Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er SEO oppskytt?

xdex

Medlem
Alle bloggere, utviklere eller folk som har jobbet med nettsider, tatt utdanning o.l. har hørt om ordet SEO (Search engine optimization). Men, er dette smør på flesk? finnes det egentlig folk som kan SEO bedre enn andre, og kan ta godt betalt for å utføre SEO?

Jeg sier ikke at det ikke finnes måter og gjøre nettsiden din mer lesbar for bots fra f.eks Google, Bing osv. Dette er alle klar over, det finnes knep man kan gjøre for at siden din skal komme høyere opp hos søkemotorer.

Google endrer sin algoritme en gang ca hver 17time, og jeg tviler på at de er de eneste som gjør dette. De store søkemotorene i dag, er smarte, de vet hvem som har mange besøkende, hva som er seriøst og hva slags sider som er kategorisert som spam sites.

Så, vil det holde og forholde seg til grunnreglene?

- Nice urls
- Image alt tags etc
- Kategori i url-en
- Oversikt fra artikkelen i URL (<title> osv)
- Robots.txt må være oppdatert
- Headertags

Jeg velger å ikke nevne ting som description (meta) etc, da dette er veldig gammelt og nye oppdatere søkemotorer ikke bryr seg om disse, men innholdet på selve siden.

Så hvordan kan noen ta seg betalt for noe så enkelt? Ønsker bare å skape en liten debatt rundt dette, høre litt hva andre tenker etc.
 

picxx

Well-Known Member
Så, vil det holde og forholde seg til grunnreglene?

Jeg korter ned lista di noen hakk hvis det er ok?

Lag nettsiden din for dine lesere/besøkende, ikke for crawlere og/eller bots.

Thats it i det store og hele...ingen magisk formel engang :D
 

adeneo

Medlem
finnes det egentlig folk som kan SEO bedre enn andre, og kan ta godt betalt for å utføre SEO?

Jepp, det finnes rimelig garantert folk som kan SEO, og som bruker en vanvittig mengde tid på å teste algoritmene til søkemotorene og finne ut hva som virkelig virker og ikke virker.
Er dette de fjortåførti webdesignerene som reklamerer med SEO "ekspertise", i de fleste tilfeller nei.

Jeg sier ikke at det ikke finnes måter og gjøre nettsiden din mer lesbar for bots fra f.eks Google, Bing osv. Dette er alle klar over, det finnes knep man kan gjøre for at siden din skal komme høyere opp hos søkemotorer.

Det finnes mengder av måter og komme høyt opp på SERP, både white hat og black hat, og noe midt i mellom. Innen black hat finnes det metoder som fungerer urovekkende bra, som man skulle tro ikke fungerte, men i de feste tilfeller blir dette oppdaget av manuell gjennomgang, og plutselig sitter man der i sandkazza.

Så hvordan kan noen ta seg betalt for noe så enkelt? Ønsker bare å skape en liten debatt rundt dette, høre litt hva andre tenker etc.

Grunnen til at noen tar seg godt betalt for dette er at det er viktig å komme høyt på SERP, og undersøkelser viser at de aller fleste trykker på den første linken som kommer opp i Google, og svært få går så langt som til neste side i søkeresultatene, slik at jo høyere man kommer desto mer trafikk osv.
En annen ting er at de som virkelig kan SEO bruker som tidligere nevnt svært mye tid på testing, og har ofte sine egne løsninger, som igjen ofte bare fungerer i en viss periode, som regel til alle andre finner ut av de metodene og Google endrer algoritmen for å utelukke nettopp den metoden. De som virkelig kan dette bruker også mye tid på linkbygging, og bygger riktige og relevante linker fra de riktige nettstedene, noe som ikke alltid er like lett, og nå som katalogsider og linkfarmer nærmest er skydd av Google så er det blitt betydelig vanskeligere enn å bare kjøpe en haug med linker.
Så er det slik at dette har blitt såpass business at alle som driver med webetterellerannet har hivd seg på og også forlanger høy betaling for litt onsite SEO og noen dårlige linker, med kanskje ikke annen kunnskap enn å ha lest noen artikler om emnet, og som du nevner så blir algoritmene oppdatert såpass ofte, samt at disse er så komplisert at artiklene ofte er forholdsvis raskt utdatert, og å forstå hva som virkelig ligger bak godt SEO arbeid i de aller fleste tilfeller ligger langt over hva en vanlig webdesigner kan sette seg inn i.

Min enkle filosofi er å gjøre som Picxx og Google sier, nemlig å lage nettsider som folk vil besøke, da ordner SEO seg selv, og selv om det tar litt lenger tid enn å kjøpe seg en haug med linker, så er det definitivt den beste måten å komme seg opp i SERPs på. Samtidig som nettsiden selvfølgelig bør holde seg til visse standarder, og de vanlige tingene som du nevner, slik som å passe på hvilke ord man bruker i titler og h1-h6 tagger, hvor mange ganger visse ord forekommer osv. lenking internt og eksternt, samt at jeg mener, og har hørt Google ansatte nevne det utallige ganger, at en side bør laste inn så raskt som mulig og ha mest mulig unikt innhold.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
For å kunne tilpasse (optimize) siden din slik at søkemotorene (search engine) mener at siden din må være best for brukeren (og at den dermed kommer høyt opp på listen), må du vite en del om hvordan søkemotorene fungerer.

Jeg følger Rand Fishkin på Twitter og han kommer med mye fornuftig info som ikke G teamet går ut med.
 

antillum

Medlem
SEO = Få brukere til å like siden,- kjøpere til å kjøpe,- skap en viss tillit til bruker og få unike brukere,- Finn nye brukere og kjøpere,- Finn nye kundekretser og nettverk,- Følg sidens vekst og hendelser, og bruk denne info til videre arbeid,- Lær å kjenn dine unike brukere,- Analyser hver minste hendelse og forandring på siden, og oppdater siden jevnlig,- Følg med på all utvikling rundt sine nisjeer, all teknisk SEO info, og info om brukeres bevegelser på sosiale nettverk/medier og selve nettet,- og sist men ikke minst, Få Google til å like siden din og utnytt dette for egen vinning.

Dette er bare det som poppa i hue mitt nå, når jeg tenkte SEO. Det er nok ikke bare det å forandre ett par ord og setninger her og der som er jobben til en profesjonell SEO arbeider. Det er ett STORT arbeid, med mye ansvar og arbeid, og all arbeidet har ett langtidsperspektiv. Det finnes nok ikke SÅ mange mennesker der ute som er fullt ut en helt profesjonell SEO artist, selv om det er meget mange flinke der ute også ^^

BTW. Pong;
Rand Fishkin og resten av teamet hos SEOmoz er utrolig kloke mennesker og de er virkelig flinke i det de driver med!
 
Sist redigert:
Topp