Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Egenerklæring må arkiveres?

testdriver

Ha det bra..
Registrerte nylig et nytt domene. På egenerklæringen står det:

[...]Søkeren plikter å framlegge originalen på forespørsel fra Norid.​

Er dette nytt?

Jeg har ikke tatt vare på egenerklæringen for alle mine domener. Kan det bli et problem?
 
U

Uregistrert

Guest
Det har vært der en stund. Du må enten lagre den eller sende original til registrar som skal i slikt tilfelle skal lagre den for deg.

Domeneshop har det hvertfall slik at du kan sende inn en kopi av egenerklæringen for rask behandling, deretter kan du sende inn original for lagring.
 

testdriver

Ha det bra..
Ja, domeneshop jeg har brukt. Har bare scannet den inn og sendt på mail.

Vet du noe om konsekvensene av å ikke kunne framlegge originalen?

Det vil vel ikke være risiko for å kunne miste domenet?
 

Ståle

Medlem
Spørsmålet må jo være, i hvilken situasjon vil du bli spurt om å framlegge egenerklæringen...?
 

testdriver

Ha det bra..
Ja, skulle Norids arkiver nukes, kan jo bare Domeneshop sende dem kopien på nytt.

Sikkert ingen grunn til å bekymre seg.
 

picxx

Well-Known Member
Vet ikke helt lovverket omkring egenærkleringer og innsamling av sensitive opplysninger i norge, men vet at i USA kan ikke ett firma som innhenter slik informasjon arkivere disse opplysningene lengre enn i 3mnd. De samler det inn for å fremlegge det for regnskapsfører/skatteetaten, og må deretter destruere dokumentene.
Om de samme lovene eksisterer i norge er det kanskje ikke så dumt å selv arkivere orginalene av slike dokumenter...gjerne med nota om når de ble oversendt/fremvist firmaet.
 
Topp