Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En side, med flere unike undersider

hvaer

Medlem
Hei

Jeg skal lage en side, med flere unike undersider.

Eks. (Kun ett eksempel, domenet jeg skal bruke er noe helt annet)
ekstremsport.com/sykling
ekstremsport.com/sjekking-av-damer-som-er-i-en-annen-liga
ekstremsport.com/stuping

Sykling, sjekking og stuping skal ha unike hovedmenyer, men designet kan være det samme på hele siden. Excerpt skal bli postet til underside hvor kun excerpt for det på den aktuelle undersiden dukker opp og som excerpt på ekstremsport.com, hvor postene fra alle sidene dukker opp.

Jeg lagde en multiuser WP for dette, men fant det tungvint å jobbe med, så har gått bort fra dette.

Noen som har en løsning på dette? Eller må jeg bruke WP Multiuser til det?
 

zapotek

Medlem
Trenger ikke WP MU for å lage noe slikt. Tipper mange som fikser det du spør om for en billig penge her på forumet.

Slet dog litt med å skjønne hva du mente med setningen: "Excerpt skal bli postet til underside hvor kun excerpt for det på den aktuelle undersiden dukker opp og som excerpt på ekstremsport.com, hvor postene fra alle sidene dukker opp." Kan du forklare litt nærmere?
 

hvaer

Medlem
Jeg trenger ikke hjelp av noen til å gjøre det, bare bli pekt på riktig vei, for om det er noen koding involvert, så har jeg folk til å hjelpe meg med det samt google som er veldig flott.

Uten å være arrogant, så er det umulig å skjønne hva nøyaktig du ikke skjønte. Er det Excerpt du ikke vet hva er? WP Excerpt er sammendrag av det aktuelle innholdet i en artikkel, for å unngå duplikater av materialet i størst mulig grad. Jeg vet at om dette som jeg ønsker går, så vil jeg få duplikat innhold i form av de 2 excerptene, men akkurat det kan jeg leve med.

Men altså. Excerpt fra en post skal bli postet på både underside og hovedside. På hovedsiden skal det kommer excerpt fra alle undersidene, mens på den aktuelle underside skal det kun være excerpt fra den siden.

Det er ikke noe problem å løse selve postingen av dette i form av at man har en rssfeed på undersiden hvis man bruker WP single, eller RSS på hovedsiden hvis man bruker WP MU. Trøbbelet er at bare RSS også gir duplicate content i en lite heldig grad, samtidig som linkene gjennom RSS gir lite SEO juice, i tillegg til at RSS linkene forsvinner etter X antall poster, og fjerner all SEO juice. Dermed utgår RSS som en løsning.(jeg har ranket høyt i gode nisjer, med kun intern linkbygging.)

Hvis vi skal ta ett eksempel(hypotetisk, fordi det er ikke slik den aktuelle siden er bygget opp)
Det blir postet en artikkel innenfor temaet SEM. Excerpt av SEM skal fremstå både på forsiden Search Engine Land: Must Read News About Search Marketing & Search Engines og på undersiden Search Engine Land: Search Marketing Archives. Search Engine Land: Search Marketing Archives fremstår som en unik underside, med menyer som går videre inn på hva SEM er. Hvis man kommer på søk i google til f.eks http://searchengineland.com/sem/what-is-google-penguin, så skal det fremstå som er at man er på artikkel på undersiden Search Engine Land: Search Marketing Archives, ikke hovedsiden Search Engine Land: Must Read News About Search Marketing & Search Engines i forhold til menyer. Om arkivet ligger på hovedside eller underside har ingen betydning. Hensikten med dette er selvsagt å få lavere bouncerate, fordi man har ett tydelig segment. Muligens hadde det vært helt perfekt, med en felles hovedmeny som hadde gått igjen på samtlige sider, mens man har en 2nd meny for undersidene.
 

tyr897

Medlem
Er vel bare å lage ulike kategorier for det du kaller undersider, så finne en plugin som gjør at du kan fjerne "category prefix".
 

hvaer

Medlem
Er vel bare å lage ulike kategorier for det du kaller undersider, så finne en plugin som gjør at du kan fjerne "category prefix".

Problemet er jo menyene samt en fornuftig måte å gi excerpt på i arkivet for å opprettholde med mulig linkjuice, ikke det å bruke kategorier som undersider.

zapotek skrev:
Jeg vet hva excerpt er. Uten å være arrogant, så var setningen din dårlig formulert.

Jepp, det ser at den var nå. Men hva er poenget med å oppføre seg som en ubehøvlet frp'er gjør på vgd.no? Altså, at man tar tak i de små tingene som isolert sett ikke har en dritt med innlegget å gjøre, mens man gir faen i å svare på det som er av poeng. Da skjønner ikke jeg poenget med å svare på noe i det hele tatt.

Normal høflighet her ville da være å svare på nøyaktig hva man ikke skjønte, og hvis man skjønte utfra neste forklaring, fortelle at man skjønte, og eventuelt komme opp med ett svar, hvis man har noe.
 

tyr897

Medlem
Hva er egentlig problemet med menyene? Det jeg umiddelbart så for meg var å programmatisk hente ut hvilken kategori som er aktiv, og så hentet ut en meny widget avhengig av kategori. Altså registrere en meny per kategori.
 

hvaer

Medlem
Hva er egentlig problemet med menyene? Det jeg umiddelbart så for meg var å programmatisk hente ut hvilken kategori som er aktiv, og så hentet ut en meny widget avhengig av kategori. Altså registrere en meny per kategori.

Og hvordan gjør jeg det? Finnes det noen plugin for det? Må jeg gjøre det i functions.php eller category.php? eller?
 

tyr897

Medlem
Godt mulig det finnes noe plugins, det har jeg dessverre ingen oversikt over.

Oppbyggingsmessig ville jeg i functions.php hentet ut alle kategorier, og registrert en meny per kategori via register_nav_menu(). I category.php eller header.php alt ettersom hvor du plasserer menyen, finner du nåværende kategori og kaller wp_nav_menu() med riktig parameter.
 

hvaer

Medlem
Takk, det er slik info som dette jeg ville ha. Smør på flesk er ikke nødvendig, men smør på tørt brød som dette var, er virkelig flott!
 

NilsF

Medlem
Jepp, det ser at den var nå. Men hva er poenget med å oppføre seg som en ubehøvlet frp'er gjør på vgd.no? Altså, at man tar tak i de små tingene som isolert sett ikke har en dritt med innlegget å gjøre, mens man gir faen i å svare på det som er av poeng. Da skjønner ikke jeg poenget med å svare på noe i det hele tatt.

Jeg synes du burde være takknemlig for at zapotek av egen fri vilje forsøkte å hjelpe deg helt gratis. Den eneste som har oppført seg ubehøvlet på denne tråden, det er deg hvaer.
 

hvaer

Medlem
Jeg synes du burde være takknemlig for at zapotek av egen fri vilje forsøkte å hjelpe deg helt gratis. Den eneste som har oppført seg ubehøvlet på denne tråden, det er deg hvaer.

Nå er jo det noe av naturen til ett forum, at man hjelper hverandre uten kostnader.

Og jeg er uenig at jeg er den eneste. Zapotek skjønte at jeg formulerte meg dårlig, men gjorde allikevel ett stort nummer ut av det, uten å svare på resten. Da skjønner ikke jeg noe av at man skal svare i det hele tatt.

At han forsøkte å hjelpe meg? Nei, det kan jeg ikke se. Er ikke hjelp å si at noen kan fikse det for en billig penge, uten å hjelpe til hvem som kan gjøre det eller peke i hvilken retning man skal gjøre det.

Men nok avsporing.
 

NilsF

Medlem
Nå er jo det noe av naturen til ett forum, at man hjelper hverandre uten kostnader.

Du finner mange hjelpsomme personer på forumet, men det betyr ikke at du har noe som helst krav på hjelp. Det er både uhøflig og uforskammet å rakke ned på de som forsøker å hjelpe deg.

At han forsøkte å hjelpe meg? Nei, det kan jeg ikke se. Er ikke hjelp å si at noen kan fikse det for en billig penge, uten å hjelpe til hvem som kan gjøre det eller peke i hvilken retning man skal gjøre det.

Da overser du første setning:

Trenger ikke WP MU for å lage noe slikt.
 
Sist redigert:

hvaer

Medlem
Du finner mange hjelpsomme personer på forumet, men det betyr ikke at du har noe som helst krav på hjelp. Det er både uhøflig og uforskammet å rakke ned på de som forsøker å hjelpe deg.:

Første setning er en stråmann. Andre setning er jeg helt enig i, og det gjør jeg aldri før noen først har vært frekk mot meg, og det mener jeg oppriktig talt at personen var mot meg i første omgang, fordi jeg formulerte meg dårlig, som også personen forsto.
 
Topp