Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det greit å føre regnskap på denne måten?

nag

Medlem
Når det gjelder faktura laget i Excel så er det bare såvidt det er lovlig dersom man skal følge bokføringsloven (og tilhørende forskrift).

§ 5-1-3. Nummerering av salgsdokumentet
<dato>FOR-2004-12-01-1558</dato> Forskrift om bokføring.

Faktura skal nummereres med en maskinelt tildelt sekvens ELLER tykkes på forhåndsnummererte blanketter. Grunnen til det er enkel og forståelig. Kostnader som man ønsker fradrag for er i skatteyters interesse å få inn i regnskapet. Når det gjelder å etterprøve at alt salg er ført i regnskapet er det vanskeligere, og skatteyter har motiv for å "glemme" å ta med en faktura. Brukes det maskinelle etterprøvbare nummerserier så er det lett å se at det er "hull" i nummerserien, og det er typisk ting som blir kontrollert.

Lager man faktura i Excel er dette helt greit, men skal man da følge forskriften så må man bruke forhåndsnummererte blanketter. Det betyr også at dersom man har utstedet en faktura som er feil eller av andre grunner ikke skal betales må den krediteres (kreditnota) slik at man får en motpost i regnskapet som nuller den opprinnelige faktura, evt deler av denne dersom man har fakturert for mange enheter eller for høy pris.

Det er selvsagt slik at de fleste systemer kan manipuleres (tilbakestille tellere og slette føringer i hovedbok) dersom man absolutt vil. Men med ett regskapssystem er det mye vanskeligere å gjøre enn det er i Excel.

Dette er litt flisespikeri men det er greit å vite hva forskriften faktisk sier.

Ellers er jeg ening med Tong i at man sparer seg mye bry om man ikke kjøper noe som må aktiveres og avskrives og at man klarer unngå utestående krav over årsskiftet.

Gjør du som Tonny sier så havner du sjelden i problemer :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tja - akkurat hvorvidt det med forhåndsnummerte blanketter fungerer - det er jo ikke så vanskelig å bruke doble blankettnummer eller sende faktura på annen blankett.
Skjønner poenget med forskriften, synes bare det er en håpløs måte å prøve å få kontroll på.

Men.. er klar over at en forskrift skal følges OG er glad for at du nevner den - godt å vite!!
 

Ståle

Medlem
Har dere noen kilder på at man kan tjene 15 000kr i året å kalle det hobby?

Finnes nok ingen kilder på dette. Og har selv aldri hørt om den grensen. Det de derimot sier er at det er næringsvirksomhet hvis det er av en økonomisk karakter. Det du driver med må være egnet til å gi overskudd, det må ha en viss varighet og et visst omfang.

Dersom det er tvil om det er næring eller hobby, er det skattekontoret som avgjør om det er det ene eller det andre.

Kilde: Næringsvirksomhet eller hobby - Bedin
 
Nå har jeg lagd et nytt regnskaps eksempel i excell,

er dette mer lovlig?



Dette må da være godt nok for myndighetene så lenge jeg tar kopi av bilagene og skrive f.eks bilag 1 på dem og deretter føre dem inn i eksempelet over??
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Bortsett fra linjen med bilag 10 :)
Excel-filen er bare en oppsummering / liste over alle bilag.
Jeg hadde aldri påstått at filen ER regnskapet.

Ser bra ut - nokså lignende det jeg gjør (nå jobber jeg ikke som bokfører/revisor).
Husk at "Men hr. skattekontor, han Pong fra WF sa at det var ok slik" ikke hjelper ;)
 
Bortsett fra linjen med bilag 10 :)
Excel-filen er bare en oppsummering / liste over alle bilag.
Jeg hadde aldri påstått at filen ER regnskapet.

Ser bra ut - nokså lignende det jeg gjør (nå jobber jeg ikke som bokfører/revisor).
Husk at "Men hr. skattekontor, han Pong fra WF sa at det var ok slik" ikke hjelper ;)

Men hvis jeg bruker excel-filen og legger til bilagene og leverer så TROR DU AT DET er et godt nok "regnskap" for skattemyndighetene?
 

zapotek

Medlem
De sjekker kun regnskapet og bilagene dine om du får bokettersyn. Jeg vil tro at med de summene du oppgir her, så er oddsene ganske små for det.
 

Keanu

Geek
Hvis jeg husker den bed.øk-boka jeg selv leste for noen uker siden, så er det nødvendig med dobbelt bokføring, noe jeg ikke kan se ut fra bildet du viser at du har. Du må altså ha kreditt og debit for hver konto og kreditt - debit skal alltid bli null på tvers av kontoene.
 
Topp