Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dropshipping og mva

stianf

New Member
Jeg har sett et par tråder rundt dette temaet på forumet, men har ikke helt fått svaret jeg leter etter.
Jeg har altså startet et enkeltmannsforetak, driver med "dropshipping" og har akuratt oversteget omsetningen med 50 000,-.
For alle varer jeg selger på nettsiden min selger jeg for over 500,- , og jeg kjøper dem inn for 80$ ++ fra Kina.
Alle pakkene som blir sendt til Norge blir merket som gave og jeg lurer derfor på hvordan jeg skal skal føre opp regnskapet mitt ang. mva. tolling osv..

Er det noen som kan hjelpe meg her?
 

picxx

Well-Known Member
Du må legge mva på prisen du selger varen for her i norge.
 
Poenget med MVA er at du legger ut inngående mva, og får det igjen av kunden når de betaler deg utgående mva.

Vanligvis er det du som tar imot importvaren til ditt lager først, og da betaler du inngående mva og toll ut fra verdien som er angitt i fraktdokumentene ( som BØR stemme med bankbilagene i regnskapet ditt). Denne inngående mva kan du så trekke fra den utgående når du har solgt varen videre til kunden. Diffen mellom inngående og utgående er det staten skal ha.

Ved dropshipping er det avsender som angir verdien på pakken, og kunde som skal betale inngående mva og evt tollavgifter. Hvis avsender setter verdien til kr 0,- så er det ikke noe mva eller toll å betale for kunden når pakken kommer. De 80$ du betaler kinamannen regner du ikke mva på og får heller ikke noe fratrekk på.

Men du må likevel legge inn 25% ekstra påslag i salgsprisen som er spesifisert til å utgjøre mva for du må betale mva på den omsetningen du har i Norge.
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Et annet tips om du er ny på dette med moms.

Når du skal legge på mva på en vare gang med 1,25.
Når du skal trekke fra mva av en pris hvor mva allerede er lagt til, gang med 0,8

Vet ikke hvor mange jeg har snakket med som har bommet på det siste.
Mange tror man kan trekke fra 25%, men det kan man altså ikke.

Bare et tips!
 

picxx

Well-Known Member
Det er et forenklet tollgebyr på 189.- hvis pakken blir åpnet og sjekket.
Dette betales kun i de tilfeller hvor pakken fysisk blir åpnet i tollen.
Erfaringsmessig hender dette i veldig få tilfeller, men selger man varer på under 200.- (som er grensa for mva) vil det jo fort bli dyrt for kunden.

Aldri hørt at dette betales hvis man i utgangspunktet betaler mva, men godt mulig det faktisk er et gebyr på 110.- da også....ingenting forundrer meg når det kommer til kreative gebyrer.
 

leinsvang

Medlem
Jeg har som regel fått et gebyr på 110,- på varer over 200,- ja.
Hvis jeg ikke har fortollet varen selv da selvsagt.

-Steffen
 
Men kjøper man inn en vare som koster $80 i Kina, så skal det vel også betales et fortollingsgebyr på denne pakken?

Greit at man kan betale inn MVA i ettertid, men blir man ikke skyldig tollgebyr også?


Ved dropshipping er det vel leverandøren i kina som ordner med frakten, og da er (bør) fortolling være inkludert i prisen. Når jeg en gang i tiden drev og småimporterte brukte leverandøren ofte fedex eller dhl eller EMS eller annen liknende speditør og da var frakten inkludert fortolling.
 
Sist redigert:

LekeFly

Medlem
Litt ang dropshipping, når dere sender direkte til kunde hvordan unngår dere pakkeverdien på forsendelsen?
 

Bjørn Andersen

Webmaster
teknisk sett er det du som importerer varen , og vil du engang bli kontrollert vil du nok få straffeskatt for unndragelse av toll evt moms. Om du kan du sno deg unna, det kan du sikkert, men lovlig nei.
 
Jeg vil påstå at det ikke er en god løsning å drive med dropshipping til Norge om man vil tjene gode penger.
Man har ikke kontroll når man driver med dropshipping, man har ikke engang sett varen før den kommer til kunden. Så hva gjør man når det kommer klager? Det kan fort bli mer arbeid enn det er verdt..
 

picxx

Well-Known Member
Jeg vil påstå at det ikke er en god løsning å drive med dropshipping til Norge om man vil tjene gode penger.
Man har ikke kontroll når man driver med dropshipping, man har ikke engang sett varen før den kommer til kunden. Så hva gjør man når det kommer klager? Det kan fort bli mer arbeid enn det er verdt..

Gode momenter verdt å merke seg.
Akkurat derfor passer dropshipping best for enkeltprodukter og ikke for butikker som tilbyr et svært sortiment. Jeg kan gjette meg til at å drive en klesbutikk ved hjelp av dropshipping må være et helvete. Ang. retur må man ha en norsk returadresse iflg. norsk angrerettslov (eller hva det er den heter).
 
Topp