Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endre design på faktura

peterandrej

pensjonert moderator
Dvs, det skal ikke være mulig. Selv om alt er mulig:)

Det slik også jeg forstår lovverket. Originalfakturaen skal ikke være mulig å endre. I mitt hode betyr dette alle deler av fakturaen, også utseendet.

I praksis vil jo originalfakturaen være den fakturaen du skriver ut fra systemet, slik at en endring av systemet ikke vil ha noe å si for eldre fakturaer. De har du allerede skrevet ut og lagret i permen, liksom. Er originalfakturaen kun tilgjengelig elektronisk så skal jo denne uansett være i et format som umuliggjør endring, f.eks PDF-format. Disse PDF'ene vil jo nødvendigvis måtte genereres med det samme fakturaen produseres dersom lovverket skal følges, og vil derfor heller ikke endres dersom systemet endres.

Det er iallfall slik jeg forstår lovverket. Er min tolkning korrekt og systemet til trådstarter er i samsvar med det jeg skisserer over, så vil det i mitt hode være fullt lovlig å endre utseendet på nye fakturaer.
 

hansson

Langveisfarende
Conta Faktura har tolket lovverket slik peterandrej her er inne på, nemlig at selve FILEN overhodet ikke skal endres etter at den er generert. Derfor blir alle PDF-er i Conta Faktura generert kun 1 gang, og aldri mer. Dette er selvsagt viktigere for nettbaserte systemer der sikker lagring er en del av greia, enn det er for desktop-programmer der du selv lagrer eller skriver ut filen.

Skal du endre adresse på kunden i Conta Faktura må du altså kreditere originalen og sende en ny faktura. Blir designet oppdatert i fremtiden skal ikke dette gå ut over fakturaer som ble laget for mange år siden, de skal lagres digitalt i den formen de ble laget.

Flertallet av fakturasystemene ble laget på en tid da datalagring var dyrt, og derfor blir ikke selve filene lagret. De blir bare (re)generert on the fly etter brukerens ønske, og slettet fra tjeneren samme natt. Kun dataene blir lagret. I dag er det billig å lagre noen millioner PDF-er online, så da er det ikke så mange argumenter for å gjøre det på gammelmåten lenger.

Vårt syn er altså at det ikke tillates noen endringer i PDF-koden, designmessig eller annet. Filene skal være identiske som den kunden i sin tid mottok.

De gamle fakturaene som lastes opp i Conta Faktura lagres i sin originale form, selvfølgelig. Det blir ikke laget noen ny PDF basert på tallene, men man kan lage purring, kreditnota, osv. Tallene man pønsjer inn brukes av systemet for å produsere riktige rapporter og MVA-oppgave, inkassovarsel, beregne renter og finne ut om det skal sendes varsel når en evt. fremtidig forfallsdato overskrides.
 
Topp