Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK vs LTD

eirsik

Medlem
Hei å hå!

Har fått noen telefoner i det siste der selskaper tilbyr meg et ltd istedefor ENK. Koster 2999 i oppstart og 1990,- i året og har da samme rettighetene som en vanlig ansatt og om bedriften går konkurs går det ikke utover deg samt de står for opprettelse etc.

Hva tenker dere om dette?
 

Metaweb

Medlem
Hei.

Det er flere ting som må tas i betrakning. Jeg personlig ville ikke gått fra ENK til LTD.
Skal du drive i Norge og målgruppen er i Norge er det mer serriøst med et norsk selskapsform mener jeg.

Dersom det er mye økonomisk usikkerhet og du skal ta opp lån o.l kan det kanskje være greit å ha noe sikkerhet i bunn som NUF eller AS. Vet ikke så mye om LTD selv, så har dessverre ikke så mye å tilføye på det punkte.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Skal du sammenlikne en annen selskapsform med et nuf/ltd, så er det AS som blir det tilsvarende, og den ENESTE fordelen med et ltd i stedet for et as er vel nå at du må skyte inn minimum 30000 i aksjekapital i et AS, mens et britisk LTD ikke må ha mer enn 1£. Disse 30000 er imidlertid penger firmaet kan bruke av, så fordelen der er egentlig fint liten.

Til gjengjeld for den fordelen må du i stedet betale disse folka 2000 i året som et as slipper, og du får en selskapsform som er veldig populær blant svindlere og kjeltringer, og som mange dermed er skeptiske til, du må regne med å betale mer forskudd, osv.

Alt annet er vel helt likt nå, samme krav til regnskap/revisor, og begge koster vel det samme å registrere hos brønnøysund. Åja - det kommer altså ca 6000 i tillegg til det den selgeren nevnte. Disse 6000 kan et as dessuten tilbakebetale deg fra det du har skutt inn.

Her står det mer:
http://www.starte.as/slik-far-eierne-dekket-stiftelseskostnadene/

Alt i alt - det er fint lite grunn til å bruke nuf i stedet for as nå lenger.
 
Sist redigert:

Johan

Medlem
Hei.

Det er flere ting som må tas i betrakning. Jeg personlig ville ikke gått fra ENK til LTD.
Skal du drive i Norge og målgruppen er i Norge er det mer serriøst med et norsk selskapsform mener jeg.

Dersom det er mye økonomisk usikkerhet og du skal ta opp lån o.l kan det kanskje være greit å ha noe sikkerhet i bunn som NUF eller AS. Vet ikke så mye om LTD selv, så har dessverre ikke så mye å tilføye på det punkte.
LTD og NUF er en og samme ting.
 

hansson

Langveisfarende
Vær på vakt mot enkelte aktører innen NUF-bransjen som du bør ligge unna. Les artiklene og kommentarene til sakene her f.eks. Verdun Group vil deg ingenting godt »*|*Frilansinfo.no

Slik bløffer Verdun til seg kredittkortinformasjonen din »*|*Frilansinfo.no

Selv om jeg er inhabil (på nynorsk: UGILD (!)) i dette spørsmålet støtter jeg TorsteinO sitt synspunkt på AS vs NUF. Før var det et poeng med NUF pga revisorfritaket, i våre dager er det AS som gjelder, siden også de som starter AS slipper revisor før selskapet vokser seg stort.
 

Miniforetak

Medlem
Statistikken viser at nesten ingen lenger etablerer NUF, og jeg ser heller ingen grunn til å gjøre det, hvis du da ikke driver et stort selskap for eksempel i England, som ønsker å ha en "filial" i Norge.

Et annet poeng: Hvis du starter f.eks. et ltd, med et NUF i Norge, må du forholde deg til to skatteregimer, noe som har kommet litt bardus på en del NUF-drivere.

Når det gjelder det lave aksjekapitalkravet i norsk AS nå (30 000 inkl. stiftelsesomkostninger), er det så lavt at det er så godt som null. Og uansett greit som en liten buffer i en startfase.
 

Chris M

Medlem
Mye negativt om NUF her. Jeg har tidligere drevet både ENK, NUF og har i dag ett AS. Personlig hadde jeg veldig gode erfaringer med NUF. Fordelene er færre dokumentasjonskrav. Mange tror at det er akkurat samme krav til NUF som AS, men det er det ikke. Når du går over til AS så ser du forskjellene. Er en del ekstra skjema og dokumentasjon som må sendes inn. Så dette er fordyrende og irriterende. Slik sett er NUF bra. Eneste bakdelen med NUF er at det ser mer seriøst ut med AS, slik jeg ser det.

Men om det er verdt å gå fra ENK til NUF er jeg usikker på. Personlig er jeg så lei av dokumentasjonskrav at jeg vurderer å legge ned AS`et for å gå over til ENK igjen...
 
Topp