Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det lov å kjøpe inn varer før AS-et er ferdig registrert?

Moderne

Medlem
Hei
Vi holder på å starte en nettbutikk og alt av skjemaer er nå send inn, så vi venter bare på å få org.nr. fra Brreg. Siden det kommer nå en del helig dager, så får vi nok ikke noe betalingskort fra banken heller. Første uke i april skal jeg til Tyskland og tenkte å kjøpe inn en del varer samtidig jeg sjekker våre framtidige leverandører. Spørsmålet er nå, har jeg lov å kjøpe varer med mitt privat kort for å så overføre beløpet fra AS-et til meg senere når vi får nettbanken på plass?
 

Steve Cash

Medlem
Altinn sier at virksomheten ikke kan starte før selskapet er registrert. altinn.no - Starte-og-drive-bedrift

Om det å kjøpe inn varer er det samme som at virksomheten har startet, tror det er vanskelig å finne noe helt konkret svar på, men min magefølelse sier at det er å starte. I alle fall må du søke tilbakegående mva-oppgjør på innkjøpet, hvis det blir aktuelt, kanskje vil det bli et problem at fakturaen er datert før firmaet er registert. Og strengt tatt kan du ikke kjøpe noe i navnet til et firma som enda ikke eksisterer, men akkurat det er det kanskje ingen som spør om hvis du betaler med kort ved bestilling.

Hvis du har et annet firma, kan du kjøpe inn varene i dette, og selge til det nye firmaet senere.

(Dette ble synsing, men jeg fant ikke noen mer konkret om saken.)
 

Moderne

Medlem
Hei. Takk for svarene. Har dessverre ikke firma fra før. Vi må jo først selge for 50000 i et kalenderår før vi kan momsregistrere oss. Regner med at før det kan man heller ikke søke om tilbakegående mva oppgjør...
 

Steve Cash

Medlem
En kan ikke søke om tilbakegående oppgjør før en er registert. Etter at en er registrert kan en få tilbake avgift for innkjøp i tiden før en ble registrert, untatt for den delen av innkjøpte varer for salg som gikk med til å selge for de første 50000.
 

hansson

Langveisfarende
Spørsmålet er nå, har jeg lov å kjøpe varer med mitt privat kort for å så overføre beløpet fra AS-et til meg senere når vi får nettbanken på plass?

Her gir du egentlig svaret selv. Du overfører penger fra AS-et til deg selv fordi du selger varene fra deg som privatperson til AS-et, etter at AS-et er ferdig registrert. Du gir AS-et en kvittering på kjøpet. Dette er uproblematisk. Men det er problematisk å trikse på andre måter. Det er tross alt et AS, ikke et enkeltpersonforetak. Momsen er forøvrig tapt uansett hvilket tidspunkt du som privatperson selger varene til AS-et på. Det blir ikke tilbakegående mva-oppgjør på denne handelen siden du som selger ikke er mva-pliktig. Dere bør absolutt vente med å kjøpe inn.
 
Sist redigert:

Moderne

Medlem
Har nå fått organisasjonsnr:) Nå gjenstår det bare å purre på banken for at de sender ut innloggingen til nettbank/kort asap:) Takk for alle gode råd.
 

Steve Cash

Medlem
Fine greier. Da er du i gang og kan kjøpe varer uten noen formelle hindringer. Nå som selskapet er registrert er det helt greit om du betaler med ditt private kort. Betalingen føres i selskapet som et lån fra deg, og så betaler selskapet tilbake til deg når nettbanken er oppe og går.
 
Topp