Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En person, etablere to selskap. Hva gjør jeg?

Amilo

New Member
Hei

Jeg har to bedrifter (AS) som vil etableres snarest, begge er en 50/50 deling med to forskjellige personer.
Dvs vi er 3 personer, med 2 selskap hvor jeg eier 50% i hvert av de 2 selskapene.

baby1.jpg


Spørsmålet mitt er hvordan jeg strukturerer dette.

Bør jeg eie aksjene privat, eller bør jeg opprette ett tredje AS (eid 100% av meg) som igjen eier 50% av aksjene i de to øvrige selskapene?

For øvrig kan jeg si at jeg har også store planer om å ta ut lønn(eller uverskudd?) fra begge selskap. Selskapene vil ikke ha ansatte (utenom meg og medeier(e) som vil ta ut kaptial i form av lønn eller overskudd)

Hva er mest fornuftig her ift. personlig skatt, behandle kapitalen i selskapene og å investere videre?

Håper jeg har klart å gjøre meg forstått, all innsikt settes pris på!
 

Amilo

New Member
Ja, det 3dje selskapet fungere som ett holding også tar jeg ut lønn fra de to "aktive" selskapene også overføre eventuelt overskudd i de "aktive" selskapene til mitt AS (holding?).

Grunnen til at jeg ikke brukte holdingselskap er ganske enkelt fordi jeg ikke forstår forskjellen mellom et vanlig AS og et holding.
 

Amilo

New Member
Jeg ble sittende å lese hele dagen jeg.. Lover å spørre google før jeg spør dere neste gang..

takker :)
 

spikre

peterhamre.no
Det er ingen forskjell på et holding- og aksjeselskap. Det er akkurat det samme.

Om du forventer store overskudd, eller store forskjeller i ønsket om utbytte (mengde og/eller tidspunkt), bør du ha et holdingselskap som eier dine andre selskaper. Om dere er enige om hva og når dere skal ta i utbytte, og du samtidig forventer å ta ut alt privat med en gang, trenger du ikke et holdingselskap.
 

Bille

Member
Skattemessig blir det vel et spørsmål om du har behov for utbetalingene til ditt private forbruk, eller om utbytter etc kan bli mer enn det du egentlig trenger. Hvis utbetalinger fra selskapene overstiger ditt private behov, er det smart å ta det via et holdingselskap, for da skatter du normalt ikke før du faktisk trenger pengene. Dette kan også være lurt hvis selskapene gjør det bra og du ev. selger deg ut på et senere tidspunkt, altså vil du da utsette skatt ved gevinst.

Regelverket er likt for alle AS, forskjellen går på om det er et lite eller stort selskap, litt enklere regler for små virksomheter. Holding er vel mest brukt som et begrep for et AS som ikke selv har aktiv drift, men begrepet har ingen praktisk betyding.
 
Topp