Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eksperiment angående duplikat innhold

semb

Medlem
Jeg foreslår heller at du finner deg en middels-liten nisje, kopierer innhold fra den siden som rankerer øverst og prøver å rankere forbi den med dens eget innhold - det kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil klare!

Kenneth: Dette hevdet du tidligere i tråden. Med andre ord nesten akkurat hva irgens har gjort med dethardudetigjen. Og det motsatte av hva du trodde skjedde.

Basicus: Tror også det kan ha noe med ferskhet i blogger å gjøre/antall indekseringsrunder for å etablere hvem som er originalen
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
ja, men da er det faktisk innenfor en nisje. "synlig på google for enhver pris" er ikke akkurat noe nisje med konkurranse.

Forøvrig så har jeg enda ikke sett at den går forbi orginalen til IT Avisen (gjør iallefall ikke det hos meg).
 

picxx

Well-Known Member
Forøvrig så har jeg enda ikke sett at den går forbi orginalen til IT Avisen (gjør iallefall ikke det hos meg).

Den gjør det om man søker 'nettet' og 'dokumenter på norsk'.
Om man søker i 'sider fra norge' rangerer bloggen på itavisen som nummer 1.
Dette da selvsagt i google.no, da det vel ikke er noen i norge som går til google.com.au for å søke :p
 

Fredrik

Medlem
Jeg som er noob osv. domenene c a m t e c h.no og s m a r t produkter.no er ikke det duplikater? ved søk på feks minikamera i google så ligger begge disse to på første samt andre side.

OT - Legg merke til at h e l tsikker.no også har kommet høyt opp! Cred til Basicus for SEO jobben der.
 

picxx

Well-Known Member
Vel, det er tydelig at derhardudenigjen blir pushet litt rundt nå, kanskje derfor det er litt forskjellig. Hos meg har derhardudenigjen nå falt helt ut av indeksen om man søker 'sider fra norge', men ligger fremdeles som nummer en på de to andre.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Men om nå bloggen hans skulle gå før itavisen i søkeresultatene så kan det jo være massevis av faktorer til dette og vi vil vel aldri få noen konkrete svar på det uansett. Ser egentlig ikke helt poenget med å utforske på slike småting. Google vil jo aldri bekrefte noe uansett så ting vil alltid være basert på teorier og små brukertester.

Det er flere grunner til at den nye bloggen kan rankere over den nye:

- Den er bedre optimalisert (itavisen har jo ikke engang titteltag)
- Den går gjennom en "ny side" boost.
- Han annonserer i adwords.
- Den ligger på blogspot
- Begge sidene har en lav verdi i Google, så kanskje ikke google prioriterer å bruke ressurser på noen av dem?

Det kan være så utrolig mye som påvirker det og så fremt ingen ligger med noen på topp i quality score teamet her, så tror jeg nok ikke vi få vite noe heller.
 

picxx

Well-Known Member
Jupp, du har helt rett Kenneth, men grunnen til at det er intressant å følge med er for å få vite om en bedre optimalisert side med duplikatinnhold kan rangere over en siden med orginalinnholdet, ihvertfall for min del.
For det er vel ingen tvil om at innholdet på itbloggen ble indeksert en god stund før innholdet på bloggen på blogspot/blogger.
 

basicus

SEO Eggspert
Ser egentlig ikke helt poenget med å utforske på slike småting.
Jeg pleide å ressonere med det samme før i tiden. Jeg konsentrerte meg stort sett om de viktigste faktorene og så mer eller mindre bort fra detaljene. Ressonementet mitt var "pytt. Jeg kjører bare på med litt ekstra innlinking".

Jeg har med tiden kommet til at det er nettopp i detaljene man vinner kampen om plassene. Og da spesielt for longtail-uttrykk på sider som vi ikke driver med direkte lenkebygging til.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg sier ikke at det ikke er viktig, jeg sier bare at forskning på så lavt nivå ikke alltid gir eksakt data, selv om det kan virke slik. Jeg tror mye av algoritmene i Google kan virke "tilfeldige" hos oss også.
 

i-net

Medlem
Et kjapt spm: Det er aldri hele domenet som blir straffet hvis google finner duplikatinnhold på noen enkeltsider? Men heller disse enkelt sidene som scorer dårlig i SERP?
 

semb

Medlem
Ut fra mine erfaringer er det stort sett sider og ikke nettsteder det dreier seg om. Det er jo også ofte snakk om flere sider på samme nettsted som inneholder duplikatinnhold, og det er kopiene som filtreres bort fra søkeresultatet. Men om et helt nettsted kun består av duplikat-innhold, vil det sikkert kunne oppleve en total bortfiltrering.
 
Topp