Kjapp og trygg hosting for Wordpress

EnklereRegler.no - send inn ditt innspill

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vet ikke hvordan det er med deg, men etter det jeg leser er det for beløp OVER 10.000,-. Jeg løper ikke rundt med tusenlapper i alle fall når jeg handler til sjappa mi.

Fair enough - det gjør jeg ikke heller.
Men jeg er redd at denne grensen kommer til å bli justert på, nedover. De tar nok et par år på seg.

Jeg misliker dette av prinsipp - det er alt for ofte at hvermansen blir mistenkeliggjort allerede, og jeg er redd det bare øker.
Det er en lett sak å bevise sin uskyld, f.eks. hver gang du går gjennom en sikkerhetskontroll, men friheten blir fratatt bit for bit. DNA-database, utveksling av data ifm Schengen, datadirektivet..
 

picxx

Well-Known Member
Vet ikke hvordan det er med deg, men etter det jeg leser er det for beløp OVER 10.000,-. Jeg løper ikke rundt med tusenlapper i alle fall når jeg handler til sjappa mi.

Jeg betaler kun cash!
Er ikke penger gyldig betaligsmiddel over 10.000 strider dette mot norges grunnlov.
 

picxx

Well-Known Member
Det strider vel muligens mot ånden av en eller annen lov.
F.eks. /d: LOV-1985-05-24-28 :d/ Lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven). men det er neppe mot grunnloven. Det er det en del annet som strider tydeligere imot.

All den tid cash er et norsk lovlig betalingsmiddel strider det mot norges grunnlov om man lager egne lover som nekter å ta imot dette betalingsmiddelet.
(om disse lovene blir satt av regjeringen eller ola skomaker er uvesentlig)
 

hansson

Langveisfarende
Du har full rett til å betale så mye du orker med cash, det er det påfølgende fradraget i næringsregnskapet som da faller fra. Dette er dermed ikke i konflikt med noen lover, siden det ikke er betalingsmiddelet som avvises.
 

kongen

kongemedlem
Sikker på at det ikke strider mot grunnloven? Sedler og mynter er jo tross alt tvunget betalingsmiddel.
 

kongen

kongemedlem
Men kan man lage regler som diskriminerer et tvunget betalingsmiddel? Sedler og mynter er det eneste betalingsmiddel.

Tall på konto er jo ikke penger, men noens kreditt.
 

hansson

Langveisfarende
Staten lager regler som gir mer penger til enslige mødre enn andre mødre, krever høyere trygdeavgift og gir mindre trygd til selvstendig næringsdrivende, og en hel bråte andre ting der folk blir behandlet forskjellig, så svaret er nok: Ja det kan de.
 

kongen

kongemedlem
Hvis man kan ditche sedler til fordel for poeng på en konto så kan man vel benytte hva som helst som betalingsmiddel da. Neste gang jeg skal betale skatt så skal skattevesentet få noe slikt:

imagesspider-20as-20payment.gif
 

zapotek

Medlem
Et og et halvt år har gått og enklereregler.no virker død og begravet... Hvorfor kan INGEN i det offentlige ta seg 5 minutter til å besvare noen av innspillene de ber brukerne komme med?
 

zapotek

Medlem
Spesielt rart tatt i betraktning at det er oppgitt hele to navngitte redaktører i footeren. Typisk at man slutter eller bytter jobb, og mailkonti glemmes av og ikke videresendes riktig?

De har vel viktigere statlig nettsteder (*host*matprat.no*host*) å bruke tiden sin på ;)

(Kan jo tross alt risikere at folk inskrenker kjøttspisingen...)
 
Topp