Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er Åndsverksloven lik for alle, eller er det greit med forskjellsbehandling?

R@ge

Kverulant
Hei...

Har et spørsmål vedr, bruk av video hentet fra en lokalavis i Kristiansand, nærmere bestemt fra fvn.no > Forsiden.

Nå er det ikke slik at jeg normalt gidder å krangle om slikt, men i dette tilfellet har jeg lyst til å krangle siden avisen oppfordrer besøkende til å publisere filmen på eksterne sider, men nå altså nekter meg å gjøre det.

Reportasjen det er snakk om er filmet i vår butikk og beskriver omstendigheter i vår butikk.
Jeg publiserte den derfor på vår nettside. Det skal sies at jeg også sakset en del av artikkelen samt bilder fra denne.

Jeg fikk deretter en henvendelse fra avisen hvor de da ba meg pent om å fjerne lenken til artikkelen og bildene.
Filmen ble ikke i denne sammenhengen nevnt med ett ord så den lot jeg stå, men fjernet selvfølgelig bilder og lenke slik de ba om.

Etter et par dager kommer følgende epost:

Avdelingsleder skrev:
Denne er jo ikke fjernet. videoen ligger fortsatt på topp av siden.

Vi har eiendomsrett til videoen - og dere distribuerer denne uten vår tillatelse.

Vi ser meget alvorlig på at folk tar seg til rette og bruker rettighetsbelagt materiale uten å be om lov først - eller avtale pris.

Blir ikke videoen tatt av siden i løpet av dagen vil vi fra 21. janauar ta betalt for at dere har brukt vårt materieale. Standardpris fra oss er 1 500 kroner døgnet.

Jeg forklarer da at jeg selvfølgelig ikke hadde fjernet filmen siden han ikke hadde bedt om dette, og at jeg ikke kunne forstå hvordan jeg brøt noen rettigheter siden fvn.no oppfordret til publisering på eksterne sider.

REF BILDE:
attachment.php


Hørte aldri noe mer og jeg tenkte dette kanskje skyldtes en misforståelse og sendte en ny e-post hvor skriver at jeg vil legge den ut igjen dersom jeg ikke hører noe siden jeg da anta at dette skyldes en misforståelse.

Når det fremgår av deres egen nettside at man kan ”legge filmen på din side” måtte jeg jo konkludere med at dette ikke strider mot deres eiendomsrett.

Får så følgende svar i dag:

Avdelingsleder skrev:
Våre reportasjer nett og tv er rettighetsbelagt. Vi har i henhold til Åndsverksloven rett til å selv å bestemme hvor ting skal publiseres. Fædrelandsvennen har en streng politikk på dette - og vi godtar aldri at våre reportasjer blir liggende på andres sider.

Dette gjelder for dine sider også. Du har ikke lov til å linke våre saker inn på dine sider.

Jeg trodde ikke åndsverksloven fungerte slik at man kunne gi tillatelse bruk med den ene hånden, for så å slå deg over lanken med den andre.
Enten er det lov å bruke filmen på eksterne sider, eller så er det ikke.

Kan det være riktig at fvn.no kan oppfordre til bruk på eksterne sider, for så å nekte oss å bruke den?


Skal jeg bare akseptere eller er det grunn til å krangle videre?
 

Vedlegg

  • sharethis.JPG
    sharethis.JPG
    13,5 KB · Sett: 85
Sist redigert:

Helge

Profesjonell Googlesøker
Om de ikke vil at videoen skal være på andre sider så bør de jo ikke ha informasjon til hvordan du skal ha videoen på din egen side under videoen.

De snakker rett og slett rundt seg selv.

Men uansett, de har alle rettigheter til videoen siden de har laget den.

Det du kan gjøre for å være vanskelig er jo visst du som person er i videoen, så kan du nekte de å vise den videoen.

Har du skrevet nøyaktig det samme som du skriver her i en epost til de og forklart de hvordan du oppfatter det?

De bør jo ta seg selv i nakken og ordne opp i videofremviseren sin om de ikke vil at folk skal legge ut videoen på sin egen side allikevell.
 

R@ge

Kverulant
Har du skrevet nøyaktig det samme som du skriver her i en epost til de og forklart de hvordan du oppfatter det?

De bør jo ta seg selv i nakken og ordne opp i videofremviseren sin om de ikke vil at folk skal legge ut videoen på sin egen side allikevell.

Ja.. jeg forklarte etter beste evne hvordan jeg så på dette ja.

Sende dem også bildet under som jeg la ved... Virket som jeg snakket til døve ører, for de svarte jo ikke på dette i det hele tatt.

Hvis man eier en ting så kan man selvfølgelig bestemme hvor den kan vises/ ikke vises. Det sier seg egentlig selv. Det er jo det som er poenget med åndsverksloven.

Det er jeg så absolutt enig i, og det er egentlig ikke poenget...

Poenget her er at de på sine nettsier oppfordrer til at besøkende skal legge videoen ut på sin side, men mener likevel at det er ulovlig.

Hotlinket du den?

Jeg brukte den koder/url'en som de gav meg ja..

De har jo for fan postet koden for hvordan man skal poste denne filmen på siden min....
 

onlyme

New Member
Ja.. jeg forklarte etter beste evne hvordan jeg så på dette ja.

Sende dem også bildet under som jeg la ved... Virket som jeg snakket til døve ører, for de svarte jo ikke på dette i det hele tatt.



Det er jeg så absolutt enig i, og det er egentlig ikke poenget...

Poenget her er at de på sine nettsier oppfordrer til at besøkende skal legge videoen ut på sin side, men mener likevel at det er ulovlig.



Jeg brukte den koder/url'en som de gav meg ja..

De har jo for fan postet koden for hvordan man skal poste denne filmen på siden min....

Problemet var vel kanskje at du rappet nesten hele artikkelen med bilder, og da har de vel all grunn for å bli sur? Hensikten med sånne embed videoer er jo at de skal få trafikk. Ellers svir de jo bare av båndvidde uten å ha noe igjen for det.
 

R@ge

Kverulant
Ok.. det jeg har gjort nå er helt enkelt å legge inn en lenke til filmen...

Dvs. jeg har et bilde (som jeg selv har tatt) hvor man da kan klikke på bildet for å se videoen. Videoen åpner da i nytt vindu og er jo da ikke publisert på våre sider lenger.

Den åpner nå rett i windows media player siden jeg linker til filmens URL som da står på fvn.no.

Avisen kan jo ikke nekte meg å legge inn en link til filmen skulle jeg tro?

Eneste forskjellen nå fremfor tidligere er vel at filmen ikke er "embedded" på siden, ergo ikke publisert på vår side sånn rent juridisk...

Den tenker jeg de slite med ja... og nå får de absolutt ingen cred for filmen og det står ingen steder at filmen er hentet fra fvn.no så da er det bare å smile og kose seg over nok en seier :p
 
Sist redigert:

onlyme

New Member
Tror nok ikke de liker den løsningen. Jeg ville sett på som tyveri av båndvidde.

Skulle du ikke egentlig linket til artikkelen? De kan ikke judisk nekte deg det tror jeg, men de kan jo bare blokkere siden din.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er vel en litt "hår på brystet" krangel..... en fillekrangel som det bare kan komme vondt ut av om ikke en av dere gir seg!

Men, når det er sagt kan du faktisk be de fjerne videoen hvis de ikke hadde innhentet tillatelse til å filme i butikken!

Men, som sagt er jo dette en "ikke-sak" i utgangspunktet. Bruk energien andre steder ;)
 

R@ge

Kverulant
De fikk tillatelse til å filme i butikken da, og så gikk de svina rett ned på politistasjonen dagen etter og la inn en anmeldelse fordi butikken hadde holdt søndagsåpent.

Ingen som var i tvil om at det var ulovlig sånn sett, men likevel da....

De sto på utsiden av politistajonen og håpet på et bilde slik at de kunne få enda en artikkel til avisen sin, men der gikk de på en smell...

Uansett, sendte vedkomemnde en ny epost i dag, bare for å "avslutte" saken:

Hei…

Det jeg ikke forstår er hvorfor dere oppfordrer til bruk på eksterne sider, men samtidig ikke tillater det…

Dette blir som å strekke ut en hånd for så å slå meg med den andre når jeg tar imot.

Jeg personlig synes dere burde rydde opp i det der dersom dere har en slik praksis.

Jeg har nå i hvert fall ”lagt ut filmen” igjen, men linker nå bare til deres side og henter altså ikke filmen inn på våre sider.

Fra mitt ståsted er dette en dårligere løsning for dere, men i henhold til deres retningslinjer.

Er litt uenig i at dette er en "hår på brystet krangel", men mer en sak om prinsippielle rettigheter og likhet for loven.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du driver da butikk og burde bruke energien din der! Dette er ikke viktig for din daglige drift, dette bare tapper deg for krefter.
På samme måten er det helt klart at avisen kun gjør dette for å irritere deg!

Da blir det en "hår på brystet" sak ut av dette..... Dette er ikke viktig for noen av dere - legg saken død og kom deg videre. Du reagerer akkurat slik de har lyst til.
 

picxx

Well-Known Member
legg saken død og kom deg videre. Du reagerer akkurat slik de har lyst til.

Personlig, om jeg hadde bodd i norge og det var meg det gjaldt, tror jeg pinadø jeg hadde trukket saken inn for retten, om ikke annet enn for å få en presedens på den.
 

webpiken

Medlem
Jeg forstår ikke hva FVN skal ha gjort feil her jeg. Har jeg gått glipp av noe?

1) De filmer med tillatelse i en butikk
2) De gir folk muligheten til å embedde denne videoen
3) Du tar tekst og bilder du ikke har tillatelse til å bruke, og legger det ut sammen med embedded video
4) Fordi du har tatt materiale du ikke har lov til, ber de eksplisitt om at du skal fjerne alt, også videoen
5) Du fjerner ikke videoen
6) De ber deg fjerne videoen også.

Jeg synes de er i sin fulle rett til å be deg videoen jeg.

At de har en mulighet for å embedde video (som er deres åndsverk) på andre nettsider, betyr jo ikke at de må godkjenne all bruk av det.

Så lenge de eier denne videoen bør de kunne gå inn i enkelttilfeller og si ifra om de ikke vil at videoen skal brukes.

Mest renhårig hadde det selvsagt vært om de hadde betingelser for bruk av embedding på nettsiden sin (så ingen slike), men selv uten dette synes jeg de har full rett til å be folk fjerne det om de mener det misbrukes.

Er det kanskje fordi de anmeldte dere for å hatt ulovlig søndagsåpent at du er så arg? :confused:
 
Topp