Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Engelskspråklig side på norsk domene vil ikke ranke i google

AnneSor

New Member
Hei! Jeg har en nettside for min bedrift, la oss kalle den www.minbedrift.no. Siden retter seg mot turister i både Norge og utlandet, og er derfor skrevet på engelsk. Siden er bygget i Squarespace og jeg har fulgt boken på alle måter som kan gi bedre ranking i Google. Bedriften og siden er også registrert og bekreftet i Google+ og webmaster Tools med en sånn kode man får i posten. Dette er en god stund siden nå.

Men, problemet er at siden bare ikke vil ranke i Google. Selv om jeg bruker veldig spesifike søkeord i Google som jeg vet at jeg har brukt på siden, så kommer den ikke opp på de første sidene. Dette er søkeord med minimal konkurranse. Likevel har jeg bare 6-7 besøkere om dagen.

Kan problemet være at den ligger på et norsk domene og derfor blir nedprioritert mot andre norske domener med norsk tekst (ettersom min tekst er på engelsk)?

Til sammenligning så laget jeg nylig en side for en hobby jeg har med et .com domene - også denne på engelsk. Jeg brukte wordpress til å lage denne siden, og fikk rundt 100 besøkere om dagen med en gang - og det med langt mindre anstrengelser enn bedriftssiden min. Denne siden er mer som en blogg.

Nå har jeg kjøpt domenet med samme navn som bedriftsiden min, men med .com-endelse. Tenkte kanskje jeg skulle prøve å flytte hele nettsiden over på .com, eller lage en sånn 301 redirect, om det gir meg bedre ranking. Men aner ikke hvordan jeg gjør det eller om det er mulig. Noen innspill hadde vært veldig greit nå....

Anne
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Jeg vet ikke hva du forventer, men at den ikke ranker hos Google, er jo feil. Finner nettstede ved å søke "brekick" f.eks. men å forvente søkeord med så lite tekst/backlinks? er vel heller litt vel optimistisk. Så er jo ikke Squarespace noe å hoppe i taket for heller, og det har det vel aldri vært.
 

AnneSor

New Member
Om jeg f.eks. søker "glacier tours Fjærland", så kommer den langt bak, og det skulle vært veldig relevant for vår side. Men min andre side, som jeg egentlig bare kastet sammen i full fart i wordpress, får mer enn 10 ggr så mye trafikk. Den har ikke noe mer tekst heller. Hva mener du med at Squarespace ikke er noe bra? Ranker de sidene dårligere enn f.eks. wordpress?
Så lurer jeg på om det kan være en ulempe at domenet er .no, for mitt andre domene er .com og jeg har hørt at det gir bedre ranking... Tenkte kanskje å bruke en redirect fra brekick.com til brekick.no, sånn at brekick.com blir indeksert utifra innholdet på brekick.no, om det har noe for seg?
 

AnneSor

New Member
Takk for tilbakemelding! Bildene er våre egne, som er lastet opp fra lokal PC. Alle har unike navn. Tenkte å lage en egen blogg/nyhetsside, hvor vi legger ut aktuelle ting. Kanskje det hjelper? Og lurer fortsatt på om det vil være gunstig å ta i bruk .com domenet, og hva som er beste måte å gjøre det på?
 

xdex

Medlem
Ja, en blogg med relevant innhold hjelper mye, og husk å spre dette på sosiale medier. Om det er .no eller .com, spiller egentlig ingen rolle, det er i hvert fall ikke bevist i nyere tid, at domenet i seg selv, har en reel betydning.
 

AnneSor

New Member
OK, jeg får la den ligge på .no så lenge :) Dumt med at man må ha så mye tekst, for jeg syns ikke det er noe særlig med nettsider som er stappfulle av tekst. Liker å holde det enkelt og stilrent :)
 

Mango

Medlem
Domenet har faktisk ikke så mye å si, men husk å gjør om land du ranker for i google webmaster tools.

Ellers er jo backlinks/content alfa omega som alltid :)

Mvh,
 

zapotek

Medlem
Jeg opplevde det samme med norsk content på et .be domene. Så i min erfaring har cctld noe å si (kan heller ikke overstyres i GWT).

Samme erfaring her.

Sånn generelt: .com, .org og .net fungerer greit uansett om du bruker norsk eller engelsk språk. De nasjonale TLD'ene derimot (som f.eks. .no og .se) funger best for landet de er ment å brukes i.
 
Topp