Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Duplicate content på egen side

Bjørnar

Gründer
Morn,

Hvordan er praksisen på for eksempel en nettbutikk som har dette tilfellet:

4 produkter, med marginal forskjell (for eksempel en T-skjorte i fire farger). Disse produktene får da hver sin produktside.

Selve produktteksten er lik for dem begge, med unntak av fargene som angis i tittelen.

Under produktteksten har man kanskje litt teknisk informasjon, om hvordan t-skjorten er laget - også denne er lik for disse fire produktene.

Hva pleier dere å gjøre med dette?
 

Morph

Svart belte i snoking
Best praksis vil nok kunne variere veldig, men jeg vil umiddelbart si at rel=canonical er den beste løsningen SEO-messig med den informasjonen du kommer med.
 

Bjørnar

Gründer
Takk for svar!

Jo, men forutsetter ikke det at man har et "hovedprodukt"? Vil ikke de tre andre produktene være tilnærmet usynlig da?
 

djorkaeph7

New Member
Som Ole sier vil nok det aller beste være å skrive fire produkttekster som er ulike. De fire tekstene kan umulig være så lange at det vil ta spesielt lang tid, eller?
 

alterego

Medlem
Jeg har også lurt på dette og derfor prøvd ut begge deler.

Eksempel:
1. Lagt inn 4 produkter der eneste forskjell er størrelsen og dette kommer frem i produktteksten.
2. Lagt inn 1 produkt hvor det velges størrelse.

I Magento, som jeg bruker, kan man ved alternativ 2 velge om de underliggende produktene (størrelsene) skal være søkbare og jeg har da valgt at underliggende produkter ikke skal være søkbare, kún hovedproduktet.

Når jeg så i ettertid har gjort anonyme søk på Google, har jeg ikke sett noen forskjell i rangeringen og derfor tenkt at det ikke spiller noen rolle.

Slik jeg ser det er det først og fremst strukturelt og visuelt overfor de besøkende dette har betydning. Har du svært mange produkter mener jeg det er best med alternativ 2, men synes alternativ 1 er best ved få produkter.

Andre som har testet ut dette og kan si noe konkluderende i forhold til duplicat content og rangering i søkeresultatet?

Kunne også vært interessant å vite om måten man presenterer produktene på har noe å si for konverteringen? Min erfaring er at alternativ 1 gir klart best konvertering og konkluderer derfor med at det er den presentasjonen som foretrekkes av kundene.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
For de besøkende som kommer inn på siden, så mener jeg at fire forskjellige produkter er det mest hensiktsmessige. Men - problemet er den organiske trafikken - dersom man kun rangerer på lilla t-skjorte, og ikke på blå og gul og grønn - så vil man antakelig miste salg - fordi det ser kun ut som man selger lilla.

Og ja, det er nok det mest fornuftige for vår del også å skrive om produkttekstene, men noe av grunnen til at jeg spør, er jo fordi det i utgangspunktet er en helsikens haug med produkter det egentlig gjelder, og blir en ganske omfattende jobb. Men ser jo at det er det vi må gjøre.

@alterego: jeg er uten tvil om at det du opplever med konverteringen, gjelder her også.
 
Topp