Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det for dumt?

sten

Medlem
Er det for dumt å budsjettere for over en million i omsetning på et år for en nyetablert bedrift?
Da snakker vi om at jeg blir å sitte igjen med ca 200.000kr overskudd etter skatt, utgifter og variable kostnader.
Er salg av markedsførings produkter, mer tør jeg ikke si.
Er ikke i forbindelse med ungdoms bedriften, der har vi kun budsjettert for ca 30.000kr omsetning.
 

spikre

peterhamre.no
Med tanke på hvordan du formulerer deg, er du nok ikke selger av den sterkeste typen. En million derfor en høy sum - har du f.eks. regnet på hvor mye du må omsette for hver arbeidsdag, for at du skal nå målet? Et budsjett skal baseres på hvilke antagelser du ha, og det bør foreligge dokumentasjon eller en annen form for utregning på hvordan man har kommet frem til dette beløpet.
 

sten

Medlem
Det kommer jo helt ann på mange ting, som f.eks enhetspris bl.a. Koster produktet 500,- skal man jobbe litt for å nå 1 mill, men koster det 50.000,- blir det noe annet.

Hvordan har du regnet deg frem til denne summen?

Prisen ligger på 4kr pr produkt hvis man kjøper 8000.
Hvis man kjøper 2000 så ligger prisen pr produkt på 6kr, og 5kr hvis man kjøper 4000.
Fra 8000 enheter ligger prisen konstant på 4kr per produkt.
Markedet er stort, å behovet er der.

Har budsjettert å selge rundt 100 produkt pakker på 8000 produkter.
 

sten

Medlem
Med tanke på hvordan du formulerer deg, er du nok ikke selger av den sterkeste typen. En million derfor en høy sum - har du f.eks. regnet på hvor mye du må omsette for hver arbeidsdag, for at du skal nå målet? Et budsjett skal baseres på hvilke antagelser du ha, og det bør foreligge dokumentasjon eller en annen form for utregning på hvordan man har kommet frem til dette beløpet.

Er nok ikke selger av sterkeste typen i og med at jeg er ung.
Men har tro at jeg skal klare å selge.
Men det jeg ser at jeg må jobbe med, er å få et oversiktlig budsjett.
Men for å få oversikt over alle kostnader som kommer, må jeg undersøke hva jeg må ut med for og få ut produktet.
Foreløbig har jeg kun regnet ut produksjonskostnader.
 

spikre

peterhamre.no
Er nok ikke selger av sterkeste typen i og med at jeg er ung.
Men har tro at jeg skal klare å selge.
Men det jeg ser at jeg må jobbe med, er å få et oversiktlig budsjett.
Men for å få oversikt over alle kostnader som kommer, må jeg undersøke hva jeg må ut med for og få ut produktet.
Foreløbig har jeg kun regnet ut produksjonskostnader.

Veldig fornuftig. Du bør også ta en norskkurs. Selgere som ikke er velformulerte, og som skriver såpass dårlig norsk at jeg må lese setningene 3 ganger for å forstå inneholdet, er ikke min "cop of tea" ..
 

picxx

Well-Known Member
Veldig fornuftig. Du bør også ta en norskkurs. Selgere som ikke er velformulerte, og som skriver såpass dårlig norsk at jeg må lese setningene 3 ganger for å forstå inneholdet, er ikke min "cop of tea" ..

en norskkurs? :D
 

sten

Medlem
Veldig fornuftig. Du bør også ta en norskkurs. Selgere som ikke er velformulerte, og som skriver såpass dårlig norsk at jeg må lese setningene 3 ganger for å forstå inneholdet, er ikke min "cop of tea" ..

Er du kun ute etter å provosere?
Kan ihvertfall konstatere med at jeg verken kommer til å benytte meg av, eller anbefale Spikre Webutvikling videre.
Jeg vil selvsagt få noen til å se over det jeg skriver, før jeg eventuelt sender en viktig mail.
Har skrivevansker, så skjønner ikke hvorfor du er ute etter å henge meg på grunn av min dårlige formuleringsevne.
Mener du jeg bare skal skaffe meg sosial, å droppe mine mål og visjoner for livet?
Skjønner ikke hva du har imot meg.
Min største motivasjon til å satse, er at jeg vil sikre framtiden for min sønn.
Fint at noen sier ifra, men trenger ikke å få det ned med teskje.
 
1 mill i omsettning er en realistisk og fornuftig målsettning. Det er mange faktorer som spiller inn, som hvilke kostnader du ser for deg, om du trenger startkapital og om dere er flere om drifter som pengene skal deles på.

Mulig du allerede har laget en forretningsplan og har et utkast til budsjett. Dette vil kunne hjelpe deg til å se om det over et år er trolig at du tjener summen du ønsker.

Nyttig link som du kanskje vet om: Bedin - portalen for bedrifter og etablerere all informasjon skal være tilgjengelig på altinn med siden er ikke like oversiktelig
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Du bør gjøre en eller annen form for markedsundersøkelse for å finne ut hvor mange eksemplarer av produktet du realistisk kan klare å selge. Dersom resultatet fra denne undersøkelsen viser at en omsetning på f.eks 1 mill er innenfor rekkevidde, så vil jo svaret på ditt spørsmål øverst i tråden være "ja".

Hvis du ikke gjør en undersøkelse om dette blir det jo umulig å besvare ditt spørsmål, siden millionomsetning både er vanlig og uvanlig. Det er ganske vanlig med både ti-millioners omsetning også, ikke sant? :)
 

sten

Medlem
Du bør gjøre en eller annen form for markedsundersøkelse for å finne ut hvor mange eksemplarer av produktet du realistisk kan klare å selge. Dersom resultatet fra denne undersøkelsen viser at en omsetning på f.eks 1 mill er innenfor rekkevidde, så vil jo svaret på ditt spørsmål øverst i tråden være "ja".

Hvis du ikke gjør en undersøkelse om dette blir det jo umulig å besvare ditt spørsmål, siden millionomsetning både er vanlig og uvanlig. Det er ganske vanlig med både ti-millioners omsetning også, ikke sant? :)

Jo, er sant :)
Så lenge man har et unikt produkt.
Selve produktet i seg selv er ganske gammelt, men behovet det dekker er ganske "nytt".
Tror det er brukt før, men ikke på det markedet jeg sikter mot.
Dette er produkter man vanligvis må kjøpe hver for seg, men som nå er rørt sammen til et ekstremt godt markedsførings produkt.
Det er et produkt man kan ta på, men samtidig er den viktigste delen av produktet digitalt.
Men det største spørsmålet nå, er om markedet vil ha det.
Vil ikke sitte igjen med så mye selv, men er bare et prosjekt i førsteomgang.
Jeg blir ikke å sitte med mere enn 200.000kr selv, etter de variable kostnadene, mva og andre utgifter er trukket ifra.
Jeg blir å skyte inn litt kapital, men det meste vil betale seg selv gjennom sponsorinntekter.
Alle bestillingene må være på bordet før jeg kan produsere produktet, så jeg blir ihvertfall ikke å brenne inne med noe.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er altså snakk om et markedsføringsprodukt som du selger stykkvis? Er det snakk om en form for nettverkssalg, altså et MLM-prosjekt? Eller er det snakk om materiale (plakater, smårekvisita, etc) bedrifter kan profilere seg med?

Jeg er egentlig bare nysgjerrig.

Forøvrig; hvis du bor i Alta så er et navnebyrå noe det VIRKELIG er behov for. Altså et byrå som finner navn til bedrifter. Det finnes kun én eneste bedrift i Alta som ikke heter et eller annet med "Alta", og det er Posten. Du har Alta scooter & mc (riktignok populært kalt pekka), Alta blomster, alta ditt og alta datt. DER har du et behov som enkelt kan dekkes! :)
 
Sist redigert:

Bjrl

Medlem
Men det største spørsmålet nå, er om markedet vil ha det.

Dersom du kan finne ut av dette først, er det enklere å lage omsetningskalkyler. Utfra det du har skrevet i denne tråden har du laget en omsetningskalkyle før du har fått sikre holdepunkt for hva markedet har av betalingsvillighet - og før du vet hvor stort markedet reelt sett er. Da blir omsetningskalkylen din litt "tenk på et tall"-aktig, og dermed helt umulig for oss andre å svare på om en million er fornuftig eller ikke.
 
Topp