Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endre font i wordpress template

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg trodde dette skulle være enkleste sak av verden, men der tok jeg feil gitt. Vil endre font på h1, h2, h3 osv osv.

I designet jeg bruker finner jeg dette i style.css:

Kode:
h1, h2, h3, h4, h5, h6  { margin: 0; color: #fff; font-weight:normal; }
h1  {font-size: 22px; } h2  {font-size: 22px;} h3  {font-size: 18px;} h4  {font-size: 16px;} h5  {font-size: 14px;} h6  {font-size: 12px;}

Jeg tenkte derfor at jeg kunne putte inn font-family utenfor h1 på linje nr to, (og plassere dette i custom.css) men det fungerer dårlig. Når jeg bruker firebug og endrer fonten alle steder hvor jeg finner h1, h2 osv, skjer det fortsatt ikke noe.

Hva gjør jeg galt?
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis det er overskriftene du er ute etter så finner du disse på linje 204 i style.css.
Det er klassene .featured.feat-blog og .feat-title h2 du er ute etter å endre.
 

Knut

Medlem
Huske på at du, eller andre, ikke ser andre fonter enn de som er installert på maskina man bruker.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, det vet jeg. Men har sett flere nettsider som bruker "Museo700" og denne vises her, selvom jeg ikke har denne på pcen. Hvordan forklares det?

Avhenger av mange ting, stort sett teknikk og nettleser. FF og andre moderne nettlesere støtter å hente inn eksterne fonter fra f.eks Google, mens IE ikke støtter dette. Derfor vil du kunne få en custom font i FF, selv om du ikke har den på maskinen.

Dersom du bruker en slik font, så husk å angi en websikker alternativ font for de som sitter med litt eldre utstyr.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det funker da fint å hente inn eksterne fonter i IE også, mye rart kan sies om IE, men @font-face har faktisk vært støttet der siden IE4, derimot så må man bruke et bestemt format - EOT.

Du må selvsagt også laste opp de aktuelle fontfilene tilgjengelige på serveren, og importere dem i stilarket, i tilfelle du ikke var klar over det.

jeg pleier å bruke fontsquirrel.com til å generere alt av nødvendige fontfiler og css'en som importerer fontene :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det funker da fint å hente inn eksterne fonter i IE også, mye rart kan sies om IE, men @font-face har faktisk vært støttet der siden IE4, derimot så må man bruke et bestemt format - EOT.

Aha. Der lærte jeg noe nytt! Takker. Dette må jeg sjekke ut.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Et par hint her atomet?

Har brukt nettsiden din og fått laget denne "pakken" med alle filene. Skal dette i "root" alt sammen også skal det fungere, eller må det mer til?

Slik ser "stylesheet.css" ut:

Kode:
@font-face {
	font-family: 'Museo300';
	src: url('http://www.flashbanner.no/beta/font/museo300-regular-webfont.eot');
	src: local('☺'), url('http://www.flashbanner.no/beta/font/museo300-regular-webfont.woff') format('woff'), url('http://www.flashbanner.no/beta/font/museo300-regular-webfont.ttf') format('truetype'), url('http://www.flashbanner.no/beta/font/museo300-regular-webfont.svg#webfontRreod9Kl') format('svg');
	font-weight: normal;
	font-style: normal;
}

Har lagt alle filene i mappen "font" på serveren.

Hva mer må gjøres nå? Jeg prøver nå å sette font på h2 til Museo300, men ser ingen endring.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Hm, skal vi se... Hvor har du lagt "font"-mappa? Jeg klarte ikke å finne noe når jeg fulgte den urlen du brukte der? altså flashbanner.no/beta/fonts/, og ikke flashbanner.no/fonts/ heller?

Når jeg bruker wordpress pleier jeg å legge mappa med fontene i mappa til themet, da blir pathen f.ex.

Kode:
url('fonts/museo300-regular-webfont.woff')

Så, hos deg vil det da si noe sånt som dette:

Kode:
@font-face {
	font-family: 'Museo300';
	src: url('font/museo300-regular-webfont.eot');
	src: local('☺'), url('font/museo300-regular-webfont.woff') format('woff'), url('font/museo300-regular-webfont.ttf') format('truetype'), url('font/museo300-regular-webfont.svg#webfontRreod9Kl') format('svg');
	font-weight: normal;
	font-style: normal;
}
(men se over at jeg har fått retta opp alle stedene der, har ikke fått meg en kaffekopp enda...)

Deretter må du kopiere over @font-face-infoen i stilarket ditt, bare lim det inn helt øverst (det viktigste er vel strengt tatt bare at det gjøres FØR man prøver å bruke de aktuelle fontene, men jeg pleier ihvertfall alltid å gjøre det aller først). Hvis fontene da ligger i rett mappe, som her vil være "wp-content/themes/themenavn/fonts/", så skal det nå funke å bruke "font-family: Museo300" i stilarket :)
 
Sist redigert:
Topp