EEregisteret

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vet ikke hvor interessant det er, eller kommer til å bli, for dere, men jeg fikk akkurat et brev fra eeregisteret der de påpekte at jeg ikke var registrert som medlem av noen returselskap for EE-avfall.
"Import av EE-produkter uten gyldig medlemskap i returselskap er i strid med § 1-10 i kapittel 1 om kasserte elektriske og elektroniske produkter i forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (avfallsforskriten)".

Kverulanten i meg sier at det det sikkert mangler forskrifter som muliggjør at disse returselskap gir fra seg informasjon om sine kunder til Norsas AS (som drifter EEregisteret, som eies av Klima- og forurensningsdirektoratet), når Nosas er direkte konkurrent av disse returselskap...

Men sett bort fra det: er det noen av dere som har litt erfaring med dette - hvilket returselskap er best for små ENK, eller er det regelverk som gjør at små ENK kanskje ikke trenger vanlig avtale?

Jan W.

Medlem
A/S Norge slutter aldri å overraske. Helt ærlig tror jeg det er få av oss som har tenkt på det.

Kassimaja

Geocacher
Hvordan returnerer en kunde sitt ødelagte produkt til noen som bare driver på nettet og vgidder kunden å gjøre dette når de bare kan levere det på nærmeste butikk ellers?

Pong

Det du Ståle sier er akkurat et av problemene de nevner: folk kjøper på nettet, og leverer gratis på elprice/elkjøp/coop osv - som betaler for det -- nettbutikkene betaler ikke og det blir litt feil i forhold (sett bort fra om det er riktig til å begynne med).

Santo

Active Member
A/S Norge slutter aldri å overraske. Helt ærlig tror jeg det er få av oss som har tenkt på det.

Vi er iferd med å gruppevoldta jordkloden miljømessig, så jeg synes det er fint at det fra Norges side gjøres en liten innsats på området.

Og da etter min mening også helt riktig at de som bringer inn EE-produkter på det norske markedet har en plikt til å støtte opp om ordninger som skal hjelpe til med å få samlet inn produktene igjen når de skal kasseres...

Pong

Vi er iferd med å gruppevoldta jordkloden miljømessig, så jeg synes det er fint at det fra Norges side gjøres en liten innsats på området.

Og da etter min mening også helt riktig at de som bringer inn EE-produkter på det norske markedet har en plikt til å støtte opp om ordninger som skal hjelpe til med å få samlet inn produktene igjen når de skal kasseres...

De med eget hus betaler en del avgifter ifm henting av søppel. Begynner bli en del dobbelt her i landet. Tenk f.eks. på bompenge-ordningen.
Det er dessuten forbrukeren som betaler, til slutt.

Kunne ha oppnådd det samme rundt ee-registeret med toll-avgift, mener jeg, men folk liker vel kanskje å tenke "nytt" (nye systemer, ordninger og forskrifter da).

Topp