Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ER NUF å anbefale - hvem har det i dag?

TorsteinO

Art Director & grunder
...tror nok også det er fint få nordmenn som bruker NUF fordi de er bosatt i utlandet. Den vanligste grunnen til å bruke NUF har definitivt vært for å bruke det som et slags "fattigmanns-AS", noe som i veldig stor grad nok vil forsvinne nå.

Tror nok de som bruker det slik det egentlig var ment kommer på andreplass, til gjengjeld er nok firmaene i denne gruppen i snitt vanvittig mye større.

Den minste gruppen er nok de som bruker det til konkursrytteri, skattesnusk osv. Disse er nok ganske få vil jeg tro, men til gjengjeld er de jo desto mer irriterende, og har klart å skape mye bry for alle de andre.

...så alt i alt - tror nok NUF-mengden kommer til å synke dramatisk nå framover. Kan egentlig ikke se noen gode/legitime grunner for at folk som bor her i landet skal opprette NUF i stedet for AS i tiden som kommer.
 

kongen

kongemedlem
NUF har en stor fordel som ikke AS har, og det er at du kan ta ut utbytte hver måned istedenfor en gang i året slik som med AS.
 

adeneo

Medlem
I prinsippet så kan man det.
Man kan få en av disse selskapene som driver med slikt til å opprette et morselskap i f. eks. England, hvor de stiller adresse og nødvendige dikkedarier, så opprettes en avdeling av dette selskapet i f. eks. Norge.
Så kommer haken, denne avdelingen må ha en fysisk person bosatt i riket registrert som kontaktperson i Brønnøysund registrene, men dette kan sikkert en advokat, regnskapsfører e.l. gjøre, forutsatt at du er hederlig og ikke en superkjeltring :rolleyes:
 
K

Kontoristen

Guest
Så kommer haken, denne avdelingen må ha en fysisk person bosatt i riket registrert som kontaktperson i Brønnøysund registrene
Dett er uriktig, er ikke noe krav til dette. Kravet er at kontaktperson må ha norsk D-nummer eller personnummer.
 

adeneo

Medlem
Du har sikkert rett, Prøvde meg med Google, og fant disse :

Konkursrådets problemnotat om NUF:
Det kan også være uklart hvilket ansvar og plikter de ulike aktørene i NUFet har. Det stilles krav om at NUFet må ha enten en daglig leder eller en kontaktperson i Norge. Hvilke plikter en kontaktperson har og hvilket ansvar det medfører å stå oppført som kontaktperson er ikke nærmere beskrevet. Kontaktperson er et begrep som ikke blir brukt ellers i lovgivningen. Kontaktpersonens rettsstilling etter norsk rett er derfor noe uklar.


Det står samme formuleringen i Konkursrådets uttalelse 54 ?

Her er en annen side hvor det står : For å få godkjent registreringen i Foretaksregisteret må NUF selskapet utpeke en kontaktperson i bosatt i Norge.

Søk på Google så kommer det opp flere!


Brønnøysund sier følgende:

Norsk representant
Merverdiavgiftspliktig enhet som ikke har eget forretningssted i Norge skal melde norsk representant. Feltet må fylles ut med representantens navn/foretaksnavn, adresse og fødsels-/organisasjonsnummer. Hvis representanten er en juridisk person, oppgir du i tillegg en kontaktperson i blankettens felt 20.
Norsk representant må ha bosted/forretningssted i Norge.
Merk at feltet har plass for representantens underskrift. Hvis representanten skriver under i dette feltet er det ikke nødvendig å legge ved en egen villighetserklæring.
Den utenlandske enheten bekrefter oppnevning av representanten enten i eget vedlegg eller ved å underskrive i felt 29.

Daglig leder, kontaktperson eller forretningsfører
Hvis enheten har daglig leder for virksomheten i Norge skal du oppgi denne. Hvis enheten ikke har daglig leder eller forretningsfører, eller at forretningsfører er en juridisk person, skal du oppgi en kontaktperson.

Fødselsnummer/D-nummer/organisasjonsnummer
Enkeltpersoner: Oppgi fødselsnummer, navn og bostedsadresse, se enhetsregisterloven § 7.
Juridiske personer: Oppgi organisasjonsnummer, navn og forretningsadresse.
Utenlandske personer: Oppgi D-nummer (et eget nummer som identifiserer utenlandske personer uten norsk fødselsnummer, se veiledning til felt 14), navn og bostedsadresse.


Vi får satse på at Brønnøysund har rett, og det ser ut som det kun må være representant bosatt i Norge hvis enheten er mva registrert og ikke har eget forretningssted.
Jeg har selv noen NUF'er, og fikk opplyst av Varjag den gangen jeg stiftet disse (som er noen år siden) at man måtte ha kontaktperson bosatt i Norge ??
 

Miniforetak

Medlem
Nå ser det i hvert fall ut til at interessen for å etablere NUF faller sterkt (etter bortfall av revisjonsplikt for små AS og utredninger/forslag om enklere aksjelovgivning:

Antall NUF-etableringer stuper

Jeg antar at denne utviklinga vil skyte fart, i hvert fall hvis det blir noe av redusert aksjekapitalkrav i AS til 30 000 kr og enklere regler for AS.
 

allegretto

Medlem
Det har vel lite å gjøre med at man ikke har råd til de 100.000 i aksjekapital.
Jeg hadde fint hatt råd til det.. men valgte å gå for NUF pga at man slapp revisorplikten.. som jeg syntes var latterlig for et lite AS.

Nå hadde jeg trolig gått for AS.
 

Nutz

Med lem
Dette med råd eller ikke råd kan være helt uvesentlig.. Noe så enkelt som prinsipper og irritasjon er et undervurdert argument..
 
Topp