Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eierskap til en god idee

looper

Medlem
Her om dagen så kom det til meg en idee som er helt sykt bra.
Det er en stor ulempe med denne, den krever mye penger og kompetanse jeg ikke innehar.
Jeg har tenkt til å prøve å få hjelp til å utvikle denne ideen men jeg tror det kan bli vanskelig å patentere denne siden jeg ikke har den spesifikke teknologien bak.

Så hvis jeg går med denne ideen til ett selskap eller person, åssen kan jeg sikkre at den ikke blir tatt?
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Min erfaring er at man ikke skal være redd for å dele slike ideer med de riktige potensielle samarbeidspartnerne. Man må passe på så man ikke blir paranoid i slike prosesser, da det fort kan ende opp i ingenting om man ikke får de riktige menneskene/samarbeidspartnerne på banen.

Jeg gikk selv til at større selskap her til lands med en ide for smart markedsføring, som de lett kunne gjennomført på egenhånd når de ble klar over løsningen jeg hadde skissert opp. De valgte imidlertid å bruke meg som kreativ konsulent på prosjektet nettopp fordi det var min ide, og de aldri ville tenkt på konseptet selv.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg finner det dessuten lite sannsynlig at man er den eneste på kloden som har den aktuelle ideen. Glemmer aldri historien om disse nordmennene som hadde patentert en viss type transportbånd-opplegg og presenterte dette for Rotterdam Harbour - som fortalte at de hadde hatt den typen i bruk i over 10 år allerede.

Som MSites skrev en gang er det forøvrig ikke mangel på gode ideer, men heller gjennomføringsevne, utholdenhet og mer slikt.
Så ikke vær redd å dele ideen :)
 

looper

Medlem
Takker for svar.
Tror jeg tar å skriver en forretningsplan og så blir det evt å ta noen telefoner.

thanx
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er en god ide ja! Det hjelper med å klargjøre grensene av hva det går utpå og også hva du ikke skal ha med. Ta kontakt med f.eks. skape.no, de kan sikkert hjelpe deg videre. Har du en forretningsplan klar blir det også lettere å søke støtte hvis det kreves kapital for å komme i gang.
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Jeg støtter ditt neste steg 100% looper. En forretningsplan er noe som må på plass for å kartlegge at en god ide også kan være en levedyktig satsning. Lag budsjetter for de neste 3 årene, og vær realistisk.

Og husk å ha følgende i beregningen: ALT TAR TRE GANGER SÅ LANG TID SOM FØRST ANTATT.
Det er en "regel" som kan berge mange gründerbedrifter igjennom de første kritiske årene. Både min og veldig mange andres erfaring er at uansett hvor realistisk man føler at budsjettene er - så skal man kunne overleve om ting tar tre ganger så lang tid også. Påpek ovenfor dine samarbeidspartnere at du har tatt hensyn til nettopp dette, så de ser at du er forberedt for å "gå veien".

Når du stiller ovenfor noen av "de store" med en gjennomarbeidet forretningsplan, så viser du at du er både seriøs og forberedt. Og ikke minst forsterker det inntrykket av at du ikke bare er en person med en god ide, du er også mannen til å gjennomføre den(!).

Lykke til med prosjektet! Jeg håper virkelig at vi får vite mer om hvordan det går i framtiden, og hva det faktisk går ut på når (glem "hvis") dette er realistert.
 

looper

Medlem
Hehe, tusen takk Marius.
Og jeg vet at ting tar tid, ser foreksempel bare tilbake på mitt hovedprosjekt nå billigferier.no, som tar så grådig lang tid. Litt fordi jeg er veldig selektiv på hva slags innhold som skal brukes. Men også fordi jeg er 100% student på mitt siste år av en BA i reiseliv & relasjonsledelse.

Men tusen takk:)

Skal selvfølgelig gi update på hvordan dette går.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg støtter ditt neste steg 100% looper. En forretningsplan er noe som må på plass for å kartlegge at en god ide også kan være en levedyktig satsning. Lag budsjetter for de neste 3 årene, og vær realistisk.

Ikke alle er enige om at forretningsplaner er særlig interessante. Budsjett for de neste tre årene er jo bare tull. Det er helt umulig å spå fremtiden, så både budsjett og forretningsplan blir å bruke tid på ting som viser seg å kanskje være helt annerledes når ideen blir satt ut i livet. Kundene gir andre tilbakemeldinger enn du hadde spådd, produktet blir mottatt på en annen måte enn du hadde regnet med, konkurrenter finner på noe som gjør at du må ta grep på din side, nye lover kommer og går, du får så mange kunder at du ikke greier å følge opp, blir millionær, tar feil avgjørelser... eller riktige... hvem vet...

Som du ser - skipp planleggingen og just do it. Det blir litt som agile development. Lansér tidlig og ofte og se på tilbakemeldinger og reaksjoner. Anbefalt lesning er selvfølgelig
Getting Real: The Book by 37signals
(og oppfølgeren Rework)
 
Sist redigert:

MN2010

Medlem
skriv en enkel tauhetsavtale før du setter igang møte, finnes maler for dette på nett.

Lykke til!
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Ikke alle er enige om at forretningsplaner er særlig interessante. Budsjett for de neste tre årene er jo bare tull. Det er helt umulig å spå fremtiden, så både budsjett og forretningsplan blir å bruke tid på ting som viser seg å kanskje være helt annerledes når ideen blir satt ut i livet. Kundene gir andre tilbakemeldinger enn du hadde spådd, produktet blir mottatt på en annen måte enn du hadde regnet med, konkurrenter finner på noe som gjør at du må ta grep på din side, nye lover kommer og går, du får så mange kunder at du ikke greier å følge opp, blir millionær, tar feil avgjørelser... eller riktige... hvem vet...

Som du ser - skipp planleggingen og just do it. Det blir litt som agile development. Lansér tidlig og ofte og se på tilbakemeldinger og reaksjoner. Anbefalt lesning er selvfølgelig
Getting Real: The Book by 37signals
(og oppfølgeren Rework)

Hvem har sagt at du ikke kan ha en "JUST DO IT-mentalitet" også med en forretningsplan? Å hoppe over planleggingen og "bare gjør det", høres ikke bare slurvete ut - det kan også se slik ut for de samarbeidspartnerne du ønsker å få med på prosjektet. Undertegnede er selv en veldig impulsiv type som fort kan få en god ide (eller ti..), men det har alltid lønnet seg best å stille forberedt.

Å lage et budsjett for tre år fram i tid er ikke urealistisk. Vi snakker ikke om å spå når vi setter opp budsjetter for framtiden, og selvfølgelig vil man måtte lage oppdaterte budsjetter og salgsmål år for år.

Så lite tid som det tar å sette opp en enkel forretningsplan, og å planlegge generelt, så er i alle fall min konklusjon at du øker dine sjanser for å lykkes både som bedrift og i forhold til å få med investorer/samarbeidspartnere enn om du stiller uten.

Jeg kjenner forøvrig ikke til boken du refererer til, og synes det hadde vært mer interessant å lese om konkrete eksempler der du selv har lyktes med et prosjekt, eller vært med på det. Og der du føler at en av årsakene var at du ikke planla mye i form av en forretningsplan i forkant. Eventuelt der du/dere brukte for mye tid på en forretningsplan, og det kunne lønnet seg bedre å latt være? Det ville være en mye mer nyttig argumentasjon for meg å lese, enn "les den og den boka, så skjønner du hva jeg mener". En av grunnene til at jeg har registrert meg på Webforumet er jo nettopp for å lære noe av andre brukere også, og da håper jeg på mer innsikt enn å bli anbefalt å lese en hel bok for å få med meg et enkelt poeng.
 

ChrisE

Medlem
Ikke alle er enige om at forretningsplaner er særlig interessante. Budsjett for de neste tre årene er jo bare tull. Det er helt umulig å spå fremtiden, så både budsjett og forretningsplan blir å bruke tid på ting som viser seg å kanskje være helt annerledes når ideen blir satt ut i livet. Kundene gir andre tilbakemeldinger enn du hadde spådd, produktet blir mottatt på en annen måte enn du hadde regnet med, konkurrenter finner på noe som gjør at du må ta grep på din side, nye lover kommer og går, du får så mange kunder at du ikke greier å følge opp, blir millionær, tar feil avgjørelser... eller riktige... hvem vet...

Som du ser - skipp planleggingen og just do it. Det blir litt som agile development. Lansér tidlig og ofte og se på tilbakemeldinger og reaksjoner. Anbefalt lesning er selvfølgelig
Getting Real: The Book by 37signals
(og oppfølgeren Rework)

Just-do mentalitet fungerer nødvendigvis ikke om du skal hente kapital fra en investor. En investor er oftest ikke alt for interessert i tallene, men en forretningsplan viser at du har tenkt igjennom prosjektet. For å sitere Sahlman ("how to write a great business plan"):

"Don´t misunderstand me: Business plans should include some numbers. But those numbers should appear mainly in the form of a business model that shows the entrepreneurial team has thought through the key drivers of the venture´s success and failure."

Han fortsetter i papiret sitt å sitere Arthur Rock (en legende innen Venture Capital, investerte i fks. Apple og Intel) "I Invest in people, not ideas".

De setter vel det hele litt på spissen, men det ligger vel noe i det de sier.

Jeg skrev faktisk bachelor oppgaven innenfor akkurat dette, forskjellen på "Effectual and Causal towards venture creation". Mitt inntrykk var at de bedriftene som trengte ekstern kapital måtte ha noen form for plan å vise frem til. Men mange velger å investere sine egene penger for å få en prototype som de deretter kan vise frem til. Da trenger man nødvendigvis ikke den samme planen. Men det finnes mange forskjellige fremgangsmåter her. Jeg husker den første powerpoint sliden foreleseren min i bachelor faget Innovation and Entrepreneurship viste var et sitat av en kjent investor som sa noe lignende "As soon as you have gathered the capital needed, you can just throw away your business plan".

Jeg har disse papirene liggende forann meg nå, det er derfor jeg slenger det frem(Jobber med en oppgave innenfor Innovation and Business Development på master nivå). Så min konklusjon etter å ha lest(mye teori) dette, er at en forretningsplan absolutt er nødvendig, spesielt for de som ikke har et nettverk innenfor industrien.
 

hansson

Langveisfarende
MariusB: Hele boka jeg lenker til ligger ute til a) kjøp eller b) gratis lesning. Anbefales for alle som jobber på nettet i hvertfall. Den snakker ærlig om en bransje som skifter fra dag til dag. Forretningsplaner tre år frem i tid er bare ikke mulig på nett, og det er fra nett jeg kommer når jeg engasjerer meg i denne debatten.

Nettjenester eller produkter som høres fantastiske ut på papir er det ikke alltid i virkeligheten, og av og til er det heller en underdog alle dømmer nord og ned som får det til. Det er som med utesteder: De kommer og går, og publikum er ikke lojale. De går på de utestedene som til enhver tid er mest i vinden. Mye av det er helt tilfeldig. I stedet for å bruke årevis på å få ut produktet eller skrive forretningsplaner slik at man får inn 50 mill i venturekapital (og mister styringa over eget selskap og blir sittende i tunge styremøter annenhver dag..) bør man få ut en prototype tidlig og se hvordan markedet eller kundene eller brukerne reagerer.

Hvor er Facebook om tre år? Tre år er kjempelenge på nett. For alt vi vet har Facebook blitt helt erstattet innen 2013. Nettby hadde en opptur og nedtur på bare fire år, og legges nå ned.

Jeg skjønner at alle som har studert på BI har tro på forretningsplaner. Jeg er nå med på en startup på web og det er investorer interesserte i å kjøpe seg inn. Vi har ikke en eneste forretningsplan, og vi har aldri lett aktivt etter investorer. Men vi viser gjennom produktene vi lager hva vi mener (show it, don't tell it... just do it... osv.). Vi har måttet endre strategi mange ganger, vi har slaktet en masse ideer, vi har lagt ting på vent fordi vi har måttet prioritere annerledes etter at vi begynte å skjønne hvordan ting fungerte, osv.

Amerikansk investeringsteori er milevis fra den norske hverdagen. Venturekapital er folk som er interessert i å komme seg inn, hausse opp greia, og selge for å dra inn en fet profitt. Det er ikke denne typen investorer man trenger i startfasen!

Les hva de som faktisk har vært der skriver i boka jeg siktet til i mitt første innlegg:
Getting Real: Fund Yourself (by 37signals)

Avhengig av hva man skal gjøre må man ofte ha noe å vise frem - en presentasjon eller forretningsplan eller hva som helst. I mange tilfeller vil en prototype som siste poster her nevner eller kanskje bare en enkel powerpoint være mer enn nok til å få hjul til å rulle.

Hvis man skal ha noe igjen for innsatsen i startfasen er det viktig å ikke gi bort for mye til investorer som kanskje skusler vekk hele ideen fordi de tar styringa og ikke skjønner seg på det du skjønner deg på. Vent lenge nok til å kunne selge når du har noe å selge.
 
Sist redigert:
Topp