Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endre design på faktura

spikre

peterhamre.no
Når faktura er laget skal den ikke endres. Men innebærer dette kun inneholder (som beskrivelser, detaljer, fakturanr osv), eller gjelder det også fakturadesign.
Fakturadesignet jeg har brukt så langt i år inneholder noen pixelfeil for at den skal bli riktig. Kan dette endres til å bi riktig? Kan jeg gjøre mer vesentlige omplasseringer/endringer i designet også? Kan jeg legge til info, som IBANnr som ikke står på fakturaen per i dag?
OBS Hvis jeg endrer malen vil det også påvirke tidligere fakturaer.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, dette må være i orden, uten at jeg kan finne noen kilde på akkurat dette. Men tilsvarende skjer vanligvis i fakturasystemer, hvis en endrer design og skriver uten en kopi er det nytt design som kommer.

Når du har sendt en faktura skal du jo ha en gjenpart av den som er låst for endring. Jeg vet ikke om du gjør det på papir eller elektronisk, men hvis du har en slik gjenpart så bør det i alle fall ikke være noe problem.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg leste litt i et oppslagsverk jeg har akkurat nå, og Skattedirektoratet har uttalt at salgsdokumenter skal lagres på en slik måte at de ikke lett kan endres i ettertid. Dette betyr av pdf og faktsk html er greit, selv om ikke det er så vanskelig å endre. Word- eller exceldokumenter er ikke greit.

Uttalelsen er en tolkning av bokføringsloven § 10:
Bokførte opplysninger skal være dokumentert. Dokumentasjonen skal utstedes med et korrekt og fullstendig innhold og vise de bokførte opplysningenes berettigelse. Dokumentasjonen skal ikke endres etter utstedelse.

Det står ikke noe sted hvordan det forholder seg hvis fakturassytemet endrer design, men det skjer av og til. F.eks. har det nå kommet et krav om at aksjeselskaper skal skrive på fakturaen at de er registret i foretaksregistret, og hvis det er en avdeling som står for salget, skal hovedkontorets adresse stå der. Dette vil føre til endring hos leverandørene av fakturasystemer, og fakturakopier vil i framtiden antakelig ha det nye designet, jeg har aldri hørt at det er noe galt i det.

Hovedpoenget er du skal skrive ut en kopi av alle dine salgsfakturaer og oppbevare dem, og så lenge du har det er du i mål. Har du ikke gjort det har du en mangel uansett. (Med uskift mener jeg også lagring på pdf.)
 

zapotek

Medlem
Hvorfor vil du egentlig endre designet på gamle fakturaer? Kundene får jo ikke se disse uansett da de allerede har fått tilsendt den gamle.
 

Steve Cash

Medlem
Zapotek, han vil nok egentlig ikke det, men bare blir et resultat av de endringene som skal gjøres. Se siste setning i spikres startinnlegg:
OBS Hvis jeg endrer malen vil det også påvirke tidligere fakturaer.
Dette er helt vanlig i fakturasystemer, endrer en mal så endrer en også utskrift av fakturakopier.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Zapotek, han vil nok egentlig ikke det, men bare blir et resultat av de endringene som skal gjøres. Se siste setning i spikres startinnlegg:
Dette er helt vanlig i fakturasystemer, endrer en mal så endrer en også utskrift av fakturakopier.

I mitt hode lager man alltid en kopi av faktura til seg selv (enten på papir eller som .pdf) samtidig som man sender faktura til kunde.
 

spikre

peterhamre.no
I mitt hode lager man alltid en kopi av faktura til seg selv (enten på papir eller som .pdf) samtidig som man sender faktura til kunde.

Jeg gjør selvfølgelig det. Faktisk begge deler. Dog er det slik at jeg også kan hente ut fakturaer fra systemet i ettertid - og denne vil endres om jeg endrer fakturamalen.

Spørsmålet er om det er tillatt å endre på designet, ikke hvorfor jeg lurer på det.
 

zapotek

Medlem
Da har det jo ikke noe å si at du endrer designet. Du har jo de opprinnelige kopiene å vise vår kjære Skatteetat dersom det skulle be nødvendig.
 
Topp