytte hvis man driver lite. takker for tipset =)
 

hansson

Langveisfarende
Vær obs på forsikring. Du risikerer innbrudd uansett hvor du lagrer dette her, og spesielt i en kjellerbod i sameie el.l. Det er lite sannsynlig at du får slike spesialting på vanlig innboforsikring, du må forsikre dette spesielt. Det kan være dyrt.
 

neXon

Medlem
Er ikke så dyrt. Har en innboforsikring som dekker varelageret for 700 000 kr og ansvarforsikring for et par millioner.
Prislappen er ca 5000 kr pr år hos IF

Eneste du må sjekke er om varen er lovelig i Norge, samt moms’en.
Eks: Sender varen ut noen frekvenser som er ulovelig i Norge?

Siden du skal selge elektronikk er du pliktig til å ta imot defekt utstyr. Men ingen gidder å betale flere hundre i porto for å sende det inn til deg. Så ikke tenk så mye på det.
 

hansson

Langveisfarende
Er da IF informert om at det er et varelager til en nettbutikk og aksepterer at dette går inn under standardforsikringen? Jeg ville tro at du får problemer med dette hvis du ikke har avklart det på forhånd, men jeg vet ikke.
 
Topp