Kjapp og trygg hosting for Wordpress

enk spørsmål

hurricane

Medlem
Har tjent noen tusen hittil, i den forbindelse lurer jeg på hvor mye jeg skal holde av til avgifter. La oss si at jeg har tjent 10.000.- hvor mye av de må jeg holde av til avgifter? (har planer om å ligge under 50.000.-)
 

Steve Cash

Medlem
Hva mener du med avgifter? Hvis du tenker på merveridavgift, så er du ikke registeringspliktig før du har solgt for kr 50 000 i løpet av en tolvmåneders periode. Hvis du tenkter på inntektsskatt så beregnes skatt av dette salget sammen med annen inntekt du har.
 

hurricane

Medlem
Det er vel skatt og moms jeg tenkte på, er vel ikke noen andre avgifter staten skal ha. Siden jeg kommer til å tjene under 50.000.- trenger jeg kun å tenke på skatT? Hvordan beregner jeg skatten jeg må holde av?
 

Steve Cash

Medlem
Antakelig ikke noe andre avgifter nei, så lenge du ikke selger noe som er belagt med spesielle produktavgifter, jeg vet ikke hva du driver med.

Så lenge du selger for under kr 50 000 i løpet av 12 måneder trenger du ikke å tenke på mva. Merk at det er salget som er poenget, ikke overskuddet.

Hva skatten blir kommer an på hvor mye du tjener ellers. Har du lønnsinntekt i tillegg over toppskattegrensen blir det ca. 50 % i skatt, har du en normal årsinntekt, men under grensen for toppskatt blir det 28 +11 = 39 %. Tjener du svært lite eller ingenting i tillegg, blir skatten også svært lav. Som du skjønner finnes det ikke noe standardsvar på dette, så lenge jeg ikke har sett selvangivelsen din. Grensen for toppskatt er 490 000 i 2012 og 509 600 i 2013. Skatteetaten har skattekalkultorer på skatteetaten.no, du kan beregne skatten der selv.
 
Topp