Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eksempler på suksessfulle norske medlemskapssider

Msites Ltd

Livsnyter
Hensikten er her å få listet opp eksempler på gode nettsider som kommer inn under kategorien(e) listet opp ovenfor.
Jeg holder selv på å utvikle en kombinert nisjekatalog/community, og trenger litt tips/inspirasjon/etc. i det videre arbeidet. Jeg har som sagt tilgang til endel utenlandsk slike nettsider som gjør stor suksess (totalt fri for reklame) og som har mange aktive brukere, men det virker som om det enda er få norske "paid membership" siter (utenom endel datingsider da, som gjør det temmelig godt).

Takk for inspill så langt!

Det er fordi det har vist seg vanskelig å drifte slike sider lønnsomt i Norge!

I Danmark har det vært litt motsatt! Der har blant annet Dating.dk - Drmmer du om en kreste? Find den store krlighed i dag vært en kjempesuksess med brukerbetaling, men mange av disse forskjellige nettstedene har nok annonser også etterhvert - noe annet ville være dumhet økonomisk!
 

allegretto

Medlem
Ja, datingsider som Møteplassen og Sukker gjør det visst også ganske bra. Etter hva jeg har hørt :) så har de ikke annonser, men kan hende jeg tar feil.
Det spørrs om det er strategisk lurt å kjøre både annonsering og brukerbetaling. Hadde jeg betalt for å skulle regsitrer meg på en nettside, så ville jeg nok helst sett at den var annonsefri..

Kom forresten på en bra nettside nå.. StockTalk - Norges viktigste forum for investorer og daytradere, der er det kun betalte brukere (90,- per mnd.) som kan lese/skrive på forumet. (Nettsiden har også annonsering i topbanner)

Kjenner ikke så mange norske forum som man må betale for å bruke, men noen få er det nok.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Litt avsporing kanskje, men hvorfor ser du helst at noe du betaler for er annonsefritt??

Du kjøper papiraviser, papirmagasiner etc som er fulle av annonser - men, gjør ikke noe stort nummer ut av det. Men, på nett skal ting enten være gratis eller annonsefritt hvis man har en liten brukerbetaling.

Jeg forstår ikke helt denne tankerekken ;-)
 

testdriver

Ha det bra..
Ja, StockTalk tar litt betalt, men det er egentlig kun for å slippe de verste medlemmene (som man finner på Hegnar Online). Kjenner til et par undergrunnsforum med svært kunnskapsrike personer som skribenter. Og det er vel slik man evt kunne fått suksess - nisjebasert forum med et ekstraordinært tilbud som ikke er å oppdrive andre steder på nettet.

Forresten, doktoronline.no. Det er vel ikke helt fulltreffer på spørsmålet ditt, men mulig det kan gi ideer. Hva med å samle kunnskapsrike personer og sette opp en revenue share-løsning for dem?

Et annet moment er om man skal ta betalt fra dag #1 eller ikke... For eksempel Stocktalk var gratis til å begynne med.
 

allegretto

Medlem
Men, på nett skal ting enten være gratis eller annonsefritt hvis man har en liten brukerbetaling.
Jeg skriver at jeg helst ønsker at nettsiden skal være annonsefri om den er brukerbetalt. Men, det kommer selvsagt helt ann på type nettside, hva man betaler for, hvor mye.., hvilket type innhold den har etc.
Annonser kan jo iblant være et positiv tilskudd.. viss de er godt målrettet, men jeg opplever også det stikk motsatte.. iblant.... og annonsene tar dermed fokus bort fra innhold.. og ødelegger den "totale" brukeropplevelsen.

Siste året har det dukket opp en rekke utelandske brukerbetalte nettside som har / og begynner å gi stor økonomisk gevinst for de som drifter nettsiden... derfor er jeg interessert i om dette også er tilfelle i norge/norden. Hjerneklubben.no har jo fått et ganske solid antall medlemmer allerede, etter hva jeg har lest.

testdriver skrev:
Forresten, doktoronline.no
Godt eksempel ja.
Testdriver: Ja, man bør muligens la nettsiden være "gratis/åpen" en god stund for å opparbeid seg et solid antall brukere før man evt utvider med (betalte) medlemsnivå. Stemmer at stocktalk.no var gratis i starten, for deretter å ta betalt. Etter min mening ble forumet vesentlig bedre da. Jeg har vert registrert der en god stund nå.
 
Sist redigert:

looper

Medlem
Tror nå ikke at det spiller noe roller om det er annonser der eller ei så lenge de er relevandte. Det kan være smart med gjødsel-reklame på en gartnerssite foreksempel, rett og slett pga det har en verdi for bruker.

En naturlig kobling mellom site og annonser er lik suksess som med alt annet.
Jeg tror cluet er å være selektiv dersom man har mulighet.
 

looper

Medlem
Hm...vet ikke om denne er ny, men reiselivsavisen.no har ett medlemskap. Mener å ha lest at det går bra men det er nå en meget smal nisje.
 

looper

Medlem
Tja du må bli "abonnent" dette da for å få tilgang til hele avisen.
Men kan være det ikke var helt det konseptet du så etter?
 

allegretto

Medlem
Er ute etter typisk "nisje"-nettsider som som krever (online-)betaling for tilgang til innhold.. eller f.eks. at tilgang til enkelte forum-kategorier krever et premium-medlemskap. Det finnes en rekke slike utenlandske nisjenettsteder som virkelig begynner å dra inn mye penger nå.. men for norske nettsteder så er det stort sett dating-sider som gjør det bra.
 
Topp