Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det vanskelig med en dedikert server?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Muligens dette er litt feil forum, men kanskje den kan få ligge her allikevel :)

Som noen vet, og noen ikke vet, har jeg i lengre tid hatt planer om og gå over til en dedikert løsning, og nå er det på tide jeg får det gjort. Derimot, har jeg ett par spørsmål i forbindelse med dedikerte løsninger.

Jeg bestiller meg en dedikert maskin, og sitter der med Linux installert, sammen med cPanel, men hva nå?

1:
Når cPanel er installert, vil jeg da kunne kople til min server gjennom f.eks Smart-ftp akkurat slik som jeg gjør med ett webhotell, for deretter og laste opp filer der jeg vil ha dem?

2:
Vil cPanel kunne opprette mysqldatabaser for meg, uten at dette trenger noe mer enn ett par klikk på musen, og litt slitasje på tastaturet? Og vil jeg kunne behandle disse databasene fra cPanel? Hvordan kan jeg få benytte meg av phpMyAdmin til og behandle databasene? Er dette noe jeg må installere manuelt ved siden av cPanel?

3:
En host jeg har vært i kontakt med, forteller meg at jeg selv må stå for sikkerheten på serveren. Hva mener en host med dette? Hva kan jeg gjøre for at en server skal være sikker? Er dette programmer jeg selv må installere på server? - Hvis ja, hvor finner jeg slike programmer?

4:
Dersom jeg bestiller en dedikert løsning i dag, og den er klar i morra. Kan du gi meg en kjapp 1-2-3-liste på hva det første jeg bør gjøre er?


Jeg har aldri sett hvordan en dedikert løsning fungerer. Selv skulle jeg ønske det hele var like enkelt som med ett webhotell.. Er det egentlig mye vanskeligere?

Takker for alle svar :)
 

Knut

Medlem
Ut ifra egen erfaring så mener jeg at du bør få en som virkelig har peiling til å sette opp serveren din istedefor å klå selv. Når du får overlevert en server så er den langt fra ferdig og klar til bruk, deriblant sikkerhet.
cpanel kjenner jeg ikke så veldig godt til, men går ut ifra at det er masse innstillinger som må gjøres der også før det fungerer som det skal.
Kanskje vurdere en managed løsning.
 

Tonny Kluften

Administrator
Først en ting. cPanel er "to ting". Du har "cPanel WHM" som er serveradministrasjon, dvs oppsett av kontoer osv. Så har du cPanel som er "ditt web hotell adm.område".

1. Ja.

2. Ja til de to første spørsmålene. Og phpadmin finner du i cPanels brukergrensesnitt. Du trenger ikke instalere noe mere.

3. Med managed hosting kan du få avtaler med at de oppgrader sikkerhet for deg ettersom det trengs. Med managed hosting får du en ferdig oppsatt server klar til bruk. Jeg bruker denne: MMBox | Managed Dedicated Server Package Athlon X2 med cPanel ($25 ekstra per mnd)

4.
Sett opp navneserver (husker ikke hvordan)
Opprett cPanel webhotellkontoer.
Lag nettsteder.

Det er like enkelt som et webhotell fordi det i praksis er et web hotell. Du setter selv opp web hotell kontoer som du bruker til nettstedene dine, og en konto er satt opp på 3 minutter.

Men uansett, regn med å bruke et par tre dager på å få satt opp alt riktig. Og husk at når du lager navneserver så tar det ofte et par tre dager før den begynner å virke.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tenker jo helt klart at det beste i første omgang kan være og inngå en avtale om managed hosting, for deretter og heller gå fra denne avtalen dersom jeg skulle finne på og lære meg disse tingene på egen hånd en gang i tiden. Eventuelt bestille en egen boks kun for og rote litt rundt, og lære meg dette.

brukernavn:
Når du forteller meg at jeg får en ferdig oppsatt boks klar til bruk, dersom jeg velger en managed boks, hva mener du da? Vil dette si at jeg ikke trenger tenke på sikkerheten, og heller ikke tenke på hvordan jeg setter opp en navneserver? Alt jeg trenger og tenke på er hovedsakelig og opprette webhotell og databaser som jeg vil benytte meg av, og dette er ting jeg gjør enkelt fra cPanel?

Takker for flotte og ikke minst gode svar dere :)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Ja, jeg synes dedikert server er vanskelig.

Jeg bestilte en dedikert server hos leaseweb.com, og benyttet meg av angrefristen på 30 dager da det viste seg at jeg ikke klarte å konfigurere den.

Jeg administrerer diverse webhotell rundt omkring, noe jeg har gjort de siste ti-tolv årene.

I tillegg har jeg mange års programmeringserfaring og regner meg sjøl som datakyndig.

Likevel synes jeg at dette var vanskelig. Jeg ble litt skuffet over meg sjøl, men tok et skritt tilbake og innså at jeg ikke kan få til alt.

Så: Hold deg til webhotell, eller få hjelp av noen som kan dette.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takker for alle svar. Tenker jeg har fått mye nyttig informasjon av denne tråden faktisk, og nå vet jeg vel faktisk litt mer om hva jeg skal spørre host om før jeg bestiller meg en MANAGED dedikert løsning. Må innrømme jeg gleder meg til og komme inn i egen seng.. Er litt lei alle disse hotell-oppholdene nå. :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Synes dedikert er driiiiiitvanskelig. og jeg har til og med en managed dedikert server. Skjønner NULL og niks.. Så... jeg ringer servetheworld og spør jæ**** mange dumme spørsmål...

en dag blir de garantert lei av spørsmålene mine og bare kaster meg ut, hehe..

har du like lite peiling som meg så ikke engang tenk på noe annet enn en managed løsning. det koster litt mer, men da klarer du i det minste å få sidene dine opp.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe, jeg har akkurat sendt avgårde ny mail mot en host. Stakkars menneske som skal svare på spørsmålene jeg kommer med :)

Ellers tror jeg dette kan bli bra om jeg bruker litt tid på og sette meg inn i hvordan ting fungerer. Men Peter? Jeg ble usikker i farta nå.. Er ikke Servetheworld disse som har så utrolig lang lastetid på nettsidene en hoster der?

Godt du ikke vil borti den med tang brukernavn. Ett skrujern må være og anbefale :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
nja, synes lastetiden er helt grei jeg. Men har hørt mye dårlig om de regulære hosting-pakkene deres. Hadde agurkposten på den sånn før, og det gikk seigt ja. Men nå som alle sidene mine ligger på dedikert synes jeg lastetidene er helt greie altså.

mulig de overselger litt på shared hosting pakkene sine. de hadde isåfall ikke vært de første.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk for info :)

Pokker at jeg spurte deg om det der.. Da har jeg plutselig enda en jeg kan velge mellom, noe som gjør valget av host enda verre :(
 

peterandrej

pensjonert moderator
ville gått for den hosten man kan ringe til og mase. Servetheworld har ikke telefonsupport, noe som er for dårlig. Jeg omgår dette enkelt ved å ringe, klikke 2 for "faktura", og så bare spørre mitt spørsmål..
 

vidarlo

Apache-junkie
Leaseweb har jo rimelig fine priser, og tilbyr managed hosting om du vil...

Ellers ville eg faktisk gått for high-end webhotell framfor eigen server, med mindre du har rimelig stor trafikk...

Har du eigen server så må du i utgangspunktet håndtere backup og alt slikt sjølv, og det har ein (stor) kostnad, og det tar tid. I tillegg må du sjølv sørge for å holde ting oppdatert etc etc. Så gå heller for eit litt skikkelig webhotell, og bruk tid på å undersøke ulike webhotell. Antar at t.d. proisp kan levere det du vil ha.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
ville gått for den hosten man kan ringe til og mase. Servetheworld har ikke telefonsupport, noe som er for dårlig. Jeg omgår dette enkelt ved å ringe, klikke 2 for "faktura", og så bare spørre mitt spørsmål..

Hehe, det er jo også en løsning ja.. Pleier som regel bruke denne om jeg ikke gidder vente på "vanlig" support hos flere selskaper selv :D

Har du eigen server så må du i utgangspunktet håndtere backup og alt slikt sjølv, og det har ein (stor) kostnad, og det tar tid. I tillegg må du sjølv sørge for å holde ting oppdatert etc etc. Så gå heller for eit litt skikkelig webhotell, og bruk tid på å undersøke ulike webhotell. Antar at t.d. proisp kan levere det du vil ha.

Det høres nesten ut som du vil skremme meg bort fra tanken på dedikert :D
Neida.. Jeg tror kanskje jeg bare kjører på med en managed løsning. Jeg føler dedikert kan være nødvendig, da nettsidene alene vil ta ganske nøyaktig 50GB... (inkludert all dritten som ligger rundt omkring i databaser.)
 
Topp