Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Egen firmakonto eller ikke

Kyle

Medlem
Er det en god eller dårlig ide å ha en egen konto for et ENK? Jeg har alltid hørt at det er lurt for å skille litt mellom privatøkonomien og firma.

Men Otto Risanger skriver i sin e-book om utfyllling av Næringsoppgave 1 følgende:

1829, 1869, 1900, 1920. AKSJER, OBLIGASJONER,
KONTANTER, BANKINNSKUDD
I vår enkle sammenheng er det normalt liten grunn til å dra slike beløp
inn i næringsregnskapet, unntatt hvis du har egen konto for
virksomheten.


Det tolker jeg slik at han mener at det er enklere regnskapsmessig og kanskje spesielt i utfyllingen av næringsoppgaven å drive uten en egen bankkonto for firma.

Er det fordi bankkontoene lett kan bli tatt med to ganger, og regnes både som privat og firma kontoer? Andre grunner ? Er det noen som har noen synspunkter på dette?

På forhånd takk!
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Ingenting å lure på - få deg en bedriftskonto med eget visa-kort dersom du betaler via nett osv. Alt annet er bare krøll.
 

metallian

Medlem
Egen bedriftskonto-de fleste banker tilbyr en løsning slik at du via nettbank behandler den som en egen privatkonto. MYE enklere å følge med på inn/ut som du skal føre i regnskapet :)
 

Mannen i gata

New Member
For all del opprett firmakonto. Husk at ved bokettersyn i inntil ti år så bør du kunne dokumentere betalingene. Det blir fort mye rot hvis du blander firma og privat.

Og så er det en ting til som ikke er blitt nevnt: Vær nøye med ditt privatuttak! Sørg for å legge inn faste overføringer til deg, slik at du vet at du ikke bruker mer enn hva du sitter igjen med etter alle fakturaer, skatt og moms.
 

MobyDick

New Member
jeg var av den oppfatning av at man MÅTTE ha det? var iallefall det han soppen hos skatteetaten sa. mente jeg måtte ha en egen konto for utgifter, og en egen for inntekter? eller har jeg misforstått helt?
 

webpiken

Medlem
Husk at du ikke må ha en konto av typen offisiell firmakonto, du kan gjerne bare opprette en vanlig konto i den banken du bruker privat.

Det kan man vel i de fleste nettbanker gjøre på et blunk.
 

Britta

stoffdronning
Jeg har rett og slett bare åpnet en tilleggskonto under min privatkonto og har kort tilknyttet denne.

Jeg er enig, det er MYE enklere å holde styr med ett ekstra konto.
 
Topp