Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Drivkraft for å produsere innhold gratis

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Wikipedia har jo blitt kjent fordi det er millioner av mennesker som sitter å bidrar med innhold dagen lang. Det jeg lurer på er hva dere tror drivkraften bak dette er?

Hva er det som gjør at folk er villig til å produsere gratis innhold på et nettsted?
 

mkander

Medlem
Noen mener at det er forbundet med en viss status å være bidragsyter i Wikipedia... iallefal l nå.

Initialt er jeg mer usikker på hva drivkraften var. Må kanskje ha vært founderne som satte i gang og lagde masse innhold + var flinke med publisitet slik at status-elementet slo inn.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I wikipedia sitt tilfelle så kommer det jo ikke fram hvem som har skrevet hva. Jeg vil tro at 99.9% av de som besøker wikipedia aldri trykker seg inn på historien til artikkelen og ser hvem som skrev hva.

Driver å lager en nettside selv innen en nisje hvor brukere kan bidra med innhold, så er litt interessert i hva som må trigges for å få folk til å bidra.
 

picxx

Well-Known Member
Mennesker er enkle sjeler, og i all enkelhet er det tre faktorer som påvirker drivkraften til et menneske. Disse er : lyst, penger og makt. All den tid en av disse faktorene er tilstede vil man yte mere for å oppnå mere. For de som ikke sitter med våt truse all den tid de bidrar på wikipedia er det vel maktfaktoren som spiller inn. Jo mere man bidrar, jo mere kan man gjøre seg som dommer over andre som bidrar/skriver inn. Det skal vel i det store og hele ikke være slik, men det er slik (som sikkert noen og enhver har opplevd om de har forsøkt å legge til noe på wikipedia).
 

mkander

Medlem
Enig i det picxx. Samme ser vi på Digg, der noen få brukere har bidratt ekstremt mye og alt de har fått igjen er litt mer makt på nettstedet. Skal ikke så mye til for noen ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Anerkjennelse er vel det som er det viktigste! Det kommer ofte før penger faktisk!

Det er jo bare å se på alle som stiller opp på diverse programmer som Idol, Stjerner i sikte etc. bare for å få vist seg på TV-skjermen.
På samme måte er det mange som posisjonerer seg i diverse miljøer de føler det er viktig å skaffe seg anerkjennelse i.

Så jeg tror nok drivkraften til mange er at de får en arena å bidra på som interesserer dem og de har mulighet for anerkjennelse på en eller annen måte.
 
Enig med Msites. Anerkjennelse, samt et ingrodd behov for å bevise for så mange som mulig at man kan noe bedre enn gjennomsnittet.

Hvis bidragsyteren i tillegg får en rolle som en type mentor eller guru på et felt, så har du vips fått en ivrig tilbakevendende bruker. Dette fordi følelsen av å være viktig, eller en ressursperson er som dop for egoet.
 
Sist redigert:
Anerkjennelse er vel det som er det viktigste! Det kommer ofte før penger faktisk!

Det tror jeg og, spesielt når det gjelder internett. Jeg var en tid litt aktiv på civfanatics.com - hvor mange lagde units osv til CIVIII - andre kunne da laste ned disse. Slikt gjelder jo mange andre spill også, skins, modder mm. Tror slikt først og fremst går på interesse og et ønske om å dele. Tror mye av det samme gjelder på wikipedia.
 
Selv får jeg mange bidrag inn til ett av nettstedene mine. Se evt. her.
Hvorfor ønsker de å bidra? Tror det er flere svar, og dette kan være noen av dem.
1. Å være en del av et miljø eller "en klikk" med likesinnede (sosialt motiv)
2. Ha mulighet til å bruke sine evner og kunnskaper omkring sine hobbyer og interesser, og evt. etablere nye kontakter.
3. Å bli sett (altså få navnet sitt på trykk og vite at mange ser det).
4. Å få vist for seg selv og andre noe man kan eller har gjort.
5. Å rent teknisk få en mulighet til å publisere noe uten selv å ha egne kanaler for dette.
6. Å se på slikt som en mulig døråpner for nye, større - og evt. lønnede - oppgaver.

Det var en liten presisering der også flere punkter kan sees ut fra hoveddrivkrefter som tidligere er nevnt i denne tråden. Vil imidlertid tro at for de aller fleste som bidrar, vil penger ikke være noen betydelig drivkraft. Dermed vil faktorer som sosial tilhørighet, behov for å bli sett og behov for anerkjennelse være de viktigste drivkreftene.
 
Topp