Kjapp og trygg hosting for Wordpress

eFaktura

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jo, så nå lever vi i efakturas tid - når alle har/kan få gratis epost-adresse vet jeg ikke hvor nødvendig det egentlig er (bare send en pdf til min epost-adresse).

Men hadde nettopp en diskusjon med en i kommunen her om eFaktura's tekniske/juridiske grenser.

Jeg påstår at jeg KUN trenger å informere min leverandør om ønsket leveringsmåte av faktura; f.eks. når jeg ikke ønsker å få den i postkassen men heller pr epost, så ringer jeg og gir beskjed. Når jeg så ringer og gir beskjed at jeg ikke ønsker den via efaktura, så bør det være nok, sett ifra et juridisk perspektiv. At det teknisk sett er ordnet slik at bankene at leverandøren ikke kan endre dette, er ikke mitt problem.

Hun påstår at jeg MÅ gå i nettbanken for å avslutte eFaktura.

Så det fikk meg til å tenke litt på hva eFaktura er; ihvertfall en måte å knytte deg som kunde tettere til den bank du har.

*tenker videre på forslaget fra Posten om gratis epost-adresse for alle i Norge... Godt at det ikke kom for 10 år siden, da ville de allerfleste gått for det*
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Jo, så nå lever vi i efakturas tid.....

Så det fikk meg til å tenke litt på hva eFaktura er; ihvertfall en måte å knytte deg som kunde tettere til den bank du har........

Efaktura er for privatpersoner knyttet opp til personnummer, ikke til bankkonto. Har du flere kontoer, vil du se at efakturaen dukker opp i all nettbankene, og du kan selv velge hvilken bank og konto som skal få æren av å gjennomføre transaksjonen.

Når det gjelder bedrifter, er det mer kronglete. Jeg irriterer meg grenseløst over at f.eks regninger fra Bring ikke kan dukke opp automagisk i nettbanken. Status er at Bring sender ut småfakturaer 2-3 ganger i måneden, som må tastes inn manuelt. Avtale giro hadde vært aller best, da hadde regninger blitt betalt selv når man har ferie.
 
Topp