Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endre url....veldig dumt?

Mammamia

Medlem
Litt usikker på om dette hører hjemme her eller i Wordpresstråden....men det har med SEO å gjøre også, så jeg poster det her.

Jeg bruker nå aller siste versjon av Wordpress.
Jeg har alltid vært veldig "redd" for å forandre url til poster kategorier osv, mest fordi jeg tenker på de som ev. har linket til aktuell post eller kategori, men også litt fordi jeg tenker på at jeg vil få problemer med å komme godt opp på søkeresultatlistene i Google hvis url'er blir endret.
Så der har jeg levd etter filisofien "better safe than sorry".

Men, nå har jeg behov for en omstrukturering i bloggen min.
Jeg vil lage en del nye kategorinavn, og flytte mange innlegg til nye kategorier, dette for å få en bedre helhet i bloggen.
Mange av kategorinavnene ble funnet opp en gang da jeg var fersk og ikke tenke så innmari mye på leserne, fremtiden....eller en ev. karriære som blogger ;-)
Derfor, endring nå, for nå har jeg tenkt!

Så testet jeg da, jeg redigerte en post, endret url og la den i en ny kategori, og fjernet den fra den gamle.
Denne posten er det linket til fra sidemenyen, med den gamle url-banen.
Til min overraskelse kom jeg rett til posten når jeg klikket på linken i sidemenyen, og i adressefeltet stod ny url.....som om det skjedde en atomatisk redirect?

Så søkte jeg opp posten i Google, for posten er indexert med gammel bane i google.
Samme skjedde der, jeg kom til posten, som hadde den nye url'en i adressefeltet.

Jeg har alltid fått lære, eller jeg har hørt, at man aldri skal røre url'er, men for meg ser det ut til at dette er veldig trygt.
Har jeg gått glipp av noe vesentlig?
Jeg våger liksom ikke redigere over en lav sko før jeg føler meg HELT trygg.......
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er litt irriterende etter min menig at Wordpress kommer med en ganske irriterende default URL på datoer. Etter min mening er følgende oppsett det beste:

minside.no/tittel-på-innlegg

Om forsiden har annet innhold enn selve bloggen og bloggen er en "underdel", anbefaler jeg det slik:

minside.no/blogg/tittel-på-innlegg (jeg kjører dette oppsettet på min blogg).

Om jeg ikke tar feil, så vil WP automatisk redirecte gamle URLs til ny. Den gjør iallefall det i WP 3.0 hvor jeg har satt opp to blogger i det siste og glemt å endre URL før etter de ble indeksert. Har ikke sjekket om det var 301-redirects.

Om du har en gammel blogg, med mange indekseringer, så ville jeg satt opp 301 redirect på alle gamle URLs.

WordPress › Simple 301 Redirects « WordPress Plugins
 

Gaasehud

Medlem
Kenneth har rett – WP setter opp redirects på gamle URL-er. Dette gjorde den også før WP3 (hvor langt tilbake vet jeg ikke). Hender jeg har blogget, postet linken på FB/Twitter/etc., for så å endre URL-en (av en eller annen grunn). Dette er altså ikke noe farlig, fordi WP fikser redirects; brukeren blir altså omdirigert dit h*n skal. :)

Lykke til!
 
Topp