Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det for dumt?

Hvis jeg tipper vilt på at det er noe type online annonse eller flyers/brosjyrer/plakater/visittkort-pakker du skal selge, kan et godt tips være å sette av en uke til å sette seg ned og fyre på med salgsaktiviteter mot et randomisert utvalg leads. Viktig og ikke ha noe juksing der med å kontakte de mest lovende først.

Så etter endt uke teller du opp antall potensielle kunder du har kontaktet, antall salg, og sum av omsetningen du har dratt inn, deler på antall dager og ganger med 220, forutsatt at du ikke slipper opp for leads underveis.

Da skal du sitte igjen med et tall som er et nøkternt anslag på hva omsetningen din første driftsår vil bli.
 
Sist redigert:

sten

Medlem
Det er altså snakk om et markedsføringsprodukt som du selger stykkvis? Er det snakk om en form for nettverkssalg, altså et MLM-prosjekt? Eller er det snakk om materiale (plakater, smårekvisita, etc) bedrifter kan profilere seg med?

Jeg er egentlig bare nysgjerrig.

Forøvrig; hvis du bor i Alta så er et navnebyrå noe det VIRKELIG er behov for. Altså et byrå som finner navn til bedrifter. Det finnes kun én eneste bedrift i Alta som ikke heter et eller annet med "Alta", og det er Posten. Du har Alta scooter & mc (riktignok populært kalt pekka), Alta blomster, alta ditt og alta datt. DER har du et behov som enkelt kan dekkes! :)

Vi snakker om markedsførings materiale.
Men hvordan skal man drive et navnebyrå?
Er ikke super god på å finne på gode navn, men kan innrømme at jeg har litt kreativitet i blodet.
Takker allikevel for tips :)
 

sten

Medlem
Dersom du kan finne ut av dette først, er det enklere å lage omsetningskalkyler. Utfra det du har skrevet i denne tråden har du laget en omsetningskalkyle før du har fått sikre holdepunkt for hva markedet har av betalingsvillighet - og før du vet hvor stort markedet reelt sett er. Da blir omsetningskalkylen din litt "tenk på et tall"-aktig, og dermed helt umulig for oss andre å svare på om en million er fornuftig eller ikke.

Har kanskje laget en litt svak kalkyle, hvor mye er gjort på antagelser.
Kan godt hende det kunne vert priset høyere.
Det jeg tok mest hensyn til var produksjonskostnadene.
Hvordan kan jeg gå fram for å finne ut hva markedet vil betale, å hvor stort markedet er?
Vil liksom ikke avsløre produktet ennå, så da kan jeg ikke slenge ideen på bordet til en potensiell kunde å spørre hva de synes det er verdt.
 

sten

Medlem
Hvis jeg tipper vilt på at det er noe type online annonse eller flyers/brosjyrer/plakater/visittkort-pakker du skal selge, kan et godt tips være å sette av en uke til å sette seg ned og fyre på med salgsaktiviteter mot et randomisert utvalg leads. Viktig og ikke ha noe juksing der med å kontakte de mest lovende først.

Så etter endt uke teller du opp antall potensielle kunder du har kontaktet, antall salg, og sum av omsetningen du har dratt inn, deler på antall dager og ganger med 220, forutsatt at du ikke slipper opp for leads underveis.

Da skal du sitte igjen med et tall som er et nøkternt anslag på hva omsetningen din første driftsår vil bli.

Du er inne på noe der, bare en litt annerledes blanding.
Vil ikke virke tåpelig, men hva er leads?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vi snakker om markedsførings materiale.
Men hvordan skal man drive et navnebyrå?
Er ikke super god på å finne på gode navn, men kan innrømme at jeg har litt kreativitet i blodet.
Takker allikevel for tips :)

Skal du selge markedsføringsmateriale av typen plakater, roll-ups, osv? Er det greia? Eller er det noen nettbaserte greier av typen der man får betalt for å se 20 reklamer daglig? Distribuerer du utenfor Finnmark også? I Alta har man jo massevis av bedrifter som driver med dette allerede. Roxrud, Bjørkmanns, Fagtrykk, osv.

Har du forresten noen utdanning innen markedsføring? Erfaring med feltet fra tidligere?
 

sten

Medlem
Skal du selge markedsføringsmateriale av typen plakater, roll-ups, osv? Er det greia? Eller er det noen nettbaserte greier av typen der man får betalt for å se 20 reklamer daglig? Distribuerer du utenfor Finnmark også? I Alta har man jo massevis av bedrifter som driver med dette allerede. Roxrud, Bjørkmanns, Fagtrykk, osv.

Har du forresten noen utdanning innen markedsføring? Erfaring med feltet fra tidligere?

Det er ikke salg av messeutstyr, å det er ikke noe bjørkmanns driver med. Men det er ting bjørkmanns kanskje kan hjelpe meg med i forhold til produktet.
Så de er ikke konkurrenter, men snarere samarbeidspartnere.

Jeg har ikke annet en videregående utdanning innenfor markedsføring, og holder nå på med 2 året med faget.
Men leser litt bøker på fritiden.
Så kan jeg jo nevne at jeg jobber med markedsføring av Finnmark, gjennom ungdoms bedriften Go North UB

Man kan si at jeg blir å drive internasjonalt i den store sammenheng, hvor jeg for det meste blir å sikte markedsføringen mot tyskland.
Men kundene som betaler for markedsføringen er norske bedrifter.
 
Sist redigert:

sten

Medlem
Skal lage en liste over potensielle kunder, som jeg i ettertid kan ringe opp.
Har allerede en god liste over alle jeg kan kontakte i Finnmark.
Takker for tips! :)
 
Topp