Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det CE-merking av klær?

Tenker på å importere fra Østen. Har hørt om enkelte produkter som inneholder giftstoffer, f.eks. leker og matlagingsprodukter. Finnes det evt. noe tilsvarende en må sjekke for å kunne selge klær lovlig i Norge?
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Sakset fra denne: CE-merket
CE-merking er et signal til offentlige instanser som driver kontroll av produkter, om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres.

Annet som er muligens relevant:
LOV 1988-12-23 nr 104: Lov om produktansvar [produktansvarsloven]. (produktansvarsloven)
Sentrale forskrifter (noen forskrifter)

Jeg mener at jeg leste meg gjennom *mye* tekst den gangen jeg holdt på sette opp import av hagebelysning som ble produsert i Kina, men finner ikke ut hvor/hva det nå var.
 
Et annet tips (litt på siden av det det spørres om kanskje, men fortsatt like aktuelt) er å sjekke tolltariffen VELDIG nøye. Å importere tekstiler fra Asia kan være en utrolig komplisert greie, da det opereres med forskjellige tariffer, lover og regler ut fra en mengde kriterier.

Den gangen kona drev med import, valgte hun å droppe tekstiler, simpelthen fordi det var for komplisert. Eksempelvis er det forskjell på om et mønster er trykket på, ensidig eller tosidig, hvilke farger som er brukt, eller om det er vevet, hvilken måte det er vevet på osv osv.

Mener også å ha hørt at for å finne rundt i dette regelverket har tollvesenet begynt å arrangere egne kurs i import av denne type ting.

Mulig alt dette har endret seg siden hun holdt på for 12-13 år siden, så undersøk det først. En telefon til tollvesenet kan sikkert løse mye ... :)

Mvh Dan
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
God tips Dan.
Ønsker bare å tilføye: Ikke ring til tollvesenet, men send epost. Den på andre siden av telefonen har av og til feil, og det de sier har da ingen verdi.
Det er vanskelig nok å få din rett hvis du har et utsagn eller påstand svart på hvit (hvis det strider mot loven er det bare å glemme; hvis det strider mot forskrifter trenger du advokat).
 

iskrem

Medlem
Ring gjerne tollvesent, men du bør ta opp samtalen og be vedkommende bekrefte hva han har sagt. Beste er jo selvfølgelig å sende inn en forespørsel per post, noe som tar lang tid.

Men her har du en liste over hva som skal CE merkes. Så får du lese lover og regler for å se hva som går under de forskjellige begrepene.
Disse produktene skal CE-merkes - Innovasjon Norge
 
Topp