Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ekstrem kampanje - god eller dårlig?

zapotek

Medlem
Haha vanvittig bra! Må jo få noe inni granskauen med publisitet av denne kampanjen, kan ikke skjønne annet.
 
Veldig godt eksempel på viralvideo, allerede kl 9 var det 7 andre venner som delte denne på facebook.
 

Alexiuz

Medlem
Fin den. Kjempe-markedsføring med viral effekt. Litt kjedelig at tilskuerne åpenbart skjønte det var skuespill hele tiden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Så den første gang på kvelden den 11, da var det broren min som linka til den på facebook, og jeg la dessverre ikke merke til antall visninger, for det som virkelig er morsomt her er å følge med på utviklingen:

Etter i underkant av et døgn: 3 mill -
Et halvt døgn senere, nesten 6mill
enda et halvt døgn senere - 10 050 813
EN HALV TIME SENERE - ENDA EN HALV MILLION...

Var det noen som sa at viral markedsføring var dødt?

Husker en BI-professor som skrev en artikkel om viral markedsføring i Økonomisk rapport for et par år siden, ble så irritert at jeg holdt på å skrive et svar, for han hadde misforstått hele greia. Han mente at viral markedsføring bare handlet om å lure folk, og brukte den videoen der ... Drillo(? litt usikker her, husker ikke ordentlig) og en eller annen til satt i halvmørke og analyserte fotballvideoer, med en cola-flaske "tilfeldig" plassert i bildet, bare halvveis synlig i mørket (sikkert flere her som husker den), som eksempel på dette.

For oss som jobber litt med nettet var det jo lett å se hvor raskt den kampanjen døde, tror ikke den fikk noen tall som var sammenliknbare med f.ex. denne her, for å si det sånn. Og der ser vi forskjellen - viral markedsføring handler om å lage innhold som er bra (morsomt, tøft, imponerende, flott... you name it) nok til at folk ønsker å vise det til vennene sine, selv om de VET veldig godt at det er reklame.
 

hansson

Langveisfarende
Nrk beta var tidlig ute med å twitre om denne, og det ble allerede da stilt spørsmål om hele greia var et filmsett, altså at det ikke er skjult kamera. Hva tror dere? Basert på plasseringer av kameraene og at folka som hadde trykka ble stående gjennom skuddvekslinger o.l tror jeg det er et filmsett. Uansett synes jeg videoen var elendig, selv om opptrinnet var kult nok. Klippene av de måpende folka i ett sett var det mest irriterende. Fikk ikke lyst i det hele tatt til å dele den med noen. Nå føler jeg meg virkelig sær, for alle digger den jo. Men jeg ble bare flau på byrået sine vegne.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror nok ikke det er et filmsett, men de som blir stående gjennom skuddvekslinger osv osv - de skjønner vel rett og slett at det er et show, selv om de blir overraska/skremt, alt skjer jo etter at de har trykka på "add drama"-knappen. Plasseringen av kameraer - hvis man planlegger ordentlig på forhånd er det da ikke så vanskelig å dekke hele plassen uten at kameraene er lett synlige?
 

hansson

Langveisfarende
Jeg stussa litt på de tilsynelatende håndholdte kameraene på 0.31, 0.35 og f.eks. 1.15, det virker som de/det er nærmere enn de andre, og det er kanskje en grunn til at vi aldri ser hva som foregår ute på høyre kant av plassen. De har dessuten filma hele greia flere ganger, så da må det jo ha begynt å samle seg en del folk rundt (ute til høyre, formodentlig), og de som slapp inn på kafeen bak der er derfor kanskje statister og ikke tilfeldige kafégjester. Det var bare det første som slo meg, men det er jo helt uvesentlig, så lenge videoen fungerte etter hensikten.
 
Topp