Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmanns-AS

A

aabbcc

Guest
Jeg vurderer å starte et AS som skal ta over for enkeltpersonsforetaket mitt. Men jeg har noen spørsmål i forhold til praktiske ting.

1. Hvor mye bør man ta ut i lønn? I forhold til skatt, pensjon, sykepenger annet?
Jeg regner med å beholde resten av overskuddet i selskapet og bruke til investeringer, eventuelt ta ut som utbytte..

2. Er det mulig/fornuftig å omregistrere ENK? For å beholde avtaler, org.nr, mva-registrering, domener, andre praktiske ting i samme selskap. Er det et tidspunkt det eventuelt er smart å gjøre dette, så jeg slipper å ha fullt regnskap for to selskaper i en periode?

3. Er det smart å overføre eierposter i andre selskaper fra meg som privatperson til mitt nye AS?

4. Andre ting jeg bør være oppmerksom på?

Jeg regner med det er en del andre her inne som har gjort dette? Jeg er veldig takknemlig for alle innspill.

aabbcc
 

Steve Cash

Medlem
Oi, dette er et stort spørsmål, som jeg burde ha vett til å ikke gi meg ut på å svare på uten å kjenne det konkrete tilfellet. Har du en regnskapsfører, prat med denne også, men jeg legger inn noen betraktninger. Ellers har hansson og smbinfo peiling på dette.

1. Tommelfingerregel: Ta ut lønn opp til toppskattgrensen før du tenker på utbytte. Det gir den beste kombinasjonena av skatt og trygderettigheter. Ellers kommer det selvfølgelig an på hvor stort overskuddet er, og hvor mye du trenger til livsopphold.

2. Ja, du kan omdanne enkeltpersonforetak til et nystartet AS. Du får likevel nytt organisasjonsnummer så vidt jeg vet. Ettersom virksomheten videreføres mener jeg at du ikke skal starte på ny 50 000 kronersgrense. Dette skriver jeg med støtte i et infobrev fra Skatteetaten i vinter. Omdanning gjøres etter hva jeg husker med virkning fra 1. januar. Det finnes ting som er enklere enn dette, hjelp fra regnskapsfører eller revisor er nødvendig hvis du ikke har skikkelig peiling.

3. Tja, det kommer an på hvilke eiendeler du tenker på. Utbytte og gevinst av aksjer mv. som omfattes av fritaksmetoden er (nesten) skattefrie i AS, men tap er ikke fradragsberettiget.

4. Ja, helt sikkert, men det er vanskelig å gjette på hva jeg skal skrive. Det er i alle fall veldig viktig at du opplyser alle leverandører om ditt nye firmanavn. Hvis det står feil navn på fakturaer du får kan Skatteetaten nekte fradrag.
 
A

aabbcc

Guest
Tusen takk Steve Cash. Jeg håpet du ville komme med noen innspill. Jeg legger inn noen detaljer, som kanskje kan gjøre det lettere å svare.

1. Mener du trinn 1 eller 2? Altså bør jeg ta ut 510k eller 830k? Jeg har få luksuriøse vaner, så jeg lever godt på trinn 1, men om det gjør at jeg taper noe ved sykdom el. så tar jeg heller mer.

2. Må nok snakke med regnskapsfører her ja. Men omdanning fra 1. januar hadde passet meg godt.

3. Jeg tenker på aksjer i andre små selskaper. Er ikke realisering av tap fradragsberretiget som tap av kapital? Hvis jeg f.eks har kjøpt meg inn i et selskap for 500k, og det går konkurs, kan jeg ikke trekke fra det som realisert tap? Vil det i så fall også gjelde gevinst da? Hvordan vil det være i praksis å overføre aksjer, selger jeg fra meg selv til AS'et? Eller kan jeg bruke det som startkapital?

4. Hehe, nei litt vanskelig å si. Men det med firmanavn er jo viktig ja. Det er mest ting i grenseområdet mellom enk og as jeg er usikker på. Drive AS har jeg grei erfaring med, men ikke AS som kun er meg.
 

Pekabo

Medlem
1.

Jeg har sjekket en del og kommet frem til at det beste er å ta ut 7.1g, beløp over det får du ikke pensjon av. Og hvis man trenger mer heller ta det ut som utbytte. Det går ellers hipp som happ mellom trinn 1 og 2, men pensjonen er jo grei å få med seg.

3. Kan ikke se for meg at det skal lønne seg. Blir fort mye styr med regnskap hvis du kommer opp på et visst nivå, og man får ikke fradrag for aksjetap i AS'et. (Men på den annen side må jo man ikke skatte av gevinster heller før man tar det ut)

Det jeg derimot sterkt vil anbefale, og noe jeg virkelig skulle ønske noen fortalte meg, er å lage en holdingstruktur når du først er i gang. Opprett X Holding, bruk aksjekapital der til å opprette X datter. På den måte kan du både flytte penger oppover i systemet fra driftselskapet og "sikre" de uten å skatte for de, og du vil også kunne selge selskapet uten å havne i en skatteposisjon.

Jeg driver og vurderer å gjøre dette i etterkant, og da blir det fort en kostbar affære (60-100k) samt mye jobb (nye konti etc) for noe som hadde kostet noen få tusenlapper og ikke noe stress hvis jeg hadde gjort det fra starten.





Tusen takk Steve Cash. Jeg håpet du ville komme med noen innspill. Jeg legger inn noen detaljer, som kanskje kan gjøre det lettere å svare.

1. Mener du trinn 1 eller 2? Altså bør jeg ta ut 510k eller 830k? Jeg har få luksuriøse vaner, så jeg lever godt på trinn 1, men om det gjør at jeg taper noe ved sykdom el. så tar jeg heller mer.

2. Må nok snakke med regnskapsfører her ja. Men omdanning fra 1. januar hadde passet meg godt.

3. Jeg tenker på aksjer i andre små selskaper. Er ikke realisering av tap fradragsberretiget som tap av kapital? Hvis jeg f.eks har kjøpt meg inn i et selskap for 500k, og det går konkurs, kan jeg ikke trekke fra det som realisert tap? Vil det i så fall også gjelde gevinst da? Hvordan vil det være i praksis å overføre aksjer, selger jeg fra meg selv til AS'et? Eller kan jeg bruke det som startkapital?

4. Hehe, nei litt vanskelig å si. Men det med firmanavn er jo viktig ja. Det er mest ting i grenseområdet mellom enk og as jeg er usikker på. Drive AS har jeg grei erfaring med, men ikke AS som kun er meg.
 
A

aabbcc

Guest
Tusen takk Prince og Pekabo. Ja det med 1 juli er jo relevant, men jeg tror ikke jeg kommer til å stresse med å gjøre det før til årsskifte. Etter å ha lest litt rundt så tror jeg ikke omregistrering har noe for seg. Det er like greit å opprette nytt ser det ut til.

Det med holdingselskap var et smart innspill. Hvordan er det med regnskap når man gjør det på den måten? Vil det medføre mye ekstra regnskapsutgifter?
Jeg ser egentlig for meg at enkeltmanns-ASet blir et slags holding/consulting selskap. Hvis jeg etterhvert har noen produkter som er verdt å skille ut så tenker jeg at jeg oppretter nye selskaper for dem som datterselskaper.
 

hansson

Langveisfarende
Her får du en del svar på dette med lønnsnivå/skatt vs. utbytte/skatt: Lønn eller utbytte i eget aksjeselskap?|Firmanytt

Holdingselskap.no finner du mye info om holdingselskap. Enig i at det bør gjøres i starten, venter du blir det dyrt og komplisert, og fordelene kan lett gå opp i røyk hvis firmaet øker raskt i verdi.

Eneste ekstra kostnad med holdingselskap er at du må ha regnskapsføring for mer enn ett selskap, og krav om revisor siden det blir regnet som et konsern.
 

Pekabo

Medlem
Problemet er at da er det gjerne for sent. Har du kommet med produkter eller tjenester i holdingselskapet så havner du i skatteposisjon hvis du flytter det ned i en datter. Du må derfor foreta enten en fusjon eller fisjon, der fusjon er det enkleste etter min forståelse. (Du oppretter Y holding som eier Y datter, y datter fusjonerer så med dagens X).

Dyrt og arbeidskrevende, gjør det nå hvis du tror det er en "fare" for at du havner i den posisjonen. Kostet meg veldig mye energi.


Tusen takk Prince og Pekabo. Ja det med 1 juli er jo relevant, men jeg tror ikke jeg kommer til å stresse med å gjøre det før til årsskifte. Etter å ha lest litt rundt så tror jeg ikke omregistrering har noe for seg. Det er like greit å opprette nytt ser det ut til.

Det med holdingselskap var et smart innspill. Hvordan er det med regnskap når man gjør det på den måten? Vil det medføre mye ekstra regnskapsutgifter?
Jeg ser egentlig for meg at enkeltmanns-ASet blir et slags holding/consulting selskap. Hvis jeg etterhvert har noen produkter som er verdt å skille ut så tenker jeg at jeg oppretter nye selskaper for dem som datterselskaper.
 
A

aabbcc

Guest
Tusen takk Hansson og Pekabo. Ser ut som rundt 600k er en fornuftig sum å ta ut.

Det med eget holdingselskap var noe jeg ikke hadde tenkt på selv, og jeg tviler på at regnskapsføreren min ville foreslått det, så det viser at det er lurt å stille spørsmål på webforumet. Det skal jeg absolutt ta med i den videre vurderingen. Takk for mange gode innspill.


aabbcc
 
Topp