Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Egenkapital 2050 et eget mysterie?

Jeg driver ENK og fører så godt jeg kan regnskapet.

På grunn av sykdom er jeg forsinket med levering av SA2012 og på grunn av nakkesleng så sliter jeg med konsentrasjonen.

Sitter med foreløbig næringsoppgave og lurer på hva er det egentlig 2050 skal reflektere?

Hvordan kan jeg sjekke at tallet som står i kolonnen 2050 i foreløbig næringsoppgave stemmer? Kan jeg sette opp et regnestykke, ta ut tall fra regnskapet?:confused:

Hvorfor er det viktig evt. at dette tallet skal stemme?

Har inntrykk av at denne konto blir brukt for å korrigere feilføringer og mangler da jeg ofte har fått råd fra regnskapsfører om å bare korrigere med 2050 om ikke har ført bankkonto helt eksakt.

Men er det noen som kan forbarme seg over meg og forklare mer om 2050?
 

Steve Cash

Medlem
Post 2050 på næringsoppgave 1 er foretakets egenkapital, og det er rett og slett sum eiendeler minus sum gjeld. Egenkapital 31.12.12 framkommer slik:
Egenkapital 31.12.11 (eller 01.01.12 om du vil)
+/- årets resultat (+ hvis det overskudd, - hvis det er underskudd)
- private uttak
+innskudd fra privat

Med andre ord er årets endring i egenkapital lik årets resultat minus private uttak pluss innskudd fra privat.

Hvis du gjør dette regnestykket skal du få kontroll på egenkapitalen. Tallet i post 2050 skal også være det samme som tallet i post 0425 på side 4. (Dvs. egenlig skal 0425 være lik 9960, men i praksis vil tallet i 2050 være det samme som i 9960.)

Det er mulig dette ble litt teknisk, men jeg håper det er til hjelp.
 
Takk Steve.

La oss si at 2050 er kr 10000.-, men at overskudd er kr 5000.-
Skal da egentlig 2050 være 5000.-?

Hvordan får jeg korrigert det da?
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke nødvendigvis feil, du kan også ha skutt inn 5000 fra privat. Post 2050 blir egentlig det den blir når du har satt opp eiendeler og gjeld riktig. Hovedpoenget er at sum eiendeler skal være lik sum egenkapital og gjeld. Dessuten må egenkapital stemme med 0425 på side 4, som nevnt i forrige post.

Hvordan skal få det til å stemme er ikke mulig å si med så få opplysninger. Først og fremst må du sørge for at hele regnskapet er i balanse, dvs. sum debet alle konti = sum kredit alle konti. Hvis du bruker et regnskapsprogram skal det mye til at det ikke skjer av seg selv. En utstkrift av saldobalansen vil avsløre om regnskapet er i ubalanse, sum av alle konti skal være 0, noe som vises ved at sumlinjen i bunnen er 0.

Hvis du fører manuelt eller med Excel innebærer det litt jobb. Manuelle bøker må summeres manuelt, og det kunne være litt av en jobb den gangen jeg holdt på med det i starten av min karriere. I Excel kan en legge i formler og summere alle debet og kredit, men prinsippet er det samme.

Når du er sikker på at regnskapet stemmer kan du overføre alle tall til næringsoppgaven, og passe på å bruke velge riktige poster. Noen annen måte er det egentlig ikke å gjøre det på. Regn gjerne ut egenkapitalen etter oppsettet over.
 
Takk igjen. Er det slik at myndighetene er strenge på at 2050 er ført korrekt for et ENK? Dersom omsetning og utgifter stemmer slik at tallet for hva man har tjent eller tapt er korrekt er det da noe problem egentlig?

Og hvis jeg må korrigere 2050 hvilken post i regnskapet kan jeg da evt. korrigere den mot? 2060?
 

Tonny Kluften

Administrator
Takk igjen. Er det slik at myndighetene er strenge på at 2050 er ført korrekt for et ENK? Dersom omsetning og utgifter stemmer slik at tallet for hva man har tjent eller tapt er korrekt er det da noe problem egentlig?

Og hvis jeg må korrigere 2050 hvilken post i regnskapet kan jeg da evt. korrigere den mot? 2060?

Jeg husker at for ganske mange år siden så fylte jeg ikke ut side 4 i næringsoppgaven i det hele tatt fordi jeg ikke forsto 2050 og det gikk alltid bra. Men når man leverer på altinn så får man ikke levert før den siden er riktig utfylt.
 

Steve Cash

Medlem
Virkeligheten er nok slik som Tonny Kluften beskriver den ja. Hva en skal korrigere mot er ikke godt si, så lenge jeg ikke vet hvor differansen ligger.

Hvor er det ikke stemmer? Post 2050 blir jo som sagt eiendeler minus gjeld. Er det avstemmingen av 2050 mot 0425 du sliter med? Hva slags regnskapssystem har du benyttet? Et vanlig regnskapsprogram av et eller annet slag? Selvlagd oppsett i Excel? Manuelle regnskapsbøker?

Har du solgt for over kr 50 000? Hvis du ikke har det, og ikke er mva-registrert kan du sette inntekter og kostnader rett i selvangivelsen uten å benytte næringsoppgave. Hvis du har solgt for over 50 000 er du bokførignspliktig, og da skal også balansen stemme. Får du det ikke til i det hele tatt er det jo et alternativ å ta med deg regnkskapet til en regnskapsfører, selv om det ikke er helt gratis. Dessuten er vel de fleste av dem på ferie nå.
 
Hei. Det er ikke selvlaget heldigvis. Det heter Ajour. Jeg får sjekke "En utstkrift av saldobalansen" (vet ikke helt hvordan, men skal finne det ut).
 

Steve Cash

Medlem
Jeg kjenner ikke til det, men i følge websiden ser det ut som et helt standard regnskapsprogram. Det må være en rapportsentral med saldobalanse der et sted. Det kan selvfølgelig hende de kaller den noe annet, råbalanse muligens, selv om det er et litt arkaisk uttrykk. Det ser også ut som de har et forum og supportmulighet på e-post, så da må det være mulig å finne det ut.
 
Er det noe problem at 2050 er negativ ? Altså f.eks. - 4000?

Jeg fant ut at det ble korrekt dersom jeg førte - 5000 på privatkonto 0422.

Betyr det at jeg har brukt privatkontoen (0422) for å betale inn f.eks. regninger i firmaet med?

Og for å forklare negativt tall i 2050 og at ikke post 9960 stemte var det dette som var årsaken?

Nå stemmer jo post 0425 med post 9960 (etter jeg gjorde korreksjonen).
 

Steve Cash

Medlem
At 2050 er negativ er helt i orden i et enkeltpersonforetak, det er ikke engang uvanlig. At privatkontoen er negativ kan bety at du har bealt regninger i firmaet av privat bankkonto ja. Og det er heller ikke feil, men da skal en egentlig bruke post 2055 i næringsoppgaven, som går videre til 2070 og til slutt til 0424. Men akkurat det er en mindre feil, såfremt Altinn ikke slår seg vrang p.g.a. feil fortegn.
 
Takk igjen. Men 2070 hva er det?
Det gikk greit å føre inn i Altinn.

Men hvorfor er dette en mindre feil?

Jeg vil jo gjerne gjøre dette riktig.
 

Steve Cash

Medlem
2070 er sumposten på næringsoppgavens side 4 for egenkapitalkorreksjon, du ser den i venstre spalte hvis du skriver ut en næringsoppgave http://www.skatteetaten.no/upload/Skjemaer/2012/RF-1175B.pdf

Med mindre feil mente jeg rett og slett at sluttresultatet blir riktig, og at ingen antakelig henger seg opp i dette, hvis det bare kommer at feil kontobruk på privatsiden. Men akkurat det kan jeg jo ikke gi noen garanti for.
 

Steve Cash

Medlem
Bokføringsloven og skatteetaten stiller nok litt flere formelle krav enn som så. Hvis det ikke var meningen at balansen skulle fylles ut korrekt ville den ikke være der. Men når det er sagt så får de nok inn litt av hvert, og kontrollkapasiteten er så som så, så hvis det ser noenlunde tilforlatelig ut så er det god sjanse for at det går gjennom, i alle fall når det gjelder småfeil.

Men viktigere enn at en er pålagt å gjøre dette, er at det er i balansen nøkkelen til avstemming av regnskapet ligger, ikke i resultatregnskapet. Uten at en har en balanse som er avstemt, vet en faktisk ikke at resultatregnskapet er korrekt.
 
Sist redigert:
Topp