Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er dette lovlig?

Nordino

Medlem
En kamerat er selvstendig næringsdrivende taxisjåfør som jobber for et av distriktets selskaper. Han har altså et eget firma, men er en del av et taxiselskap.

Han ønsker å markedsføre seg og har tenkt på å registrere et domenenavn som minner om det navnet et rivaliserende selskap bruker.

Feks:
Det rivaliserende selskapet heter Bodø Taxi
Kameraten min kjører for Nordland Taxi, som har hovedbase i Bodø
Kameraten min ønsker å kalle bedriften sin Bodø Drosje og registrerer www.bodødrosje.no

Er dette lovlig, eller er det for likt?

Vil helst ikke at han skal komme opp i noe trøbbel. Det vil for så vidt ikke jeg heller som skal mekke nettsiden for ham.

Setter pris på svar!
 

Web2000

Medlem
Det er lovlig så lenge Bodø Taxi ikke er et registrert varmemerke noe jeg antar at det ikke er.
Du vil uansett ikke havne i noe trøbbel så lenge du ikke er på eiersiden.
 

flap

Medlem
Det er lovlig så lenge Bodø Taxi ikke er et registrert varmemerke noe jeg antar at det ikke er.
Du vil uansett ikke havne i noe trøbbel så lenge du ikke er på eiersiden.

Nå er det vel også tvilsomt om Bodø Taxi vil bli godkjent som registrert varemerke? Er litt i grenseland i forhold til gjeldende regelverk. Uansett, ikke noe å bekymre seg for i denne saken.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Såfort han handler i ond tro bryter han egenerklæringsdokumentet han signerer på ved domenenavnregistrering.
Det er mulig å sannsynliggjøre det for klagekommisjonen siden han jobber som drosjesjåfør og dermed har kjennskap til markedet og aktørene.
Hvis varemerkenavnet ikke er så unikt (inkluderer f.eks. stedsnavn og lignende) blir det noe vanskeligere igjen.
Jeg tror ellers at det litt mer sympatisk (og marketingsmessig smartere) å velge et annet navn, slik at folk ikke forveksler selskapene. Det kan slå ut begge veier nemlig.

Et varemerke trenger *ikke* være registrert for at noen kan ha rettigheter til det. Registreringen gjør det svært enkelt å bevise at du har det men gir ingen *ekstra* rettigheter (ift domenenavnregistreringen).
Men det samme bevis kan du også få fra brreg, norid, en gammel annonse etc..
 

Tonny Kluften

Administrator
En ting oppnår han ihvertfall, og det er å lage en dårlig tone med det andre selskapet. Og ryktene går, sjåførene i det andre selskapet vil fortelle alle kundene om hvordan han utnytter deres gamle goodwill ved å bruke et lignende domene. Det var en lignende sak i Horten for ikke lenge siden, det førte bare til sure miner og skittkasting. Derfor bør ikke kameraten din gjøre dette. Taximiljøet er lite og man bør være venner, det tjener alle på i lengden.
 
Sist redigert:
Topp