Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eierandel i aksjeselskap og fordeling av utgifter

Alvida

Medlem
Jeg og en kompis eier litt av et selskap hver, hh 70 % og 30 %. Før vi starter opp så er vi nødt å gjøre masse undersøkelser og div. investeringer. Hvordan er det vanlig å fordele disse kostnadene oss i mellom. Bør jeg ta på meg 70 % av kostnadene, og han 30 %. Eller er det rimelig at vi deler de 50 % 50 %?
 

zapotek

Medlem
I og med at dere ikke har startet opp enda (altså ikke har noen verdier enda), så anser jeg det som rimelig at du (som skal ha et større del av eierskapet) bør investere en større sum enn partneren din.
 
J

Jiberish

Guest
Ja, det ville vært rart hvis den som eier 30% må betale like mye. Hvis ikke du går inn med annet "kapital" (utvikling av websider osv.).
 

sta

Medlem
Hvis dere planlegger å starte selskapet først og så ta utgiftene til investeringer og undersøkelser, er det jo naturlig at selskapet dekker dette via oppstartskapitalen/aksjekapitalen. Med mindre dere har en spesiell aksjonær-avtale vil det være naturlig at dere bidrar med aksjekapital tilsvarende eierandelen deres.

Når det er sagt finnes det tilfeller der det ikke er hensiktsmessig med samsvar mellom eierandel og kapitalinnskudd.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er ikke et spørsmål som har ett svar.

Vi vet ikke hvorfor dere har fordelt selskapet 70/30 - og er selskapet allerede stiftet er det jo selskapet som bærer kostnadene.

Alt som tilføres selskapet av ekstra kapital utover aksjekapitalen kan føres som lån til selskapet.

Siden dere er kompiser og sannsynligvis vil fortsette å være kompiser anbefaler jeg dere å få alle forutsetninger for dette samarbeidet ned på papiret. Alt fra verdi på hver time nedlagt arbeid til hvem som skal dekke hva.
 

Alvida

Medlem
Takk for svar!

Var litt utydelig; selskapet er ikke startet enda. Når vi starter så skyter jeg inn 400,000 kr med 70 % og han 300,000 med 30 %. Så det er ikke samsvar mellom eierandel og innskutt kapital.

Men nå som selskapet enda ikke er stiftet, og vi skal ta på oss noen utgifter nå på privat hånd (ønsker ikke å starte opp selskapet så vi må levere inn årsregnskap for dette året) - er det da rimelig at vi dekker disse kostnadene utifra 400,000 / 300,000 investeringen? Dvs at jeg betaler 33 % mer enn han. Og slik late som om det er selskapet som dekker investeringen.

Eller bør jeg ta ansvar å betale 70%? 50 / 50 blir vel verken fair eller logisk..

Ellers er det viktig å ta med seg at jeg skal jobbe tilnærmet fulltid med selskapet det første året, uten lønn, og han skal ha en 100 % jobb og delta så mye han kan. Det er min idè, og jeg som skal drive med dette på daglig basis, inntil vi får nok inntekter til å lønne oss begge.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du må IKKE levere regnskap for 2009 om du stifter det nå. Du kan ta med dette på regnskapet for 2010.

Stift selskapet og lag noen skikkelige avtaler som sikrer dere begge. Og, bruk av aksjekapitalen til disse undersøkelsene. Da slipper dere å diskutere fordelingen!

Å jobbe gratis er det første dere må gjøre noe med! At dere ikke tar ut lønnen er noe annet, men den bør bygges opp som en gjeldspost til selskapet i tilfelle noe skal gå galt!

Du skriver at dette er din idé! Pass på å få ned på papiret hvem som eier ideen. Og, hva som skjer med ideen om du/dere velger å bryte med selskapet.
 

Alvida

Medlem
Jøss, mye å lære ser jeg.

Vet ikke hvordan banken vil like at vi setter opp arbeidet vårt som gjeld..? Jeg har forresten jobbet i 1,5 år med denne ideen, betalt for flere småting, og dette kommer heller ikke frem i selskapet - annet enn at jeg har en større eierandel. Bør nesten ta med dette også da hvis jeg skal følge dette prinsippet..

Bør vi forresten ha 100,000 kr som aksjekapital og 400,000 som overkurs? (Jeg skal låne 200,000 kr av foreldrene mine, AS'et skal låne 200,000 av banken med sikkerhet på meg. Han skal låne 300,000 privat av banken. Dermed blir det 500,000 kr EK og 200,000 GJ.)
Eller føre opp alt som aksjekapital? Disse lånene får vi ikke helt enda.

Kanskje bare starte opp med 100,000 kr og ta disse utgiftene da, så får vi skyte inn resten i selskapet senere når vi får ordnet med lån osv.
 
Sist redigert:
Topp